Brokkenmakers willen blijven

• K.Hakvoort

De tijdens (!) het lopende onderzoek gepromoveerde korpsschef Dros en Burgemeester Bats van Haren piekeren er niet over hun consequenties te trekken uit het rapport Cohen (zie hieronder). Hun politieke vriendjes in de gemeenteraad van Haren schijnen het hun in ieder geval niet al te moeilijk te willen maken. De fractievoorzitters van de PvdA en VVD suggereren met de opmerking dat ze burgemeester nog willen horen dat deze nog iets tegen het rapport in te brengen heeft. Ze weten heel goed dat dit niet het geval is. Niet echt verrassend ,de slapte van gemeenteraden is sinds jaar en dag berucht.

==================================

8 maart 2013, 11:00

Cohen: voorbereiding en communicatie schoten tekort in Haren

Job Cohen voorafgaand aan de persconferentie over de resultaten in het onderzoek naar de rellen in Haren. Foto ANP/Remko de Waal

door Annemarie Coevert

Binnenland

Er is veel misgegaan in de voorbereiding van het Project-X feest in Haren, en in de communicatie tussen de verschillende hulpdiensten. Dat concludeert de commissie die onderzoek deed naar de rellen vorig jaar onder leiding van Job Cohen, die de resultaten vanochtend presenteert.

Het ging op 21 september vorig jaar gelijk al mis als gevolg van gebrekkige voorbereidingen en het ontbreken van een heldere strategie, zo schrijft de commissie:

“De autoriteiten hebben van meet af aan geen greep gehad op de gebeurtenissen en hadden geen heldere strategie. De burgemeester heeft geen effectief gebruik weten te maken van de instrumenten die hij tot zijn beschikking heeft: bevoegdheden en communicatie. De organisatie van de politie liet veel te wensen over, zoals de politie ook zelf al heeft vastgesteld.”

In een reactie heeft Burgemeester Bats vanmiddag zijn excuses aangeboden voor de gemaakte fouten. Hij gaf daarbij aan dat er lessen te leren zijn voor hem en de gemeente, vooral in het vinden van de juiste strategie tijdens dit soort gebeurtenissen.

‘ME was te laat’

In een opsomming van gebreken komt naar voren dat agenten onvoldoende op de hoogte waren van wat er van hen werd verwacht. Ook is er gedurende de dag erg slecht gecommuniceerd tussen leidinggevenden op straat en zogenoemde besluitvormers. De genoemde fouten:

•briefings schoten tekort

•medewerkers wisten onvoldoende wat van hen verwacht werd

•op cruciale functies waren er dubbelfuncties

•de communicatie tussen leidinggevenden op straat en besluitvormers verliep slecht

•de omslag in sfeer op straat is niet tijdig onderkend en er te laat overgeschakeld naar het worst case scenario

•opkomsttijden van de ME waren te lang

•te laat en te beperkt is gebruik gemaakt van de landelijke expertise voor het scannen en beoordelen van ontwikkelingen op internet

Bovengenoemde fouten zijn mede gemaakt omdat Haren een kleine gemeente is met een “gebrek aan ervaring hoe te handelen in onzekere en onbekende omstandigheden”.

Alcohol speelde een essentiële rol’

De oorzaak van het grote aantal toegestroomde jongeren is volgens de commissie grotendeels te vinden in de sociale media die als “zelfstandige en mobiliserende kracht” functioneerden. Toch is het onmogelijk om na te gaan wat de rol van Facebook precies is geweest in het opjutten van jongeren, benadrukt Cohen.

Tijdens de persconferentie is een video getoond met een reconstructie van de snelheid waarmee het Project-X feest zich op Facebook verspreidde, en hoe de zogenoemde massamedia hier vervolgens mee omgingen:

Reden voor het merendeel van de bezoekers om naar Haren te komen was een avontuurlijk gevoel, en niet de lust tot rellen, aldus de commissie:

“Jongeren waren gefascineerd door het idee dat zij in Haren “iets bijzonders” tot stand konden brengen, iets eenmaligs waar je echt bij moest zijn: YOLO, You Only Live Once! Dat gevoel, en niet het vooruitzicht van rellen en geweld, dreef het merendeel van hen naar Haren. Alcohol speelde, zoals zo vaak, een essentiële rol bij het uit de hand lopen van de gebeurtenissen.”

‘Overheid moet gebruik maken van expertise burgers’

In de aanbevelingen van de commissie komt naar voren dat de overheid in het vervolg meer gebruik moet gaan maken van suggesties en expertise van burgers, en vooral van jongeren, met hun expertise op het gebied van sociale media. Sociale media vragen daarnaast om monitoring vanuit de overheid om dergelijke evenementen in het vervolg tijdig op te sporen en vervolgens in goede banen te leiden.

