Agent 21e eeuw

• BennieMak

Ik ben burger BennieMak, en jij bent agent KlaasVaak. Op het moment dat jij loopt te klagen over de overheid die geen geld over heeft voor opsporing Nl (en daar meteen achteraan loopt te klagen over de hoogte van de salarissen) zeg je dat je je eigen salaris te laag vindt. En trek je de gehele discussie over de bescherming van Nederlandse burgers naar de hoogte van jouw salaris.

Ik kan er ook inkomen dat de inkopers van de Nederlandse overheid terughoudend worden met het in het in zee gaan met commerciele bedrijven. Allereerst is kennelijk de prestatie die men levert voor de rijkelijk ingekochte dienst onder de maat. Of kiest men voor risicovolle zg. proprietary oplossingen (Blackberry en iPhone), terwijl het verstandiger is dit risico te spreiden en te kiezen voor ‘open source’ oplossingen.

Dan begrijp ik ook dat men te maken krijgt met ‘werknemers’ die, als men de keuken heeft gezien en tot kok is opgeleid (goed betaalde studiefinanciering) een eigen bakkerijtje beginnen voor levering aan hun voormalige broodheer doordat die door het opstappen van zijn bakkers geen brood meer kan bakken. En dat is dus ook wat we zien gebeuren in het fragment 17:30 -17:25: Een voormalig NFI medewerker die zijn opgedane kennis in tooltjes verpakt en aan zijn voormalige broodheer probeert te slijten.

Maar wie garandeert ons als maatschappij dat zijn tooltjes wel voldoen?

Dan jouw phishing voorbeeld:

Als ik dit zo lees dan trek je al een conclusie voordat je begint met het vastleggen van de feiten. In mijn ogen een zeer slechte onderzoekshouding.

Ik laat me verassen: Wanneer jij (via vermoedelijk een valse aangifte) lucht krijgt van fraude/witwassen (een strafbaar feit) ben je daar dan niet verplicht op tegen op te treden?

En: Een moneytransfer is trouwens een vaak gebruikte methode om geld over te maken naar particulieren in het buitenland. Dit lijkt mij op zichzelf geen bewijs van witwassen.

Was het uberhaupt eigenlijk wel een voorbeeld van phishing?

Hoe is het met de persoon strafrechtelijk af gelopen?

• KlaasVaak.

Ik trek geen conclusie. Ik kan alleen een aangifte opnemen van een strafbaar feit.

Wat is het strafbare feit waarvan de aangever aangifte wil doen?

En waar (in welk land) is dat strafbare feit gepleegd?

Pas als de aangifte een feit is kan er een strafrechtelijk onderzoek gedaan worden.

Mits er voldoende muziek in zit.

Hij mag nog blij zijn dat de bank of de klant van de bank geen aangifte hadden gedaan anders was hij waarschijnlijk (na overleg met een OvJ) ter plekke aangehouden als verdachte.

Ik zie de combinatie valse aangifte en een strafbaar feit niet.

En de politie is niet verplicht op te treden.

Als dat zo was had de minister 3x zo veel agenten (als rechercheur) aangesteld en was er geen ‘probleem’.

Ik heb ook niet gezegd dat het een bewijs was.

Van een koe kun je een hamburger maken, van een hamburger geen koe.

Het is een héél veel gebruikte manier (één manier van vele) om crimineel geld de wereld over te laten gaan.

Het is een plusje dat past in het vermoeden met phising/witwassen te maken te hebben: het bemoeilijken om de money-trail te volgen.

Er is geen strafrechtelijk proces gestart. Er is geen aangifte tegen hem gedaan.

Hij heeft zijn ‘straf’ gehad via civiel recht:

- 7 jaar in de zwarte lijst database van de banken

- beslag op de inhoud van de door hem gebruikte bankrekening

- een deurwaarderstraject voor het restant van de schuld.

Ik denk dat hij genoeg gestraft is. En waarschijnlijk zwaarder dan via het strafrecht was gebeurd.

