KlaasVaak, ik stel je deze vraag even zodat iemand, die het betreft, het antwoord VAN EEN POLITIEAGENT hier kan lezen. Als ik het zeg is het antwoord waarschijnlijk toch: ‘nou en’
Het lijkt een beetje op de topic over het niet herkennen van ID bewijzen door part. beveiligers, maar ik heb dat zitten doorspitten (voor de helft), maar heb niet het idee dat het ter sprake kwam.
Oké, daar gaan we.
Ik zat gisteren met mijn schoonzus te praten en ze vertelde mij dat haar dochter (15 jaar) van plan is met het ID-bewijs van een ander de kroeg in te komen (minimale leeftijd: 16 jaar).
Zij is blank, op het ID-bewijs dat ze plan is mee te nemen, staat een foto van een gekleurd meisje. Dat meisje is wel 16 jaar. De dochter van mijn schoonzus zegt dat haar dochter vertelde: de portiers kijken ALLEEN naar de geboortedatum. Nou, je kunt misschien mijn oordeel daarover heel eenvoudig raden, maar dat terzijde.
Kun jij in 1 zin of, als een heldere uitleg dat vereist, in meerdere zinnen, aan de dochter van mijn schoonzus uitleggen aan welk strafbaar feit zij zich schuldig maakt en welke sanctie daarop staat?
Nadere toelichting: dochters, zeker tussen de 13 en 15 jaar, zijn ongeleide projectielen. Vrijwel elk antwoord op uitleg van ouders luidt: ‘nou en’. Ze kunnen je zeggen dat ze iets niet zullen doen, maar doen het dan toch. Je kunt ze ook niet 24/7 bewaken, wilt ze ook niet 24/7 bewaken. Ze moeten dingen leren door te doen of te laten.
En aan welk feit maakt het vriendinnetje zich schuldig door haar ID-bewijs beschikbaar te stellen?
En, maar dat is een vraag die bij mij opkomt: Zou het niet een goed idee zijn als bij kroegen op grote borden in duidelijke tekst staat vermeld: Een persoon die probeert binnen te komen met het ID-bewijs van een ander, zal door de beveiliging (personeel) worden aangehouden en worden overgedragen aan de politie. En dan uiteraard het wetsartikel daarbij genoemd. (uiteraard als de politie ook daadwerkelijk optreedt en niet zegt: ‘stuur ze maar weg’)