De politiezoekactie begint me te storen

• - Gerard -

Nou, kijk eens aan. En ik maar denken dat in ieder geval defensie over nachtkijkers beschikt. Zal wel niet dan. Benieuwd of Opsporing Verzocht nog het recht heeft op primeurs die de politie daarom NU niet met ons deelt.

• DePeter

Ok, dat zou een argument kunnen zijn, maar dat wil dan zeggen dat na een risico voetbalwestrijd complete steden met een tekort aan agenten zitten? Of kan dit wel opgelost worden?

Als men dit kan regelen waarom dan een zoekaktie naar deze vermiste kinderen niet?

Ik begrijp best dat in het donker zoeken niet optimaal is, maar dan nog kan ik niet begrijpen dat er agenten zijn die de zoekakties van burgers veroordelen.

• - Gerard -

Leuk, zo is alles ‘vrij logisch’. Misschien zijn ze bang in het donker, dan is het ook logisch.

• KlaasVaak.

Wat denk jij dat je met nachtzichtkijkers ziet Gerard?

Volgens mij zijn dat zogeheten restlichtversterkte kijkers.

Daarbij wordt het kleine beetje licht versterkt zodat er een beeld ontstaat.

Dat zijn monochroom groene of amberkleurige beelden.

Als je geen details wilt missen heb je er niets aan.

Bovendien blijf je altijd het effect houden van ‘kokervisie’ want je kijkt door twee kokertjes/kijkertjes.

Het zijn geen ook warmtebeeldcamera's die verschil aangeven tussen warme(re) en koude(re) objecten.

Maar als je wilt incalculeren dat je ook kunt stuiten op de stoffelijke overschotten heb je niets aan warmtebeeldcamera's.

Een levend lichaam in een sloot kun je zelfs met een warmtebeeldcamera niet onderscheiden, alleen het deel wat boven de oppervlakte blijft.

En wat nu als er een overdracht is geweest van pa aan een vriend(in), familielid…?

Dan wil je sporen. Dan wil je speuren.

Dan kunnen bandensporen, sigarettenpeuken, dna, wijzen op een plek waar pa of zijn zoontjes of een derde partij is geweest.

Dan kun je later een strafbaar feit bewijzen.

Dat kun je wel omwille van snelheid willen negeren en ‘als een olifant door de porceleinkast gaan’…

Uiteindelijk wordt er van de politie verwacht met ALLE scenario's rekening te houden.

Kunnen de verwijtende mij vertellen met hoeveel procent zekerheid de politie kan uitsluiten dat de locatie waar ik eerder

de link van plaatste (AD) nu door de politie mag worden uitgesloten als vindplaats? Er is immers gezocht, toch?

• Planner

Gerard, wat wil je nu horen? Jij vraagt waarom de politie niet ‘s nachts doorzoekt. Politiecapaciteit is, hoe graag jij (en ik) het graag anders zien, maar beperkt. Dan kan jij wel graag willen dat men ’s nachts doorzoekt, maar ik vind het logisch dat men de capaciteit inzet daar wanneer het het meest effectief is, en dat is volgens mij overdag. Ik zie werkelijk niet in waarom men de beschikbare capaciteit door 3 moet delen om zodoende 24 uur per dag te gaan zoeken? Gaan die jongens daar eerder door gevonden worden?

• Planner

DePeter

maar dat wil dan zeggen dat na een risico voetbalwestrijd complete steden met een tekort aan agenten zitten?

Ik zie het verband niet? Bij een risicowedstrijd is er geen keuze op welke tijdstip de toegewezen politiecapaciteit ingezet moet worden. Maar ook die politiecapaciteit is dus maar 1 keer inzetbaar.

DePeter

Als men dit kan regelen waarom dan een zoekaktie naar deze vermiste kinderen niet?

Hoe bedoel je, men kan de zoekactie niet regelen? Volgens mij wordt het wel geregeld, er is dagenlang politiecapaciteit voor vrijgemaakt. Alleen niet op de manier zoals Gerard en kennelijk jij ook dat graag zouden willen zien, namelijk 24 uur per dag. Stel dat men er 30 man/vrouw voor beschikbaar heeft gemaakt. Kennelijk denken jullie dat de zoekactie meer effect heeft als de politie 24 uur per dag 10 man/vrouw daarvoor inzet, de politie (en ik ook) denkt dat je beter overdag met 30 man/vrouw tegelijk kan gaan zoeken en de volgende dag weer verder kunt gaan.

