Wetenschap en voorspelende waarde

• BennieMak

Hebben we hier een paar maanden geleden nog een discussie gehad over de invloed van stressgevoelige agenten op incidenten waarbij vuurwapengeweld mogelijk is, zien we nu het negatieve gevolg in het doodschieten van een jonge man op Den Haag HS.

Wat mij betreft een klassiek voorbeeld: Meldkamer krijgt melding van vuurwapendreiging binnen en de agent schiet bij de eerste de beste aanleiding de verdachte dood.

Vraag: Wat heeft de onvoldoende schietoefenuren met dit incident te maken?

Condoleance voor de familie en bekenden van het slachtoffer.

• - Gerard -

O ja, op die manier … kijken of ik dat ook kan?

Politie krijgt een melding van een persoon met een vuurwapen. Ze treffen een jongen aan, die de aandacht wekt van agenten.

Politie: ‘Handen omhoog’

Jongen: ‘Rot op man’

Politie: ‘Handen omhoog, of ik schiet’

Jongen: ‘Rot op man, ik mag hier toch gewoon lopen, respect jongen … heb ik toch ook voor jullie, ja toch?’

Politie: ‘Laatste waarschuwing, handen omhoog…..’

Jongen: ‘schiet dan …… durf je toch niet ….FUCK THE POLICE, jullie zijn gewoon racisten ….disrciminatie, ik ga het je zeggen …………… toch ’

De jongen negeert de waarschuwing van de politie en steekt zijn handen in zijn kleding……

O,en dan nog nog dit. Al heeft zo'n jongen een strafblad van hier tot Zuid-Afrika ….. het was altijd een vriendelijke en vrolijke jongen, iedereen mocht hem, hij hielp altijd iedereen en deed niemand kwaad.

Met andere woorden, BennieMak …. je was er niet bij, dus klets niet zo oeverloos onzinnig. Ik was er ook niet bij, dus mijn verhaal zal ook wel niet kloppen, maar toch was dit MIJN BEELD van wat er mogelijk gebeurd zou kunnen zijn.

• KlaasVaak.

Over 10 jaar met meer schieturen kan ik je mogelijk een antwoord geven.

Mits dezelfde personen in de zelfde fysieke gesteldheid tegenover elkaar staan. Dat gaat niet meer gebeuren.

Meldkamer krijgt melding van vuurwapendreiging binnen en de agent schiet bij de eerste de beste aanleiding de verdachte dood.

Voor de agent zijn 2 vragen van belang om te weten of hij recht- en wetmatig heeft gehandeld.

Beide zie ik hier niet terug, daarom noem ik ze maar even:

1. Voldeed Rishi aan het genoemde signalement uit de melding?

2. Maakte Rishi een verdachte beweging waardoor de agent zich genoodzaakt voelde te schieten?

Dàt is wat de Rijksrecherche zal onderzoeken.

Artikel 7 lid 1.

Het gebruik van een vuurwapen, (…), is slechts geoorloofd:

a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft

en dit tegen personen zal gebruiken;

bron

Wat staat er dus:

een persoon van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen: voldeed Rishi aan het genoemde signalement, dan is hij een persoon die etc.

dit tegen personen zal gebruiken: het maken van een verdachte beweging is aanleiding om dat te denken.

Kijk dat is iets anders dan: bij de eerste de beste aanleiding. En toch klopt het wel.

Dus wat bezielde Rishi om kijkend in 3 lopen niet aan de gegeven bevelen te voldoen terwijl dit een wet- en rechtmatig risico was?

Eigenwijsheid?

Stoerheid?

Naieviteit?

Beschonkenheid?

En tenslotte:

Een waarschuwingsschot is niet vereist:

Artikel 10a lid 1

De ambtenaar waarschuwt onmiddellijk voordat hij gericht met een vuurwapen, (…), met luide stem of op andere niet mis te verstane wijze dat geschoten zal worden,

indien niet onverwijld het gegeven bevel wordt opgevolgd.

