'Agent moet zelf hoogte van boete bepalen'

• Sietse 45

'Agent moet zelf hoogte van boete bepalen'

RIJSWIJK - Een agent zou zelf de hoogte van een verkeersboete moeten bepalen.

Foto: ANP Dat zegt voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Stichting Maatschappij en Veiligheid op de website van de stichting.

''Bij verkeersovertredingen heeft de politie nu twee keuzes: een waarschuwing of een boete waarvan de hoogte vaststaat'', aldus Van Vollenhoven.

''Vaker komt de verkeersovertreder er met een waarschuwing vanaf, omdat de boete in de ogen van de agent te hoog is.'' Door politiemensen zelf de hoogte van een boete te laten bepalen, hoopt de voorzitter een einde te maken aan de aarzeling bij agenten om bekeuringen uit te delen.

Boete

Als een agent voor een bepaalde overtreding uit drie bedragen zou kunnen kiezen, past de boete beter bij de situatie.

''Zo wordt het optreden van de politie meer geaccepteerd. Bovendien kan het gezag van agenten toenemen. Dus waarom niet de beslissingsbevoegdheid van de politie vergroten?'', zegt Van Vollenhoven.

Interessante gedachte

Voorzitter Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP laat in een reactie aan NU.nl weten dat hij het voorstel Van Vollenhoven een ‘interessante gedachte’ vindt.

“Er is nu veel weerstand binnen en buiten de politie tegen de hoogte van de boetes. Dit zou een middel kunnen zijn om uit die impasse te komen”, zegt Van de Kamp. “Hier moeten we verder naar kijken.”

Van de Kamp vreest niet voor meer discussies tussen agenten en beboete personen. “Die discussies zijn er nu ook al, vooral omdat agenten alleen alles of niets kunnen geven. We hebben eerder vanuit ACP al laten weten dat het de verkeerde op gaat. Het debat moet nu beginnen.”

http://www.nu.nl/binnenland/3118909/agent-moet-zelf-hoogte-van-boete-bepalen.html

Lijkt me een goed idee:D

• - Gerard -

Volgens mij is het debat al geweest en zei minister Opstelten in de Tweede Kamer: “de hoogtes van de boetes is iets tussen u en mij, de politie heeft daar geen enkele rol in, zij dienen te handhaven”.

En daar kan ik alleen maar volledig mee instemmen.

We hebben net de minster en staatssectretaris van verkeer in de Tweede Kamer verantwoording zien afleggen omdat, hoewel zij opdracht hadden gegeven een rapport over Prorail naar de kamer te sturen, en zootje ambtenaren had bedacht dat beter maar niet te doen.

Dus, in plat Nederlands: de politie is een uitvoeringsinstantie, dus doen wat er opgedragen wordt en smoel dicht. Anders opzouten. Zoek een andere baan.

• Klaas Vaak

Een agent of de justitie mag best wat flexibel zijn. Een eenvoudig voorbeeld, ik heb ooit een boete van ruim 500 gulden voor te hard rijden kunnen omzeilen omdat de omstandigheden er naar waren. Dat maakt het respect voor justitie een stuk beter.

• ¥ Lotje ­­¥

Ik heb wel eens een boete voor de helft van de prijs gekregen .:)

• Sietse 45

Zelf kreeg ik een boete heel wat jaartjes terug trouwens,

op maandag s´ morgens vroeg van een politie man waar ik de avond ervoor een pilsje mee had gedronken.

Dat manneke moest zoveel boetes schrijven, wel heb hem een prettige dag gewenst.

• Pa-Caroni

wat een onzin verhaal van pieter om zo'n proefballonnetje op te laten, 90 % wordt op kenteken uitgeschreven CJIB

• Pa-Caroni

nog zo'n kolderiek verhaal http://www.telegraaf.nl/binnenland/21271296/___Loeiende_sirenes_voor_drankjeugd___.html het moet niet veel gekker gaan worden.

• Klaas Vaak

Een Belg kreeg eens een boete van 1000 Euro, gelukkig heeft die hem voor 1500 Euro kunnen verkopen.:D

• swat

Het idee is wellicht wel aardig maar zal willekeur behoorlijk in de hand spelen.

Gelijke monniken gelijke kappen zal lastig te controleren zijn en politiemensen zijn ook mensen.

Risico dat wordt gestraft voor gedrag is aanzienlijk.

De politieman mag telkens weer gaan uitleggen naast waarom een bon waarom ook het bedrag en niet 10 euro lager of de agent zei dat ik een bon van 130 euro kreeg en nu krijg ik er een van 200 euro.

De boetebedragen zijn inderdaad in een aantal gevallen niet in verhouding tot het gepleegde feit en zeker niet in vergelijking met boetes voor sommige misdrijven. De politiek moet daar wat aan doen en niet de individuele politieambtenaar.

• Sietse 45

Moet toch geld in het laatje komen,

plukken wat je plukke kan.