Niemand zegt dat jullie je mond moeten houden. Ik zie wel wat in de argumenten van Planner. Ik heb zelf altijd het idee dat politieambtenaren een matsbaan hebben. Natuurlijk, het kan levensgevaarlijk zijn blabla. Dus, dat onderschat ik niet en daarvoor alle respect. Maar niet iedereen is geschikt voor politiewerk. Ik speel al een aantal jaar met een gedachte. Kijk, ik heb zelf een bloedhekel aan agenten die het hebben over ‘burgers’. Ik heb dat hier ook 80 duizend keer geschreven; politieagenten zijn ook burgers. Klaar … dat weten we dan. Maar toch is dat, alle niet politieagenten burger noemen, …. hoe noem je dat …..een bepaalde mentaliteit. Politieagenten, de politie, creeert daarmee toch een bepaalde afstand, een ‘wij’ en ‘zij’. En ik ben persoonlijk van mening dat de politie, de agent op straat, er is VOOR de burger. Om hem hulp te verlenen wanneer die burger dat nodig heeft, of en minstens zo belangrijk, ‘de les te lezen’. Maar alle politietaken kunnen/mogen alleen plaatsvinden omdat wij burgers dat willen. Het is in feite een cirkeltje, het bekende cirkeltje. Wij hebben een verkiezing, daar komt een meerderheid uit, dat vormt een parlement (volksvertegenwoordigers) en deze vormen een regering. De regering vormt het bevoegde gezag (ministers, Staatsecr.) en daaronder hangt een dienst, namens de burgers, dat we politie noemen.
En waar gaat het bij overheidsdiensten, waaronder de politie, volgens mij, helemaal fout? Dat gaat fout op het moment dat overdiensten zich gaan gedragen als particuliere bedrijven. Een keuze van de overheid zelf, welleswaar, maar daar zit volgens mij de weeffout. Ik noem eens wat; een directeur personeel (van de politie). Wat voegt dat in vredesnaam toe? Een cao? Waarom is dat niet geregeld in het ambtenarenreglement?
Bij de Rijksoverheid hoor ik af en toe nog wel eens geluiden waarbij ik denk; JIJ snapt het tenminste nog steeds. Je bent ambtenaar dus voer je uit wat je wordt opgedragen ongeacht wat je van de opdracht vindt. En ambtenaar moet kunnen schakelen. Ben je bijvoorbeeld secretaris-generaal van een VVD minister, ben je na een volgende verkiezing misschien wel secretaris-generaal van een SP minister. En dat moet dus voor de secr.gen. geen fluit uitmaken, en dat doet het dan ook niet. Althans, ik hoor er vrijwel nooit iets van. Dus …. zo hoort het. En dan is het niet zo vreemd dat ik een ontzettende pesthekel heb aan korpschefs die bijvoorbeeld iets tegen de dierenpolitie hebben en dat ook in de media bekend maken. Dat is hun verantwoordelijkheid niet, hun ‘bevoegdheid’ niet, en ik vind het gezagondermijnend gedrag. Dat type korpschefs wil IK niet. En ik ergerde de blauw aan destijds korpschef Welten. Maar dat heb ik ook al meerdere malen geschreven. “MIJN mensen van MIJN bedrijf”. Man, ga fietsen, die politiepen met politielogo is niet eens van jou. Niks is van jou.
Kijk, de rechter heeft gesproken. De politieambtenaren mochten een langzaamaanrijactie houden. Maar van mij mocht het niet. En wim76, jij mag alles zeggen, alles vinden, maar wat mij betreft gebruik je daarvoor niet de middelen die de overheid aan de politie beschikbaar heeft gesteld om politietaken uit te voeren. Dus …. blijf lekker thuis, ga bejaarden in bad doen, of help blinden bij het oversteken maar wat mij betreft gebeurt dat niet in het politieuniform of m.b.v. van politiebevoegdheden en materieel.
Zo denk ik er over en, eerlijk waar, ik gun je een prachtsalaris. Wat mij betreft krijgen jullie, als een hoofagent nu bijvoorbeeld 1.800 netto verdient, er 1.000 euro netto bij, want zo belangrijk, waardevol en nuttig vind ik jullie werk dus wel. Maar als de minister NEE zegt, dan is het ook gewoon NEE en ligt de keuze bij de individuele agent.
PS, wim76. Ik heb al wat levenservaring opgedaan. Vroeger wilde ik graag beroepsmilitair worden, het liefst marinier. Nu ben ik blij dat ik het nooit geworden ben. Ik heb sinds een half jaar een andere baan. Op een gegeven moment zijn mijn ‘teamchef’ dat ik een bepaalde dienst MOEST doen. Ik gaf hem aan dat ik niet ingewerkt was voor die dienst, dus ik wilde die dienst niet doen, omdat het alleen maar tot een groot drama kon leiden. Hoe dan ook, ik moest die dienst doen, ging dat ook doen en het werd een drama. Ik heb hem gebeld en gezegd dat ik er mee ophield, met die dienst. Hij gaf mij te verstaan dat ik door moest gaan. Maar ja, al ben je de persoonlijke assistent van onze Koningin, ik beslis zelf wat ik wel en niet doe. Dus, ik ben gestopt met die dienst. Kreeg ik de volgende dag de volle laag maar ik zei tegen mij teamchef. Je kunt het dak op, ik bepaal mijn eigen leven, heb ik altijd al gedaan, en het wordt nooit anders. Ik kruip voor niemand. Nou begreep mijn teamchef het op een later moment best wel, maar als dat weigeren verder te gaan met een dienst die ik niet wil zou hebben geleid tot mijn ontslag, dan had ik mij dat alleen zelf kunnen verwjten. En zo sta ik in het leven wim76. Ik doe alleen wat ik wil. En dat zijn ook de kutklusjes, ook omdat IK dat wil. En nooit omdat het van een ander MOET.