Ook wordt gesproken over het belang van alcoholmatiging, zonder in te gaan op de vraag hoe dat zou moeten:

“Zonder alcoholmatiging zullen rellen als in Haren, al dan niet in deze omvang, op een andere plaats, in een andere constellatie, blijven optreden, ook als het openbaar gezag voortreffelijk optreedt.”

Bron

• - Gerard -

Ach ja. Wat moet je er mee? Ik vond het wel een goede conclusie van Cohen, misschien wel de belangrijkste conclusie. De burger doet gewoon waar ze zin in hebben. De overheid moet daar misschien op inspelen?

Kijk, je kunt wel zeggen: er is geen feest, er komt geen feest en jullie blijven gewoon thuis omdat WIJ dat zeggen …. maar de praktijk is dus anders. De overheid is er VOOR de burger, niet andersom. Alleen, die arrogantie zit nou eenmaal in het dna van de overheid. Krijg je er nooit uit. (wereldvreemd)

'De overheid moet gebruik maken van de expertise van burgers'. Gaan ze nooit doen want ze vinden zichzelf geweldig, ook al bewijs je 100 keer het tegendeel, en hebben de burger nergens voor nodig. Politiekorpsen hadden altijd al moeite om samen te werken .. en nu zou de overheid gebruik moeten maken van gewone burgers?

Het heeft daarom helemaal geen zin om de burgemeester of politiechef te ontslaan, want het zit, zoals gezegd, in het dna van de overheid.

Volgens Cohen is ‘de kennis’ wel aanwezig in grote steden maar dan stapt hij wel erg makkelijk over HvH heen. Dus ja, wat moet je er mee?

Onze brandweer, even een zijstraatje, heeft een nieuwe kazerne gekregen. Op zich niks mis mee. Maar…. om dat te vieren hielden ze een ‘Open Dag’. Kost, altijd bij de overheid,, alles bij elkaar …. klauwen gemeenschapsgeld. Ook nog te begrijpen maar waar schuilt ook hier weer de oeverloze arrogantie? Na de Open Dag, gaat de kazerne op slot voor de gewone burgers, en gaat de bouw vrolijk verder. Er komt namelijk nog een fitnessruimte in de kazerne … en dat mag de bevolking NIET weten. Want dezelfde bevolking kon daar wel eens negatieve opmerkingen over maken. Dat was dus al voorzien. En nog eens wat, diezelfde brandweer. Niet zolang geleden. Onze brandweermensen komen allemaal samen in een hotel in hun eigen woonplaats. 2 dagen overleg en iedereen kan blijven slapen. Wie betaalt die flauwekul? Ze wonen praktisch naast dat hotel.

Laat maar … compleet zinloos …

• LM

Het rapport laat zien dat er - achteraf gezien - veel niet goed gegaan is, maar heeft m.i. ook een groot nakaart gehalte. Niemand heeft voorzien dat dit zo zou aflopen, ik heb zeker niet het idee dat dit anders zou zijn gelopen als Cohen of wie dan ook daar burgemeester was geweest. Dat moet al te denken geven of opstappen dan wel zinvol is. Ontslag is alleen zinvol als echt de overtuiging zou bestaan dat zaken anders zouden zijn gelopen met andere bestuurders. Opstappen is alleen zinvol als de bestuurder zelf het idee heeft niet langer te kunnen functioneren. Als beide niet aan de orde is dan zie ik alleen maar meerwaarde in blijven zitten, namelijk bestuurders die door schade en schande een ervaring rijker zijn geworden. De suggestie dat de overheid meer moet weten van social media vind ik echt belachelijk, alsof er bij de overheid geen mensen werken die weten hoe facebook werkt. Onderzoek zonde van geld, volgende week is iedereen het weer vergeten.

• KlaasVaak.

Voor mij is 1 ding heel duidelijk.

Vul overal waar je nu “politie” leest in: “politieleiding”

Belangrijk was de conclusie die ik niet meer terughoor:

Toen de ME op straat verscheen en nog niets deed sloeg de sfeer om en het leek alsof de relschoppers dacht dat ze nu een geschikte tegenstander had gevonden.

En al een jaar lang wil de politieleiding ME in vredestenue op straat hebben. Omdat ME provocerend werkt.

Wanneer gaat de knop eens om.

Bij Hoek van Holland werd die fout gemaakt.

Bij het Maasgebouw werd die fout gemaakt.

