Leerling schopt leraar in de rug: strafbaar?

• A.T.

Naar aanleiding van dit filmpje:

http://www.dumpert.nl/mediabase/91811/34ae019c/esdal_examenstunt_2008.html

Vroeg ik mij af of hier sprake was van ‘zelfverdediging door een ander’ (de dikke jongen die probeert de jongen te helpen die door de leraar bij zijn kraag wordt gepakt) of is de reactie van de dikke jongen (keiharde trap in de rug waardoor die docent naar verluidt met een hersenkneuzing in het ziekenhuis ligt) rijp voor een vervolging?

Zie voor het verhaal: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1281211.html#comments

• S.

Hallo AT.

Ik maak er maar gelijk van zware mishandeling van.

Maar waar kwam die brw ineens vandaan?

gr S

• A.T.

Ze waren daar bezig met een eindexamenstunt annex ontruimingsoefening, waarbij de brandweer aanwezig was. En het liep fout omdat leerlingen elkaar en leraren nat aan het spuiten/gooien waren.

• S.

Ja ik las het net. Alleen jammer dat ik niet lees of de politie de jongen had aangehouden.

• Black Identity

Ik heb dat filmpje gisteren gezien en het is strafbaar de leraar daarin tegen trapte ook maar als je kijkt naar dat filmpje dan zie dat deze jongen gewoon zo hard trapt dat deze leraar een hersenschuding en een verwonding er aan over heeft gehouden, dus ja ik vind dat deze jongen vervolgd moet worden. zeker weten!

• HM

Dit heeft in mijn ogen helemaal niets met noodweer te maken maar pure mishandeling. Ik hoop dan ook werkelijk dat de jongen die de trap in de rug geeft vervolgd wordt voor mishandeling en van school af geschopt wordt. Wat een achterlijke dwaas zeg

• De enige echte Frits

Betreft geen vorm van zelfverdediging.

Je mag weliswaar iemand verdedigen tegen een aanval van een ander maar daar was hier geen sprake van.

De docent pakt een leerling vast. Dat kan je nog wel zien als een ogenblikkelijke en wederechtelijke aanranding. De verdediging die daar tegen over moet staan moet, zoals omschreven in de wetstekst, “een noodzakelijke verdediging” zijn.

En deze vorm van aanval in de rug is absoluut niet noodzakelijk maar meer een vorm van grove en laffe vorm van (zware) mishandeling.

Het zal je kind maar zijn. Wat een trotse ouders zal hij hebben…….

mzzl,

Frits.

• Rob II

Nu vond ik betreffende leraar wel erg overdreven reageren op het dat iemand met een waterpistool op je schiet. Je weet ook dat de eindexamen stunt een vast onderdeel is op nagenoeg elke school.

De reactie van de dikke jongen stond echter in geen verhouding tot hetgeen er plaats vond en kan zeker niet als noodweer worden opgevat.

Noodweer is alleen van toepassing als iemands leven in daadwerkelijk gevaar is en er geen andere optie is om dat gevaar te keren.

Gezien de beelden twijfel ik of er sprake is van zware mishandeling. Ik heb de indruk dat de dikke jongen de betreffende leraar ter hoogte van zijn heup raakte en dat betreffende leraar vervolgens gevallen is en met zijn hoofd zeer ongelukkig tegen de tegels van het schoolplein is gekomen.

De handeling van de jongen zal zeker als mishandeling kunnen worden aangemerkt en gezien de (waarschijnlijk onbedoelde ernstige gevolgen) waarschijnlijk als mishandeling ernstig letsel ten gevolge hebbende.

• S.

Rob II, Het is oorzaak gevolg . Hij schopt de leraar van achteren. Dan weet je als schoppende figuur dat de man naar voren kan vallen en met als gevolg buiten bewustzijn kan raken. Ik zou het ten laste leggen. Laat de Officier maar beslissen.

Gr S

• Rob II

Dat laatste ongetwijfeld maar voor zware mishandeling moet bewezen worden dat de dader de opzet had om het slachtoffer zwaar te mishandelen. Iemand met een ijzeren pijp gaan slaan geeft al aan dat je de opzet had om deze persoon zwaar letsel toe te brengen.

Iemand een schop/trap tegen een been geven kan niet direct als een opzet op het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel worden gezien. Dat zou weer anders kunnen zijn als de dader schoenen met stalen neuzen zou dragen of tegen het hoofd van het slachtoffer zou schoppen.