Deze waarschuwing, die zo nodig vervangen kan worden door een waarschuwingsschot, blijft slechts achterwege, wanneer de omstandigheden de waarschuwing niet toelaten.

bron

Niets over het moeten schieten in een been of arm. Er staat ook niet vast dat er opzettelijk op zijn nek is gemikt.

Zelfs al was het een opzettelijk schot op die plaats dan is dat geen ‘probleem’ gelet op de recht- en wetmatigheid.

Daarom begrijp ik je vraag niet zo goed. Er is geen omstander geraakt maar de verdachte.

Zelfs als hij in zijn been geschoten dan had hij in zijn liesslagader geraakt kunnen worden.

En ik verzeker je: dat kan ook snel dodelijk zijn. Politiekogels zijn immers stop-kogels.

Die maken interne schade. Lelijke rafelige wonden. Geen aderwond die je dus even afknijpt als deze geraakt is.

Maar meteen een paar tegenvragen dan:

Wat heeft het verleden van de verdachte ermee te maken?

Wat heeft zijn alcoholverslaving ermee te maken?

Wat heeft het feit dat hij zijn schorsende voorwaarden overtrad en zich mogelijk betrapt voelde ermee te maken?

Waarom heeft deze agent nu een trauma omdat hij zich genoodzaakt voelde te schieten?

Waarom alleen jouw vragen op 1 partij richten.

Is het geen reactie op het handelen van Rishi?

• KlaasVaak.

Je bedoelt zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=1OZGpVryrAQ

• - Gerard -

Inderaad, het respect voor de politie is bij sommigen volledig zoek.

• Arie

Ik begrijp dat het Rijksrecherche-onderzoek al af is en jij deze als eerste hebt mogen lezen?

• BennieMak

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

>

> Met andere woorden, BennieMak …. je was er niet

> bij, dus klets niet zo oeverloos onzinnig. Ik was

> er ook niet bij, dus mijn verhaal zal ook wel niet

> kloppen, maar toch was dit MIJN BEELD van wat er

> mogelijk gebeurd zou kunnen zijn.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Ik had het ook over een klassiek voorbeeld, o.a. waarbij de agent in kwestie zelf vertelde wat er in hem omging toen hij arriveerde bij de melding…

• BennieMak

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Meldkamer krijgt melding van vuurwapendreiging

> binnen en de agent schiet bij de eerste de beste

> aanleiding de verdachte dood.

> Voor de agent zijn 2 vragen van belang om te weten

> of hij recht- en wetmatig heeft gehandeld.

> Beide zie ik hier niet terug, daarom noem ik ze

> maar even:

> 1. Voldeed Rishi aan het genoemde signalement uit

> de melding?

> 2. Maakte Rishi een verdachte beweging waardoor de

> agent zich genoodzaakt voelde te schieten?

> Dàt is wat de Rijksrecherche zal onderzoeken.

Als de verhalen uit de media kloppen, dan is het een klassiek geval.

>

> Maar meteen een paar tegenvragen dan:

> Wat heeft het verleden van de verdachte ermee te

> maken?

> Wat heeft zijn alcoholverslaving ermee te maken?

> Wat heeft het feit dat hij zijn schorsende

> voorwaarden overtrad en zich mogelijk betrapt

> voelde ermee te maken?

> Waarom heeft deze agent nu een trauma omdat hij

> zich genoodzaakt voelde te schieten?

Zijn het wel ‘tegenvragen’!?

Nogmaals mijn vraag: Wat heeft meer schiettraining hier van doen? Dat is wat de politie bond oppert!

a) Handelde de agent vanuit stress?

b) Schoot hij mis? Volgens het bovenstaande waarschijnlijk niet!

• BennieMak

Nee hoor Arie, de politiebond ijvert voor meer schietoefeningen. Ik vraag mij af waarop dat gebaseerd is…duidelijk zo?

• Arie

En de politiebond vertelde er nog bij dat dit niet perse op de situatie van afgelopen zaterdag sloeg. Maar dat vergeet jij er gemakshalve bij te vertellen.

Jij denkt kennelijk al te weten dat dit een gevalletje gestresste agent was die schoot. En daar is nog helemaal niets over bekend. Dus stop met dit soort demagogische topicjes a.u.b.