En in de hele opzet van de Nationale Politie wordt die fout gemaakt.

Tijdens evenementen moeten de ME'ers in vredestenue de straat op. Zonder bodyprotector, zonder uitrustingsstukken. Zonder blauwe bus (in de toekomst).

Als de sjeer dan omslaat moet zo'n eenheid naar de bus, met zijn allen achterin kruipen om zich om te kleden en dan terug te gaan naar de ‘brand’haard.

WIE VERZINT DEZE IDIOTERIE?

Nog zo'n rare conclusie:

De trein(en) naar Haren is niet stilgezet. Conclusie: dat was goed want na de rellen kon men hierdoor snel naar huis en stroomde Haren snel leeg.

DUH: Als er geen treinen hadden gereden was de aanloop lang zo groot niet.

Dan had de aanwezige politie de enkele uitvalswegen kunnen controleren. Geen inwoner: rechtsomkeerd.

ME'ers moest tot en met uit de regio Rotterdam komen. Daar hebben ze dan weken over na moeten denken van de politieleiding.

Maar dat die terplaatse slecht tot niet bekend zijn kan je op een sigarenkistje uitrekenen.

Dus als manschappen zich moeten verplaatsen in het dorp is dat cruciaal.

Nee…de gemeente haalt de straatnaambordjes weg. Goh goh.

Een facebookpagina die oproept (ja: nog steeds) tot wanoordelijkheden omtrend Project X is nog steeds niet uit de lucht gehaald.

Want, zo zegt de onderzoeksleider, we kunnen zijn identiteit niet achterhalen. KOM OP.

En de politiechef zegt dat onder zijn leiding nu in de regionale meldkamer wijzigingen zijn doorgevoerd.

Er is nu een informatieafdeling (RTIC, real time intelligence center) die mediaberichten en meldingen onderzoekt. GA TOCH WEG MAN.

Dat zijn de landelijk afgesproken wijzigingen vanwege de Nationale Politie.

Daar zit geen cent invloed van de politiechef bij. He tis mooipraterij.

Onderstaande link opent een Prezi presentatie en daarin doorklikken tot je een YouTube filmpje ziet.

http://prezi.com/6frrvv9fruxc/copy-of-copy-of-real-time-intelligence-center-rotterdam-rijnmond/

In augustus 2012 werd de eerste meldkamer met RTIC afdeling opgelost.

Trek daar vanaf de beslissingstermijn van de overheid… en de beslissingsbevoegdheid van de korpschef van Groningen…

Op 21 september 2012 was het ‘Project X feest’ in Haren.

http://www.heijmans.nl/nieuws2/index/details/id/1024

Knap als de korpschef van Haren dan claimt dat HIJ naar aanleiding van Haren (voorafgaand aan de conclusie van de onderzoekscommissie)

wijzigingen heeft doorgevoerd.

• - Gerard -

LM Schreef:

——————————————————-

> Het rapport laat zien dat er - achteraf gezien -

> veel niet goed gegaan is, maar heeft m.i. ook een

> groot nakaart gehalte. Niemand heeft voorzien dat

> dit zo zou aflopen,

Jawel hoor, daarom werd het - dagenlang - vooraf verboden om massaal naar Haren te komen.

> ik heb zeker niet het idee dat

> dit anders zou zijn gelopen als Cohen of wie dan

> ook daar burgemeester was geweest.

Ik ook niet.

> Dat moet al te

> denken geven of opstappen dan wel zinvol is.

> Ontslag is alleen zinvol als echt de overtuiging

> zou bestaan dat zaken anders zouden zijn gelopen

> met andere bestuurders. Opstappen is alleen zinvol

> als de bestuurder zelf het idee heeft niet langer

> te kunnen functioneren. Als beide niet aan de orde

> is dan zie ik alleen maar meerwaarde in blijven

> zitten, namelijk bestuurders die door schade en

> schande een ervaring rijker zijn geworden.

Grapjas, de overheid leert nooit iets. KlaasVaak noemt al genoeg voorbeelden. En bij een volgend incident in een andere stad/dorp/gehucht gaat het precies hetzelfde.

De

> suggestie dat de overheid meer moet weten van

> social media vind ik echt belachelijk, alsof er

> bij de overheid geen mensen werken die weten hoe

> facebook werkt. Onderzoek zonde van geld, volgende

> week is iedereen het weer vergeten.

Nee hoor, dit blijft de politie jarenlang achtervolgen. Ik vond het een prima uitleg van Cohen en hij verstaat de kust van het weglaten uitstekend.