• BennieMak

En nu maar hopen dat je conclusie juist is…op deze manier gaat het wel erg veel ijken op een veroordeling zonder een eerlijk proces. Maar dat is weer een andere discussie.

• KlaasVaak.

Dat is mooi discussiëren.

Een stelling poneren, tegenspraak krijgen, en dan met een verwijt in je laatste woord komen, gebaseerd op je stelling, zonder op de tegenspraak in te gaan.

Nogmaals:

Ik trek geen conclusie. Ik kan alleen een aangifte opnemen van een strafbaar feit.

En heb ik hem veroordeeld?

Er is contractbreuk gepleegd door hem jegens zijn bank. Daar heeft de bank civielrechtelijk op ingespeeld.

Daar is geen ‘voorbarige conclusie’ aan te pas gekomen van de bank. Dat is een feit.

Geld, dat niet voor hem bestemd was, is op zijn rekening gestort, terwijl hij wist of had kunnen weten dat het van een misdrijf afkomstig was, en is door hem opgenomen, en door hem het land uit gebracht.

Dat geld wil de bank terug en ze willen hem niet meer als klant. En terecht.

En of hij als universiteitsstudent oprecht geloofde dat een een bedrijf uit Litouwen (of omstreken) met Europesche klanten,

zonder vestiging in Europa,

studenten ongevraagd benadert via emailadressen gevonden op een jobsite,

en hen bedragen van ca. 1000 Euro toevertrouwd,

zonder enig contract, zonder enig persoonlijk contact,

via email en een enkel SMS'je,

voornoemd bedrag stort op de privé rekening van die student,

om dat bedrag via geldwissels het land uit te sturen,

omdat het bancaire systeem in Litouwen traag is?

En dat terwijl die student aangaf alert te zijn voor duistere zaakjes,

het contract had laten controleren door een bevriende rechtenstudent,

en beide dan niet vermoeden dat het zaakje stinkt,

als je zonder getekend contract een 4 cijferig bedrag gestort krijgt.

Tja…dat laat ik aan ieders eigen fantasie over.

Ik zeg: een mooi verhaal voor een stoere borrel.

Of een modern sprookje….voor in de Efteling.

• KlaasVaak.

Toch vreemd dat je niet meer reageert Bennie:

• KlaasVaak.

Ik begrijp dat je het zelf ook niet weet? Nogmaals de vragen:

KlaasVaak

Wat verwijt je de politie nou precies Benniemak?

Maar wel groot in het maken van verwijten…

Benniemak

Makkelijk in de zin van afzeiken zonder oplossingen te bieden? link

De politie afzeiken en geen oplossing (lees:antwoord) bieden.

Benniemak

Als ik dit zo lees dan trek je al een conclusie voordat je begint met het vastleggen van de feiten. In mijn ogen een zeer slechte onderzoekshouding. link

Ik ben eerst en alleen op zoek naar strafbare feiten. Daarná kan ik iets gaan vastleggen: de aangifte.

En daarna kan de recherche iets gaan onderzoeken. En dáárna worden conclusies getrokken.

• BennieMak

Ja, zo maken jij/jullie van alles een ‘self fulfilling prophecy’. Ik heb afgelopen vrijdag nog gereageerd, blijkbaar vond de moderator het noodzakelijk om eenzijdig en zonder reden het bericht te verwijderen. Dat mag hij volgens de huisregels.

Laat ik de huisregels nogmaals (op jou uitlokking) gaan overtreden en afwijken van het oorspronkelijke onderwerp (wat door de moderator blijkbaar nu wel getolereerd wordt): Het strafbare feit waarvan de aangever in jouw voorbeeld aangifte wilde doen is oplichting. De oplichter is het oorspronkelijke slachtoffer. Deze heeft de aangever met succes opgelicht door zich voor te doen als zakenpartner in het (volgens jouw vermoedens) Oosteuropese land. Stortte de 4 cijferige inhoud van zijn bankrekening op de bankrekening van de aangever. Die nietsvermoedend en volgens afspraak het geld (volledig) doorsluisde per moneytransfer naar de oplichter die zo uit beeld verdwijnt. Dan gaat hij/zij een klacht indienen bij de bank, en deze neemt op zijn beurt het geld in beslag en stelt ‘het slachtoffer’ schadeloos.

