Aktie

• Planner

greywolf69

kijk marcel dat is de betere actie die je kan voeren maar wel schrijven als de veiligheid in het gedrang komt

Bij elke discussie over verkeersboetes wordt telkens geroepen dat het gebeurt in het kader van de verkeersveiligheid. Als dat het geval is dan komt door het niet schrijven de (verkeers)veiligheid dus juist wel in het gedrrang!

• Planner

Ok het gaat dus om de rusttijden. Laten we eerst eens met de weekendrust beginnen.

Met 26 vrije zondagen en de aansluitende vrije dag, war veelal vertaald wordt in 26 vrije weekenden waar agenten nu recht op heden, kan je heel simpel uitrekenen dat agenten op doordeweekse dagen meer werkuren kunnen draaien als in het weekend, dit terwijl er voor bepaalde onderdelen van de politie in het weekend zeker niet minder, maar veelal meer werk is.

Als politieagent kan je het daar dan wellicht niet mee eens, maar dat is een gegeven. De vraag is alleen hoe je dat organisatorisch oplost?. Een voorbeeld. Bij de politie heeft men er voor gekozen om overal kleine afdelingen van te maken, die zich zelf moeten bedruipen. En daar wringt de schoen, want er zijn afdelingen die het in het weekend drukker hebben dan door de weeks, daar waar andere afdelingen het in het weekend juist rustiger hebben. Wat je dus zou kunnen doen is een bepaalde capaciteit van de afdeling die het in het weekend extra druk hebben weg te halen en deze over te hevelen naar een andere afdeling die het in het weekend juist rustig(er) heeft. Op zijn beurt heeft deze afdeling de verplichting om de extra capaciteit die zij er bij hebben gekregen in het weekend in te zetten bij de afdeling waarvan zij die capaciteit hebben gekregen.

Ik weet dat ik nu vloek in de kerk en dat er aan het bovenstaande wellicht ook heel veel praktische en operationele problemen kleven. Maar ergens zal er een oplossing gevonden moeten worden. Roepen dat je iets niet wilt is heel makkelijk, maar kom dan wel met andere oplossingen die het probleem wel oplossen? Men wil echt niet het aantal werkweekenden voor (sommige) agenten verhogen om die agenten te pesten, maar omdat men dat in de huidige structuur kennelijk geen andere oplossng ziet. Helaas zijn er maar weinig politieambtenaren op alle niveaus die eens “out of the box” gaan denken. Daar gaat de Nationale Politie ook niets aan veranderen.

• - Gerard -

Niemand zegt dat jullie je mond moeten houden. Ik zie wel wat in de argumenten van Planner. Ik heb zelf altijd het idee dat politieambtenaren een matsbaan hebben. Natuurlijk, het kan levensgevaarlijk zijn blabla. Dus, dat onderschat ik niet en daarvoor alle respect. Maar niet iedereen is geschikt voor politiewerk. Ik speel al een aantal jaar met een gedachte. Kijk, ik heb zelf een bloedhekel aan agenten die het hebben over ‘burgers’. Ik heb dat hier ook 80 duizend keer geschreven; politieagenten zijn ook burgers. Klaar … dat weten we dan. Maar toch is dat, alle niet politieagenten burger noemen, …. hoe noem je dat …..een bepaalde mentaliteit. Politieagenten, de politie, creeert daarmee toch een bepaalde afstand, een ‘wij’ en ‘zij’. En ik ben persoonlijk van mening dat de politie, de agent op straat, er is VOOR de burger. Om hem hulp te verlenen wanneer die burger dat nodig heeft, of en minstens zo belangrijk, ‘de les te lezen’. Maar alle politietaken kunnen/mogen alleen plaatsvinden omdat wij burgers dat willen. Het is in feite een cirkeltje, het bekende cirkeltje. Wij hebben een verkiezing, daar komt een meerderheid uit, dat vormt een parlement (volksvertegenwoordigers) en deze vormen een regering. De regering vormt het bevoegde gezag (ministers, Staatsecr.) en daaronder hangt een dienst, namens de burgers, dat we politie noemen.

En waar gaat het bij overheidsdiensten, waaronder de politie, volgens mij, helemaal fout? Dat gaat fout op het moment dat overdiensten zich gaan gedragen als particuliere bedrijven. Een keuze van de overheid zelf, welleswaar, maar daar zit volgens mij de weeffout. Ik noem eens wat; een directeur personeel (van de politie). Wat voegt dat in vredesnaam toe? Een cao? Waarom is dat niet geregeld in het ambtenarenreglement?

