Vraag aan KlaasVaak. ....

• rijsbergen

Als het een reisdocument betreft dan spreekt men in artikel 231 lid 2 SR over het feit dat je gebruik maakt van een document op iemand anders naam gesteld.

Dus men verandert niets aan het document dus dan is het inderdaad geen vervalsing maar nog wel steeds strafbaar gesteld

• - Gerard -

rijsbergen, ik waardeer jouw toelichting maar ik denk dat IK het nog niet snap. Je zegt: In het artikel wordt gesproken over een vals/vervalst document, en dat is strafbaar gesteld. Nou, dat lees ik ook. Maar jouw laatste zin, en dat zal mijn beperkte kennis zijn, komt bij mij over als zoiets: agent: mevrouw, uw koplamp van uw auto werkt, maar een kapotte koplamp is strafbaar gesteld … dus bent u strafbaar.

Dus, als je het geduld met mij kunt opbrengen…. kun je jouw laatste zin iets anders toelichten?

• rijsbergen

In artikel 231 lid 2 spreekt men over het feit dat men gebruik maakt van een document op iemand anders naam. Dwz. Ik gebruik jou document om ergens binnen te komen. Ik verander niets aan het document maar doe mezelf als jou voor.

Artikel 231

1Hij die een reisdocument valselijk opmaakt of vervalst, of een zodanig stuk op grond van valse gegevens doet verstrekken dan wel een aan hem of een ander verstrekt reisdocument ter beschikking stelt van een derde, met het oogmerk het door deze te doen gebruiken als ware het aan hem verstrekt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2 Met dezelfde straf wordt gestraft hij die in het bezit is van een reisdocument waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat het vals of vervalst is, dan wel opzettelijk gebruik maakt van een niet op zijn naam gesteld reisdocument.

• - Gerard -

(tu) Yep, Got-It….. bedankt.

Ook stom van mij eigenlijk.

• swat

Dit is de tekst van artikel 231:

Artikel 231

1. Hij die een reisdocument valselijk opmaakt of vervalst, of een zodanig stuk op grond van valse gegevens doet verstrekken dan wel een aan hem of een ander verstrekt reisdocument ter beschikking stelt van een derde, met het oogmerk het door deze te doen gebruiken als ware het aan hem verstrekt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die in het bezit is van een reisdocument waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat het vals of vervalst is, dan wel opzettelijk gebruik maakt van een niet op zijn naam gesteld reisdocument.

Er wordt inderdaad gesproken over vals en vervalste reisdocumenten maar het gaat om het laatste deel van lid 2 “dan wel opzettelijk gebruik maakt van een niet op zijn naam gesteld reisdocument”.

Voor dit laatste deel is niet relevant of het gebruikte reisdocument vals is of niet. Als het reisdocument op een andere naam staat als de gebruiker ben je reeds in overtreding. Hoewel in het artikel wordt gesproken over een reisdocument wordt nergens gesteld dat het artikel slechts van toepassing is als er gereisd wordt.

Betrapping betekent dus vervolging terzake artikel 231/2 SR en gezien de maximumstraf zal er geen HALT mogelijk zijn en zal veroordeling een strafblad opleveren.

• rijsbergen

Vragen is nooit stom (tu)

• KlaasVaak.

Ik ben maar één.

Ik ben niet 55.000 agenten, noch sta ik model voor één van hen.

En vandaag heb je meer begrip dan morgen.

En de ene interactie met een burger heeft een andere uitwerking op agent x dan op agent x.

• KlaasVaak.

Uhhh sorry? ;) Wie ikke :S

De eerste zin van http://politie.startpagina.nl/prikbord/16138394/16138670/re-vraag-aan-klaasvaak-#msg-16138670 : lid 2 en dan achter “dan wel…”

• - Gerard -

Ja, Sorry KlaasVaak …. het kwartje viel bij mij iets later. Je had het inderdaad al aangegeven. My Bad. (tu)

• Planner

swat

Betrapping betekent dus vervolging terzake artikel 231/2 SR en gezien de maximumstraf zal er geen HALT mogelijk zijn en zal veroordeling een strafblad opleveren.

Daar denkt het OM in Breda kennelijk anders over?