Vol en vol is een verschil.
Je maakt mij niet wijs dat jij het verschil niet onderkent tussen 10 agenten en hetgeen waarmee ProjectX in haren bestreden (had moeten) worden.
Dat klopt alleen zul je ook ten alle tijde de noodhulp moeten garanderen voor andere gebieden. Je kunt niet zomaar een stad leeg trekken van zijn politie om dan daar vervolgens in de problemen te komen.
Mijn inziens hadden ze op de dag zelf ook de ME kunnen regelen in de vorm van een spoedinzet. Als ze dat in de middag al gedaan hadden, had de ME er ruim op tijd geweest en hadden ze niet tijdens de daadwerkelijke inzet nog moeten gaan schakelen met de porto. Dan was men beter op orde geweest en ook echt inzetbaar geweest. Nu was men dat niet.
GR.
BennieMak Schreef:
——————————————————-
> In de media is veel aandacht geweest voor het opgevangen ‘Project X’ is Arnhem, een maand voordat Haren van start ging. Spijkenisse speelde het een half jaar voor Haren. In Duitsland was de primeur van zo'n ‘feest’.
Ik heb ff gekeken maar:
Haren was 21/09/12
Arnhem was 29/09/12
Spijkenisse was 29/09/12
Gouda was 27/10/12
(Is gewoon te vinden op wikipedia en bij RTL en de NOS)
De twee die jij aanhaalde waren dus na Haren. En zoals ik al zei is het na een eerste keer altijd makkelijk om er op te acteren dan als je er voor het eerst staat. Neemt niet weg dat er fouten gemaakt zijn maar daar is dus binnen een week van geleerd.
En Duitsland is niet van belang. Want ook in Australie, Amerika en weet ik veel welke landen hebben ze feestjes van Facebook gehad die uit de hand liepen. Daar kun je alleen zo weinig mee hier….
Gr. Merijn
Beste Starsky,
Dit verwoord mooi zoals ik het toen heb beleefd: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3373227/2013/01/07/Oud-officier-van-justitie-dient-klacht-in-over-aanpak-rellen-Haren.dhtml
De feitelijke volgorde kan ik helaas niet meer terugvinden, ook niet op de door jou geraadpleegde sites.
Ik zou zeggen beste Benniemak, neem google, toets in project x haren/arnhem/spijkenisse en dan zijn er meerdere sites die melding maken van die feesten. Oa de sites die ik heb genoemd maar er zijn er uiteraard meer.
Maar uit jou linkje begrijp ik dat jij op een of andere manier betrokken bent bij de rellen in Haren. Want anders kan ik mij, als buitenstaader zijnde, niet voorstellen hoe het daar geweest is in Haren en kan ik ook niet bepalen of er te weinig politie was behalve dan dat ik dat uit de media verneem en ik dat gelijk vanaf het begin aanneem voor waar.
Dat er fouten gemaakt zijn is duidelijk.
gr
Dit vind ik goedpraterij. Het fenomeen ProjectX was in de Duitse politiepraktijd aan de hand van tientallen voorbeelden bekend, eveneens dat het standaard uit de hand loopt en ook wat er succesvol tegen gedaan kan worden, ook vóór de rellen in Haren. Zelden hadden de verantwoordelijken zoveel tijd zich op rellen voor te bereiden als deze driehoek en zelden werd die voorbereidingstijd zo slecht benut. Van de Nederlandse politie mag je verwachten dat zij weet wat haar Duitse collega's (onder zulke omstandigheden) uitspoken. Van een land met een (zeer) professionele politie die voor soorgelijke uitdagingen staat als de Nederlandse en in alles ongeveer vijf keer zoveel delicten etc. verwerkt, valt altijd wat te leren.
Ik vind het een groot verzuim dat dit in het rapport niet aan de orde komt. Het blijft bij een opsomming van wat buitelanse incidenten waaronder Duitse.
Dat deze korpschef niet goed tegen uit de hand lopende jeugdfeestjes aankijkt blijkt o.a. uit een (mogelijk niet vastgelegde) richtlijn dat agenten in Groningen niet zelfstandig tegen deze mogen optreden maar pas n.a.v. klachten van burgers.
De Duitsers begrijpen ook niet dat een burgemeester in Nederland iets te zeggen heeft over de politie.
En kijk eens met hoeveel manschappen de Duitse politie uitrukt bij openbare orde problemen.
Niks geen gezeik over ‘ME werkt provocerend’.
Kijk maar eens naar de 1 mei demonstraties en de Castor-transporten.
Dan wordt de politie uit het hele land gemobiliseerd.
Hier denkt men alleen aan centjes.
Vooral niet te veel mensen inplannen en/of oproepen.
In het ergste geval standby houden onder piketvergoeding.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?