Vraag aan jou: Is de bank in dit geval medeverdachte van oplichting?

Verder: Ben ik verplicht door deelname aan dit prikbord om jouw werk te gaan oplossen?

• BennieMak

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Ik begrijp dat je het zelf ook niet weet? Nogmaals

> de vragen:

>

>

> Wat is het strafbare feit waarvan de aangever

> aangifte wil doen?

> En waar (in welk land) is dat strafbare feit

> gepleegd?

>

>

> Wat verwijt je de politie nou precies Benniemak?

> Maar wel groot in het maken van verwijten…

>

>

Vertel jij het maar, jij beweert dat ik de politie iets verwijt.

Wordt de maatschappij beter met al deze beshuldigingen? Ik weet wel zeker van niet.

>

>

> Ik ben eerst en alleen op zoek naar strafbare

> feiten. Daarná kan ik iets gaan vastleggen: de

> aangifte.

> En daarna kan de recherche iets gaan onderzoeken.

> En dáárna worden conclusies getrokken.

En heb je de aangifte tegen mij al afgerond? Ik ben nog steeds niet uitgenodigd op het bureau voor smaad…

Gelukkig laat je het onderzoek over aan de recherche.

• KlaasVaak.

Jij verwijt mij, en de politie, dat ze geen tijd voor aangifte hebben.

De oplichter is het oorspronkelijke slachtoffer.

Uhhh?

We hebben 4 partijen:

1. de aangever (student)

2. de rekeninghouder wiens geld werd overgeboekt naar de student

3. de bank bij wie de rekeninghouder een rekening had

4. de bank van de geld-ezel

5. de ‘opdrachtgever’ van de student

Deze heeft de aangever met succes opgelicht door zich voor te doen als zakenpartner in het (volgens jouw vermoedens) Oosteuropese land.

Stortte de 4 cijferige inhoud van zijn bankrekening op de bankrekening van de aangever.

Het was niet het geld van de zakenpartner wat naar de aangever ging

Die nietsvermoedend en volgens afspraak het geld (volledig) doorsluisde per moneytransfer naar de oplichter die zo uit beeld verdwijnt.

Het geld werd niet volledig doorgesluisd maar de aangever/student mocht zijn fee gelijk inhouden als teken van betrouwbaarheid van de opdrachtgever/risicoloosheid van de deal.

Dan gaat hij/zij een klacht indienen bij de bank, en deze neemt op zijn beurt het geld in beslag en stelt ‘het slachtoffer’ schadeloos.

Wie is hij/zij? Ik neem aan dat je de opdrachtgever uit Oost Europa bedoelt?

De onbekende opdrachtgever uit het Oostblok(5) heeft een naam en paswoord van een rekeninghouder(2) in Nederland.

Vermoedelijk door een virus of een keylogger.

Tegelijk zoekt de opdrachtgever(5) geld-ezels(1) die het geld op hun rekening willen ontvangen en per geldwissel het land uit werken.

Zodra er een potentiele geld-ezel(1) is gevonden boekt de opdrachtgever(5) van de rekeninghouder(2) geld naar de rekening van de geld-ezel(1).

Die het geld naar een geldwisselkantoor brengt en de transactiecode via SMS/email naar de opdrachtgever(5) stuurt.

De rekeninghouder(2) of de afdeling veiligheidszaken van de bank(3/4) trekken aan de bel en signaleren misbruik.

De bank(4) blokkeert de rekening van de geld-ezel(1), wat zij via de contractuele voorwaarden mogen doen.

De bank(4) verrekent het saldo van die rekening van de geld-ezel(1) met het saldo van het weggesluisde geld van rekeninghouder(2) en stuurt voor het restant een incassobureau op geld-ezel(1) af.

Dit traject blijft net zo lang lopen totdat de geld-ezel(1) de door hem veroorzaakte schuld heeft voldaan aan de bank(en) (3+4).

Die de rekeninghouder(2) schadeloos stelden.