Bij de Rijksoverheid hoor ik af en toe nog wel eens geluiden waarbij ik denk; JIJ snapt het tenminste nog steeds. Je bent ambtenaar dus voer je uit wat je wordt opgedragen ongeacht wat je van de opdracht vindt. En ambtenaar moet kunnen schakelen. Ben je bijvoorbeeld secretaris-generaal van een VVD minister, ben je na een volgende verkiezing misschien wel secretaris-generaal van een SP minister. En dat moet dus voor de secr.gen. geen fluit uitmaken, en dat doet het dan ook niet. Althans, ik hoor er vrijwel nooit iets van. Dus …. zo hoort het. En dan is het niet zo vreemd dat ik een ontzettende pesthekel heb aan korpschefs die bijvoorbeeld iets tegen de dierenpolitie hebben en dat ook in de media bekend maken. Dat is hun verantwoordelijkheid niet, hun ‘bevoegdheid’ niet, en ik vind het gezagondermijnend gedrag. Dat type korpschefs wil IK niet. En ik ergerde de blauw aan destijds korpschef Welten. Maar dat heb ik ook al meerdere malen geschreven. “MIJN mensen van MIJN bedrijf”. Man, ga fietsen, die politiepen met politielogo is niet eens van jou. Niks is van jou.

Kijk, de rechter heeft gesproken. De politieambtenaren mochten een langzaamaanrijactie houden. Maar van mij mocht het niet. En wim76, jij mag alles zeggen, alles vinden, maar wat mij betreft gebruik je daarvoor niet de middelen die de overheid aan de politie beschikbaar heeft gesteld om politietaken uit te voeren. Dus …. blijf lekker thuis, ga bejaarden in bad doen, of help blinden bij het oversteken maar wat mij betreft gebeurt dat niet in het politieuniform of m.b.v. van politiebevoegdheden en materieel.

Zo denk ik er over en, eerlijk waar, ik gun je een prachtsalaris. Wat mij betreft krijgen jullie, als een hoofagent nu bijvoorbeeld 1.800 netto verdient, er 1.000 euro netto bij, want zo belangrijk, waardevol en nuttig vind ik jullie werk dus wel. Maar als de minister NEE zegt, dan is het ook gewoon NEE en ligt de keuze bij de individuele agent.

PS, wim76. Ik heb al wat levenservaring opgedaan. Vroeger wilde ik graag beroepsmilitair worden, het liefst marinier. Nu ben ik blij dat ik het nooit geworden ben. Ik heb sinds een half jaar een andere baan. Op een gegeven moment zijn mijn ‘teamchef’ dat ik een bepaalde dienst MOEST doen. Ik gaf hem aan dat ik niet ingewerkt was voor die dienst, dus ik wilde die dienst niet doen, omdat het alleen maar tot een groot drama kon leiden. Hoe dan ook, ik moest die dienst doen, ging dat ook doen en het werd een drama. Ik heb hem gebeld en gezegd dat ik er mee ophield, met die dienst. Hij gaf mij te verstaan dat ik door moest gaan. Maar ja, al ben je de persoonlijke assistent van onze Koningin, ik beslis zelf wat ik wel en niet doe. Dus, ik ben gestopt met die dienst. Kreeg ik de volgende dag de volle laag maar ik zei tegen mij teamchef. Je kunt het dak op, ik bepaal mijn eigen leven, heb ik altijd al gedaan, en het wordt nooit anders. Ik kruip voor niemand. Nou begreep mijn teamchef het op een later moment best wel, maar als dat weigeren verder te gaan met een dienst die ik niet wil zou hebben geleid tot mijn ontslag, dan had ik mij dat alleen zelf kunnen verwjten. En zo sta ik in het leven wim76. Ik doe alleen wat ik wil. En dat zijn ook de kutklusjes, ook omdat IK dat wil. En nooit omdat het van een ander MOET.

• wim76

Waarom zou ik “out of the box” moeten gaan denken en zo meer in het weekend te gaan werken?

Het argument van de overheid was zodat er meer evenementen georganiseerd konden worden.

Dan huren die evenementen lekker personeel in als bewaking ofzo.

Ik werk om het weekend en vrijwel op alle feestdagen. Ik vind dat meer dan genoeg.

Soms wil je ook eens een feestdag met je familie vieren.

Er bestaat ook een sociaal leven naast de politie wat belangrijker is.

Als je sociaal leven niet goed is, doe je je werk ook niet goed/minder goed of minder met plezier.

• wim76

Duidelijke mening.

Ik heb ook duidelijk mijn werkervaring, ben beroepsmilitair geweest vanaf 1995 tot 2007 (KL en Kmar), daarna bij de politie.

Ik vind wel wanneer je als minister staat te verkondigen dat je zo trost bent op de politie, blij met ze zijn en weet ik veel wat allemaal in de media, dan kom je heel erg vreemd over als je keihard Nee zegt.