Kijk, de beste man zegt dat Haren - en dat klopt als een zwerende vinger - tegen de stad Groningen aan ligt. Je rijdt als het ware ongemerkt vanuit Haren Groningen stad binnen. Maar dan moet je niet een verhaal houden over een tekort aan politieagenten waarover Haren kan beschikken, want Groningen beschikt ook een paar honderd man schat ik zo in want Groningen is echt geen kneuterdorp. Maar ja, overdag loopt Haren vol met duizenden ongewenste bezoekers en dan stuur je anderhalve politiepaardenkop en een kwart ME-er.

• - Gerard -

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Voor mij is 1 ding heel duidelijk.

>

> Vul overal waar je nu “politie” leest in:

> “politieleiding”

>

Oké. (:P)

> Belangrijk was de conclusie die ik niet meer

> terughoor:

> Toen de ME op straat verscheen en nog niets deed

> sloeg de sfeer om en het leek alsof de

> relschoppers dacht dat ze nu een geschikte

> tegenstander had gevonden.

Zou het? Ik denk iets anders maar ik was er niet bij natuurlijk. Ik denk eerlijk gezegd dat het begon toen de politie (denkbaar voor mij dan) begon te vertellen dat ze iets niet mochten of ergens niet mochten zijn. Dus, op het moment dat de ‘politie’ de baas ging spelen. En dat werkt, volgens mij, altijd als de spreekwoordelijk rode lap op een meute dronken mafkezen.

>

> En al een jaar lang wil de politieleiding ME in

> vredestenue op straat hebben. Omdat ME provocerend

> werkt.

Zal wel uit onderzoek blijken, KlaasVaak.

>

> Wanneer gaat de knop eens om.

>

> Bij Hoek van Holland werd die fout gemaakt.

> Bij het Maasgebouw werd die fout gemaakt.

> En in de hele opzet van de Nationale Politie wordt

> die fout gemaakt.

> Tijdens evenementen moeten de ME'ers in

> vredestenue de straat op. Zonder bodyprotector,

> zonder uitrustingsstukken. Zonder blauwe bus (in

> de toekomst).

> Als de sjeer dan omslaat moet zo'n eenheid naar de

> bus, met zijn allen achterin kruipen om zich om te

> kleden en dan terug te gaan naar de ‘brand’haard.

>

> WIE VERZINT DEZE IDIOTERIE?

>

>

> Nog zo'n rare conclusie:

> De trein(en) naar Haren is niet stilgezet.

> Conclusie: dat was goed want na de rellen kon men

> hierdoor snel naar huis en stroomde Haren snel

> leeg.

>

> DUH: Als er geen treinen hadden gereden was de

> aanloop lang zo groot niet.

> Dan had de aanwezige politie de enkele

> uitvalswegen kunnen controleren. Geen inwoner:

> rechtsomkeerd.

Mag dat zomaar? Kan dat niet alleen als er bijvoorbeeld een noodverordening is?

>

>

> ME'ers moest tot en met uit de regio Rotterdam

> komen. Daar hebben ze dan weken over na moeten

> denken van de politieleiding.

> Maar dat die terplaatse slecht tot niet bekend

> zijn kan je op een sigarenkistje uitrekenen.

> Dus als manschappen zich moeten verplaatsen in het

> dorp is dat cruciaal.

>

> Nee…de gemeente haalt de straatnaambordjes weg.

> Goh goh.

>

>

> Een facebookpagina die oproept (ja: nog steeds)

> tot wanoordelijkheden omtrend Project X is nog

> steeds niet uit de lucht gehaald.

> Want, zo zegt de onderzoeksleider, we kunnen zijn

> identiteit niet achterhalen. KOM OP.

>

> En de politiechef zegt dat onder zijn leiding nu

> in de regionale meldkamer wijzigingen zijn

> doorgevoerd.

> Er is nu een informatieafdeling (RTIC, real time

> intelligence center) die mediaberichten en

> meldingen onderzoekt. GA TOCH WEG MAN.

> Dat zijn de landelijk afgesproken wijzigingen

> vanwege de Nationale Politie.

> Daar zit geen cent invloed van de politiechef bij.

> He tis mooipraterij.

(tu)

>

> Onderstaande link opent een Prezi presentatie en

> daarin doorklikken tot je een YouTube filmpje

> ziet.

> http://prezi.com/6frrvv9fruxc/copy-of-copy-of-real

> -time-intelligence-center-rotterdam-rijnmond/

>

> In augustus 2012 werd de eerste meldkamer met RTIC

> afdeling opgelost.

> Trek daar vanaf de beslissingstermijn van de

> overheid… en de beslissingsbevoegdheid van de

> korpschef van Groningen…

>

> Op 21 september 2012 was het ‘Project X feest’ in

> Haren.