Tevens, als boete, komt hij minimaal 7 jaar op een zwarte lijst bij alle(!!!) banken en zal hij zijn geldzaken cash moeten regelen.

Wie is er opgelicht en wil er aangifte doen?

De geld-ezel(1)

Tegen wie wil de geld-ezel(1) aangifte doen?

Tegen een partij die hij niet kent(5), geen naam of adres van heeft en zelfs niet zeker weet in welk land deze zit.

Er is een Oosteuropees gratis emailadres en een telefoonnummer van een buitenlandse pre-paid kaart.

Zoals jij al terecht opmerkte: deze kan overal op de wereld zitten. Misschien bestaat er wel helemaal geen opdrachtgever(5) van de geld-ezel(1).

Waar heeft het strafbare feit plaatsgevonden?

Lastig definitief te bepalen. Misschien is wel geen strafbaar feit tussen opdrachtgever(5) en geld-ezel(1).

Misschien is de geld-ezel(1) wel dezelfde als opdrachtgever(5) en bestaat er geen andere persoon.

Misschien wil de geld-ezel(1) wel doen voorkomen dat hij is opgelicht door een onbekende opdrachtgever(5) uit het buitenland omdat zijn geld-scam door de bank is ontdekt.

De houder van de geplunderde rekening(2) heeft, bij mijn weten geen aangifte gedaan.

Althans niet bij mij(n korps). Sterker nog: ik weet geen naam of rekeningnummer of bank van deze (rechts)persoon(2).

Waarschijnlijk omdat de bank(3/4) hem schadeloos heeft gesteld en met incassorente het geld van de geld-ezel(1) terug gaat krijgen.

De geld-ezel(1) kon geen informatie over de herkomst van het door hem weggesluisde geld verstrekken omdat zijn account bij zijn bank(4) was geblokkeerd.

Hij had geen inzake meer in transacties en kon niet meer inloggen bij zijn bank(4).

Vraag aan jou: Is de bank in dit geval medeverdachte van oplichting?

Nee. Ik heb geen idee hoe je daarbij komt.

De bank heeft waterdichte contractvoorwaarden en kan zodoende door de getekende overeenkomst tussen bank(4) en contractant(1) civielrechtelijk tegoeden blokkeren en terugnemen.

Een aangifte waarin de aangever niets weet over de oplichter (dat kan).

Een aangifte waarin de aangever niet kan aantonen hoeveel geld, van wie, door wie, op zijn rekening is gestort.

Het enige wat de aangever zegt is dat het geld dat hij civielrechtelijk moet terugbetalen niet meer in zijn bezit is.

Dat is een strafbaarfeit, oplichting, dat zeer waarschijnlijk niet in Nederland is gepleegd (als het al gepleegd is),

door een met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet in Nederland zijnde verdachte,

waarvan helemaal niets bekend is behalve een Oosteuropees gratis email adres en een telefoonnummer van een buitenlandse pre-paid kaart,

en de in de oplichting betrokken goederen zijn niet aantoonbaar.

In het geval dat de geld-ezel(1) en opdrachtgever(5) dezelfde zijn is er niet eens sprake van oplichting.

En meer aangevers zijn er niet.

Voor zover het al een zaak is die op papier komt zit er ‘geen muziek in’ en gaat die van de printer zo het archief in.

• BennieMak

Dus, op basis van deze casus:

JIJ geeft blijk direct in conclusies te springen op basis van aannames, waarschijnlijkheden enz.

JIJ geeft blijk geen enkele tegenspraak te dulden.

JIJ bewijst hier dat er aangiften door politie NL niet worden genomen.

En daarmee verwijt ik politie NL een potje te maken van de rechtsstaat. Maar ja, waar kan ik heen?

Ik had al eerder de conclusie getrokken die ik afgelopen vrijdag aan jou (wilde) meedelen. Ik ga niet nog eens in herhaling vervallen zodat ik de moderator de vrije hand geef om mij hier te verwijderen, terwijl jij daaruit de conclusie trekt dat het mij aan argumenten zou ontbreken…