Want dan ben je toch niet zo blij en geef je duidelijk een heel ander signaal af.

• Planner

Waar schrijf ik dat jij meer weekenden zou moeten werken? Ik constateer alleen dat er ook vele politieambtenaren zijn die minder dan 26 weekenden per jaar werken. Als je het werk beter zou verdelen, dan zou jij wellicht zelfs minder dan 26 weekenden hoeven te werken. Maar doordat er niet of te weinig “out of the box” gedacht wordt, is de enige oplossing die men kan bedenken om het werk dat er gedaan moet worden nog steeds door dezelfde (te) kleine groep politieambetaneren te laten doen, met als gevolg dat men aan jouw vrije weekenden wil gaan komen,

Ik probeer alleen op een andere manier naar het probleem te kijken. Dat doe ik met vele jaren ervaring op dit gebied. Daar kan je voor open staan of niet. Als burger kan mij het helemaal niets schelen wie het werk doet, als het maar gedaan wordt.

Verder heb ik zelf jarenlang in ploegendiensten gewerkt, met als logisch gevolg dat ik gemiddeld 5 van de 7 weekenden en feestdagen moest werken want het werk gaat 7 x 24 uur door en dat is een bewuste keuze die ik gemaakt had. Je hoeft mij dus niet te vertellen of uit te leggen hoe belastend dit kan zijn, en als jij om het weekend miet werken dan denk ik dat het bij de politie dus nog reuze meevalt. En ik had echter geen collega's die het werk wellicht over hadden kunnen nemen, omdat al mijn collega's ook 5 van de 7 weekenden en feestdagen werkten. Bij de politie is dat wel het geval, dus daar ligt wellicht een oplossing voor het probleem. Het is alleen een heel andere manier hoe om te gaan met de beschikbare capaciteit!

• wim76

Tja Planner, je heb de blauwe dienst, recherche, AT, OT, HRM, Bureau Orde en Bewaking, technische dienst, afdeling verkeer…

Zeg het maar, wie gaan we meer inzetten in het weekend zodat ik minder in het weekend hoef te werken?

Ze zijn lekker allemaal uitwisselbaar…niet echt dus.

Recherche heeft genoeg te doen zonder ook surveillance dienst te gaan doen.

Surveillance dienst die recherche werk gaat doen gaat ook niet echt werken –> minder blauw op straat.

• Planner

wim76

Recherche heeft genoeg te doen zonder ook surveillance dienst te gaan doen.

Surveillance dienst die recherche werk gaat doen gaat ook niet echt werken –> minder blauw op straat.

En hier zie je dus precies met wat ik bedoel met “out of the box” denken! Lees nu eens goed wat ik in mijn eerste reactie schreef?

Planner

Wat je dus zou kunnen doen is een bepaalde capaciteit van de afdeling die het in het weekend extra druk hebben weg te halen en deze over te hevelen naar een andere afdeling die het in het weekend juist rustig(er) heeft. Op zijn beurt heeft deze afdeling de verplichting om de extra capaciteit die zij er bij hebben gekregen in het weekend in te zetten bij de afdeling waarvan zij die capaciteit hebben gekregen.

De recherche heeft dan wel meer capaciteit, de surveullance dienst minder. Maar de recherche levert dan in het weekend/feestdagen/evenementen extra capaciteit aan de surveillance dienst, met als gevolg dat er net zo veel (weinig) blauw op straat is als nu, alleen dat het nu behalve door de (kleinere) afdeling surveillance dienst ook gedeeltelijk door de (grotere) afdeling recherche gedaan wordt….

• wim76

Planner, denk jij dat het werk van de recherche op vrijdag na 17.00 uur stopt?

Die werken ook gewoon 24/7, alleen niet 's-nachts tenzij bij calamiteiten.

De recherche gaat in 95% van de gevallen door met de zaken waar de surveillance diensten de eerste aanleg in hebben gedaan.

Dit om zoveel mogelijk blauw op straat te houden.

• Planner

wim76

Planner, denk jij dat het werk van de recherche op vrijdag na 17.00 uur stopt?

Ik denk dat niet alleen, ik weet het zeker. En niet zo zwart-wit als jij dat hier nu stelt, maar het meeste werk van de recherche vind overdag plaats op doordeweerkse dagen.

wim76

Die werken ook gewoon 24/7, alleen niet 's-nachts tenzij bij calamiteiten.

Precies je geeft dus zelf ook al (gedeeltelijk)l het antwoord. want behalve dat zij meestal ook niet 's nachts werken, werken zij meestal ook niet in het weekend. Daar zit dus precies de ruimte die ik zie, om één en ander anders te KUNNEN organiseren. Nu alleen nog de WIL zien te vinden….