Interessante casus

• KlaasVaak.

http://www.nu.nl/binnenland/2996380/verdachte-ongeluk-raard-remde-niet.html

Je gaat als voetgangers bij een vreugdevuur staan kijken op een T-splitsing. http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid1305709/zwaargewonde-man-ongeluk-raard-overleden.aspx en http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid1305709/zwaargewonde-man-ongeluk-raard-overleden.aspx

De bermen zijn door de aanhoudende regen drassig dus ga je op de rijbaan staan.

Het zicht is door regen en rook beperkt.

Dan komt er een auto aan waarvan de bestuurster kennelijk verrast is door de voetgangers op de rijbaan.

Zij blijkt zo verrast te zijn dat ze niet heeft geremd.

Wie is er wettelijk gezien fout?

De ‘organisator’ van het vreugdevuur, door wiens vreugdevuur rook op de weg kwam waardoor gevaar en hinder werd veroorzaakt (art. 5 WVW).

De voetgangers die bij slecht zicht midden op de rijbaan stonden?

De automobiliste die niet op tijd heeft geremd/heeft kunnen remmen?

Waaruit (b)lijkt dat zij werd verrast.

• swat

Als bestuurder van een motorvoertuig ben je ten op zichte van zwakke verkeersdeelnemers altijd fout tenzij de zwakke verkeersdeelnemer roekloosheid kan worden verweten. Op de weg staan op nieuwsjaarsnacht nabij een duidelijk waarneembaar vuur is wellicht niet heel verstandig maar niet roekeloos.

In dit geval zal naar alle waarschijnlijkheid ook mee spelen dat gezien de speciale dag, het vuur, de mogelijke rookontwikkeling en de waarschijnlijkheid dat zich bij het vuur de nodige toeschouwers ophouden van de autobestuurder extra oplettendheid mag worden verwacht en dat die de snelheid aanpast aan die omstandigheden.

Je uit het grote aantal slachtoffers kunnen afleiden dat de bestuurder met aanmerkelijk en dus niet aangepaste snelheid heeft gereden en zich niet voldoende heeft aangepast aan de omstandigheden. Dat zou dan betekenen dat de bestuurder volledig aansprakelijk is voor de schade en wellicht zich ook schuldig heeft gemaakt aan het veroorzaken van gevaar op de weg en/of wellicht zelfs dood of zwaar lichamelijk letsel door schuld.

• Starsky79

De gemeente heeft een vergunning afgegeven voor het vuur. Daar zullen wel wat eisen en voorwaarden in staan. Ik neem aan dat er ook iets in gestaan heeft dat er geen gevaar of hinder mag worden veroorzaakt. Maar of dat zo is moet nog blijken.

Je kunt je ook afvragen of de gemeente niet gedeeltelijk schuldig is met het goed vinden van de locatie waar het plaats vond. Is die wel veilig genoeg?

Is de organisatie schuldig? Ja mede. Ze hebben niet aan de veiligheid gedacht van de bezoekers, waarvan ze redelijkerwijs konden aannemen dat ze op de weg zouden gaan staan. Dit had van tevoren bedacht kunnen worden en daar hadden ze dus maatregelen voor moeten nemen. Zoals het afsluiten van de weg of iig zorgen voor snelheidsbeperkende maatregelen.

Is de vrouw schuldig aan art 5? Ik zeg ja waarschijnlijk wel Misschien heeft ze wel te snel gereden voor de weersomstandigheden. Misschien was ze afgeleid door de kinderen?

Is ze schuldig aan art 6? Moeilijk te zeggen. Zal uit onderzoek moeten blijken. Het feit dat de mensen midden op de weg staan waar je dat normaal gesproken niet zou verwachten zal zeker meespelen in het onderzoek.

Voorlopig is het een hele lastige waar ik niet zomaar een antwoord op zou weten. Wat zijn jou gedachten er over?

Gr. Merijn

• Starsky79

Voor zover ik weet spreekt de wvw of de rvv niet over zwakke of sterke verkeersdeelnemers en zijn het verzekeringsaatschappijen die deze termen in het leven hebben geroepen.

Gezien de weersomstandigheden en de rook kun je je afvragen in hoeverre het vuur duidelijk te zien was.

Gr

• KlaasVaak.

Ik heb gewerkt met O&N en er waren situaties waar je het ene moment geen zichtbeperking had en na een klap van een stuk vuurwerk of een zucht wind ineens wel.

Het zou ter plekke zo kunnen zijn dat de rook het ene moment geen zichtprobleem veroorzaakt en als de wind een beetje draait of opsteekt wel.

Ook kan het zijn dat na het raken van 1 voetganger de voorruit eruit gaat en door de klap, de shock en de schade nul zicht over is.

De voetgangers die op de rijbaan staan waar deze niet is afgezet is mijns inziens wel degelijk verwijtbaar. Hetzij aan de voetgangers of aan de organisatie.

Het verhaal zwakkere verkeersdeelnemer of niet gaat alleen over aansprakelijk stellen en niet over ‘fout’ zijn, wat je daarmee ook bedoelt.

Dus de automobiliste mag dan aansprakelijk gesteld worden/zijn…. dat zegt nog niets over schuld hebben.