DePeter

Ik begrijp best dat in het donker zoeken niet optimaal is

Precies, dus kan je de beperkte capactiteit het meest efficient overdag inzetten.

DePeter

maar dan nog kan ik niet begrijpen dat er agenten zijn die de zoekakties van burgers veroordelen

En dat is weer een heel andere discussie….

• KlaasVaak.

Hoe lang wordt een vermissing van te voren aangekondigd?

En hoe lang wordt de competitie opgesteld?

Als ik een paar dagen vrij wil in oktober had ik dat nu aan moeten vragen aangezien de planning maanden vooruit moet werken om aan alle verzoeken te voldoen…

-aanvragen voor personeelsinzet ivm: acties, evenementen, demonstraties, etc.

-aanvragen van verlof door personeel

-roostervoorwaarden (verplichte rust/vrije en zondagen etc)

-roostervoorwaarden (vaste vrije dagen zoals sommige ouders die graag hebben en vast hebben laten leggen)

-roostervoorwaarden (verplichte contracturen)

De zo verfoeide verkeersacties zijn helemaal niet zo spontaan als men denkt.

Idem met de acties van aspiranten die zij uitvoeren voor hun opleiding(sdoelen).

Die staan gewoon maanden vooraf ingepland en zijn noodzakelijk.

Ook de termijn is noodzakelijk vanwege multidisciplinaire inzet:

-vervoer van arrestanten door de dienst DV&O

-een wagen voor een blaastest en voorgeleiding op locatie

-een motorteam van de eenheid verkeerspolitie

-collega's van andere overheidsdiensten zoals rijks- en gemeentebelasting, douane, etc.

-speurhonden om geld en drugs op te sporen

Al die diensten moeten de gelegenheid hebben om hun planning op elkaar af te stemmen en dan loop je tegen termijnen op.

• - Gerard -

Maar daarom vroeg ik het ook aan Arie. Als jij zegt dat de politiecapaciteit maar beperkt is, ben ik er al weer klaar mee. Zo kun je alles als argument opvoeren. Politiecapaciteit is geen reden. Of je het nou door 3 deelt of door 24. In het gat waar ik woon lopen zo'n 35 agenten rond, en als er stront aan de knikker stikt het hier van de ME busjes met inhoud.

Er is dus een andere reden waarom ze ‘s nachts niet doorgaan, buiten het overduidelijke feit dat het ’s nachts erg donker is. Maar goed, verder ook niet doorslaggevend in de zoektocht naar de kinderen.

• Arie

Heb enkele postings verwijderd want het was vooral weer op elkaar en niet inhoudelijk gericht.

Mod Arie

• Planner

Gerard

Als jij zegt dat de politiecapaciteit maar beperkt is, ben ik er al weer klaar mee. Zo kun je alles als argument opvoeren. Politiecapaciteit is geen reden.

Als jij het zegt…

Gerard

In het gat waar ik woon lopen zo'n 35 agenten rond

En de agenten gaan niet met z'n allen 24 uur per dag door. Een paar werken er ‘s morgens, een paar werken ’s middags, een paar werken 's nachts, een paar zijn vrij/ziek en een paar zijn wellicht nog aan het trainen. Als er op enig moment 6 tegelijk aan het werk zijn dan mag je in je handen knijpen….

Gerard

en als er stront aan de knikker stikt het hier van de ME busjes met inhoud.

Precies, en na een uur of 8 vertrekken die busjes weer. Net als bij voetbalwedstrijden is er bij “stront aan de knikker” geen keus wanneer er capaciteit ingezet wordt. Als het te lang duurt worden er andere eenheden ingevlogen om de anderen af te lossen. Maar bij (langdurige) zoekacties zie ik werkelijk niet wat nu toch het voordeel is om 's nachts door te blijven zoeken? Maar goed, jij vindt dat het wel zou moeten en als dat niet gebeurt dan is de politie niet goed bezig….