Zo'n politiechef wordt, tijdens zo'n grootschalig optreden, toch geadviseerd door medewerkers van de politie?
Ja hij wordt geadviseerd.
Hij zit daar toch niet afgesloten van de hele politiewereld beslissingen te nemen?
Bijna wel.
Die hele zooi onder hem, heeft of geen enkele invloed op die politiepief, of de politiepief is zo arrogant dat hij zijn raadgevers negeert.
50/50
Maar je kunt geen blik ME opentrekken.
De ME hangt niet in de garage aan de druppellader.
Die moeten uit de hele regio komen.
Dat had minstens een paar dagen vooraf ingezien en gearrangeerd moeten worden.
In die dagen is een veel te afwachtende houding aangenomen.
Nog zoiets:
Ik las een quote van een ME'er die met een man of 10 op linie tegen een hele straat vol relschoppers stond.
Je kent het wel: helm op, schild om je arm wapenstok in de andere hand, handschoenen aan etc.
Dan roept iemand over de portofoon dat er geschakeld moet worden naar een andere gespreksgroep.
Dat betekent dat de handschoenen uit moeten en het schild en wapenstok afgelegd moeten worden om de porto ter hand te nemen en te bedienen.
DAT KAN NIET maar dat beseft die hotemetoot niet die de centralist opdracht geeft om de communicatie (van de rellen) af te splitsen van de dagdagelijkse portocommunicatie.
Dit toont aan dat er vooraf niet is gedacht aan een evenementen- of actiestructuur.
Niet op de meldkamer, niet qua manschappen, nergens.
Want dan had de ME wel achter de hand gehouden geweest.
Was er wel een aparte commandostructuur in de communicatie geweest.
Waren er wel draaiboeken geweest.
Was er wel operationeel personeel geweest met lokale bekendheid.
Men wil op zuinig spelen en niets achter de hand hebben.
Net als in Hoek van Holland.
In feite werd opnieuw het operationele personeel in gevaar gebracht.
Samen met de veiligheid van de bewoners uiteraard.
Ben erg benieuwd wat er a.s. donderdag in Rotterdam op (de politionele) stapel staat met het Turkenprotest.