eigen recht

• Henk Jager

Eigenlijkis mijn vraag heel simpel. Mijn gezin wordt bedreigd door een labiel, alcoholistisch en cokesnuivend persoon. Inmiddels heb ik een speer en een gummyknuppel klaar liggen om de hufter uit te schakelen als hij nog één keer m'n huis binnen dringt. Ben ik fout wanneer ik eigen huis en haard bescherm tegen kwalijke invloeden van buitenaf?

• Henk Jager

Laat 1 ding duidelijk zijn. In dit land moet je eigen rechter spelen want justitie grijpt pas in wanneer er doden vallen.

• Sietse 45

Je mag je zelf en gezin beschermen dus een goeie dreun met de honkbal knuppel moet kunnen,

doodslaan zal een stapje tever gaan al zou ik me dat ook kunnen voorstellen.

• Henk Jager

Ik sta op het punt om iemand te liquideren. Puur voor de veiligheid van mijn gezin.

• DePeter

Verbeter me als ik het fout heb maar is het niet zo dat je hem tot 3 keer moet sommeren het huis te verlaten en dan bij de derde keer pas kun je de politie bellen.

Een speer en knuppel gaat wel erg ver, alhoewel ik het wel kan begrijpen. Maar toch!

grtzzz

• - Gerard -

Ja, dat heb je inderdaad fout. Niemand mag zonder jouw toestemming jouw woning binnenkomen. Dus, direct aanhouden wegens huisvredebreuk. Mot de pliessie wel komen.

• - Gerard -

Je bent hartstikke fout. Speer en gummieknuppel worden door de politie direct aangemerkt als ‘wapen’, omdat je ze voor dat doel hebt aangewend. Van premier Rutte mag je de onverlaat het huis uit werken, desnoods met geweld. Maar Rutte gaat daar niet over, dus uiteindelijk sta je toch achter het hekje bij de rechter.

• swat

U mag uw huis best beschermen met brandmelders, alarminstallatie's, bewaking en waakhonden. U mag die bescherming niet realiseren door wapens gebruiksklaar naast de deur te zetten.

In Nederland ben je niet strafbaar als de verdediging van je huis als noodweer kan worden gekwalificeerd.

Er kan geen sprake van noodweer zijn als de wapens reeds klaar liggen.

Van noodweer kan pas sprake zijn als het geweld dat tegen jou of een ander onverwacht en ernstig en er GEEN ENKELE ANDERE mogelijkheid is om dat geweld te keren of te ontlopen, dan door zelf geweld te gebruiken. Dat geweld mag dan niet verder gaan dan redelijkerwijs nodig is.

U zult dus maatregelen moeten treffen waardoor dit persoon niet uw huis kan binnen dringen, door bijvoorbeeld een zwaarder slot te nemen, een spion in de deur te plaatsen zodat u kunt zien wie er voor de deur staat, een deurhaak plaatsen zodat de deur nier direct open geduwd kan worden etc.

U kunt ook uw zorgen bij de politie bekend maken (als dat al niet gedaan is) en een zogenaamde Afspraak Op Locatie laten opmaken zodat de politie als u belt nog sneller ter plaatse zal komen.

• Sietse 45

Hoe zit dat met wandelstok met een flinke ijzerenpunt er op. :D

• - Gerard -

swat Schreef:

——————————————————-

> U mag uw huis best beschermen met brandmelders,

> alarminstallatie's, bewaking en waakhonden. U mag

> die bescherming niet realiseren door wapens

> gebruiksklaar naast de deur te zetten.

> In Nederland ben je niet strafbaar als de

> verdediging van je huis als noodweer kan worden

> gekwalificeerd.

> Er kan geen sprake van noodweer zijn als de wapens

> reeds klaar liggen.

>

> Van noodweer kan pas sprake zijn als het geweld

> dat tegen jou of een ander onverwacht en ernstig

> en er GEEN ENKELE ANDERE mogelijkheid is om dat

> geweld te keren of te ontlopen, dan door zelf

> geweld te gebruiken. Dat geweld mag dan niet

> verder gaan dan redelijkerwijs nodig is.

Maar dat is aan de rechter, of kan justitie al besluiten niet tot vervolging over te gaan? Ik dacht het: ‘schuldig zonder strafoplegging was?’