> http://www.heijmans.nl/nieuws2/index/details/id/10

> 24

>

> Knap als de korpschef van Haren dan claimt dat HIJ

> naar aanleiding van Haren (voorafgaand aan de

> conclusie van de onderzoekscommissie)

> wijzigingen heeft doorgevoerd.

(tu)

• KlaasVaak.

- Gerard - Schreef:

> > Belangrijk was de conclusie die ik niet meer terughoor:

> > Toen de ME op straat verscheen en nog niets deed sloeg de sfeer om en het leek alsof de relschoppers dacht dat ze nu een geschikte tegenstander had gevonden.

>

> Zou het? Ik denk iets anders maar ik was er niet bij natuurlijk. Ik denk eerlijk gezegd dat het begon toen de politie (denkbaar voor mij dan)

> begon te vertellen dat ze iets niet mochten of ergens niet mochten zijn. Dus, op het moment dat de ‘politie’ de baas ging spelen.

> En dat werkt, volgens mij, altijd als de spreekwoordelijk rode lap op een meute dronken mafkezen.

Het was een quote uit de integrale uitzending van het onderzoeksrapport.

> > En al een jaar lang wil de politieleiding ME in vredestenue op straat hebben. Omdat ME provocerend werkt.

> Zal wel uit onderzoek blijken, KlaasVaak.

Dat zal dan wel maar ik heb me nog NOOIT geprovoceerd gevoeld als politie/ggd/brandweer mij vordert om te lopen.

En bij het Maasgebouw incident is het geprobeerd: ME niet zichtbaar en niet in de buurt.

Daarom duurde het zo lang voordat de collega's, die zich genoodzaakt voelden hun wapens te trekken, ontzet werden.

Er moet veel meer ME op de been komen van mijn part met M16's.

Er is maar 1 ME en als die zegt (vordert) dat je weg moet gaan ga je.

En dan niet ‘waarom’ of wat voor discussie ook.

Maar doordat er nu afgewogen wordt ingezet blijft het een uitdaging om de strijd met de ME aan te gaan.

En waar komt de roep vandaan om te zijn als Guardia Civil?

Of de kreet ‘dat moeten ze in Spanje (USA) niet flikken’?

Omdat we hier altijd afgewogen op het randje gaan zitten en in ALLES ruimte voor debat laten.

Als de politie zegt ‘oprotten’ dan ‘rot je op’.

In discussie ga je maar thuis met je ouwe heer.

My two cents… B)

• - Gerard -

KlaasVaak, het gaat niet over jou en mij. Dat jij je niet geprovoceerd voelt als het gezag (wie op dat moment dan ook) je vordert te vertrekken. Het gaat over lamgezopen onverlaten. Kijk, ik ben geen agent maar laat ik me eens verplaatsen in een agent.

Er staat een meute van 500 idioten voor mij. Ik ben met nog 5 collega's. Ik vorder de meute te vertrekken. Dan is het van de onverlaten: ‘jij, en welk leger?’. Zou ik dan mij pistool pakken? Ik denk het niet, waarom zou ik mijn pistool pakken? Dat doe ik toch alleen als mijn leven of het leven van mijn politiecollega's in gevaar dreigt te komen. En het leven van mij en mijn collega's komt niet in gevaar als ik de meute hun zin geef. Want schiet ik wel met een M-16 de eerste 40 onverlaten dood (al is het maar een schramschot bij 1 onverlaat) dan ben ik binnen geen tijd zelf onderwerp van onderzoek door de Rijksrecherche.

Goed, dat vorderen is dus gewoon zin/kansloos.

• BennieMak

Overheidspersoneel heeft blijkbaar een spijkerharde ontslagbescherming!

• jobcop

Ik vraag me af of de fouten opzettelijk gemaakt zijn. Dat is voor mij hte beslismoment om op te stappen of niet. laten we niet vergeten dat we hier te maken hebben met een precedent (voor Nederland tenminste) : Nooit eerder heeft een dergelijk feest met een dergelijke socaile media hype plaatsgevonden. Hadden WIJ het antwoord wel geweten, en hadden WIJ alles goed gedaan?

v.w.b. de treinen stilzetten: Dat doen ze toch ook bij voetbalwedstrijden? Lijkt me meer praktisch politie-optreden dan kijken uit welke hoek een machtiging daarvoor moet komen.

Oh, en kan iemand me uitleggen waarom dit onderzoek in vredesnaam 4 TON moest kosten? En hoeveel strijkt die slechte ex-burgemeester ervan op?