Ter plaatse was geen openbare verlichting. Dan als voetganger op de rijbaan gaan staan terwijl het donker is en de weg nat is.

Ook kun je aannemen dat voetgangers met hun gezicht naar het vuur gericht waren, afgewend van de weg.

Als je twijfelt aan artikel 6 waarom dan toch stellen dat de bestuurster ‘fout’ is?

Aansprakelijk gesteld worden zegt alleen dat je je onschuld moet bewijzen daar waar normaal de schuld bewezen moet worden.

Ik zou de gedachtengang wel kunnen volgen midden in een dorps- of stadskern dat geredeneerd wordt dat je om middernacht op Oud en Nieuw mensen op de rijbaan kunt verwachten.

Maar of je dat ook tussen de weilanden in de polder mag stellen?

En als je door de omstandigheden (rook en duisternis) 1 voetganger niet ziet kan het net zo goed zijn dat je er meer ook niet.

Er zijn ook mensen die een hele vrachtwagen niet zien en dat is in afmeting wellicht meer dan een paar voetgangers.

Derhalve ga ik in deze casus niet mee in de stelling: meer voetgangers niet zien is meer schuld hebben.

Stellen dat nu er meer slachtoffers zijn (dan 1) dit aldus te wijten is aan de gereden snelheid is onnavolgbaar. ‘We’ weten nog geen snelheid.

Enkel dat de bestuurster totaal verrast moet zijn geweest omdat ze totaal niet geremd heeft, althans geen remspoor heeft achtergelaten.

Bovendien, als het OM aan dood of zwaar lichamelijk letsel door schuld denkt (door roekeloosheid),

zou je niet verwachten dat de verdachte zo snel heengezonden zou zijn als zij is.

Voetgangers die gebruik (mogen) maken van de rijbaan gebruiken de uiterste zijde (links of rechts).

Ik betwijfel of dat hier het geval was. Zie de foto en de markering in een van de links.

• - Gerard -

Volgens mij, maar wie ben ik, is het niet verboden op een rijbaan te staan …

Volgens mij werd het zicht van de automobilist gehinderd door rook.

Ergo, een hele vervelende samenloop van omstandigheden en onzinnig een schuldige aan te wijzen.

Voor mij ongeveer hetzelfde als een vliegtuig dat uit de lucht komt vallen op een groepje mensen en dan de piloot dat verwijten.

• KlaasVaak.

> Volgens mij, maar wie ben ik, is het niet verboden op een rijbaan te staan …

Artikel 4 RVV1990

1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.

2.Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.

3.Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

4.In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen,

niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad.

Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.

Als je dan de foto bekijkt uit 1 vd eerdere hyperlinks eindigt het voertuig op het midden van de rijbaan.

Of deze ook constant in het midden heeft gereden is niet vast te stellen adh van de foto…

> Volgens mij werd het zicht van de automobilist gehinderd door rook.

Of dat zo was staat volgens mij nog niet vast. Enkel dat dit zeer wel aannemelijk is.

• KlaasVaak.

> Voor zover ik weet spreekt de wvw of de rvv niet over zwakke of sterke verkeersdeelnemers en zijn het verzekeringsaatschappijen die deze termen in het leven hebben geroepen.

In letterlijke zin heb je gelijk maar als je 185 WVW leest komt het wel neer op sterker tegen zwakker: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukXII/Artikel185

Artikel 185

1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan,

niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is -

de houder verplicht om die schade te vergoeden,

tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand,

voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.

De laatste alinea slaat volgens mij op het geval dat een motorvoertuig wordt gestolen. Dan is de eigenaar van het motorvoertuig niet aansprakelijk.

Of in geval van overmacht, welke je dus zult moeten aantonen als eigenaar of houder van het motorvoertuig.

• Pa-Caroni

als de voetgangers schuld hebben aan het ongeval dan wordt er van uitgegaan dat de gemotoriseerde bestuurder minimaal 50% betaalt van de volledige schade. indien ook de gemotoriseerde bestuurder iets fout heeft gedaan of iets kan worden verweten dan wordt de resteren 50% opgedeeld in de mate waarvan de wederzijdse fout hebben bijgedragen an de schade. het onderzoek loopt, dus het zijn allemaal hypotheses, wat de mogelijke consequenties zouden kunnen zijn.

• - Gerard -

Fijn. Mijn vriendin komt van rechts, fietser van links. De fietser rijdt tegen mijn vriendin haar auto. Lang verhaal kort maken: de vrouw heeft naast materiele schade ook emotionel schade ….., o, en haar man werkt bij een verzekeringsmaatschappij … of mijn vriendin maar even FORS wil dokken. De verzekeringsmaatschappij en onze verzekeringsmaatschappij zijn het eens, mijn vriendin moet dokken.

Ik even gebeld naar onze verzekeringsmaatschappij en zeg tegen die kneus. Ik ga daar ook even met mijn fiets staan als jij dan met je vette Mercedes daar vandaag of morgen langskomt, ram ik mijn fiets in jouw Mercedes. Wat dacht je daarvan?

Mijn vriendin moest 35 euro dokken.

Opzouten met je verantwoordelijk zijn voor ‘zwakkeren in het verkeer’.