id plicht

• wdm

een vraag naar aanleiding van een topic op advocaten prikbord.

Het is in Nederland verplicht om een ID kaart op zak te hebben vanaf 14 jaar dacht ik, leeftijd weet ik niet precies, maakt ook niet uit.

Stel je voor:

ik word aangehouden door de politie, heb een ID kaart bij mij, maar die is verlopen blijkt.

Krijg ik dan een bon omdat ik mij legitimeer met een verlopen ID kaart?

Binnen de EEG mag je volgens mij reizen met een verlopen ID kaart niet langer dan een half jaar over de datum.

Hoe zit dit met de wetgeving in Nederland en aanhoudingen door pollitie ?

• wdm

Eventjes voor Arie, dit is geen crosspost hoor zoals de vorige van mij die je gesloten had. Is een vervolg vraag

• Lans

Nee. En dat beoordeel ik even op mijn eigen ervaring. Ok, als het een paspoort is uit 1974, ja, dan wel uiteraard.

Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet maar het lijkt mij heel sterk als je daarvoor een bon krijgt. Ook nog nooit zo'n situatie gehoord/meegemaakt.

Buiten de vreemdelingendocumenten om (ivm tijdelijke status) kijk ik echt nooit naar de verloopdatum. Als ik maar gewoon weet wie je bent is voor mij alles goed. Zelfs op basis van ervaring wil ik wel eens genoegen nemen met een OV-kaart.

Groetjes, Lans

• Dennis

Volgens de wet op de identificatieplicht dien je een geldig identiteitsdocument te tonen. Met geldig wordt verstaan dat o.a. de geldigheidsduur niet verstreken mag zijn. Dat is de formele kant.

In de praktijk wordt daar meestal niet op gelet voor de wet ID. Voor bv. het rijbewijs mbt de wegenverkeerswet is dat een ander verhaal.

• Rob II

WDM in Nederland geldt een TOONplicht en geen draagplicht voor een id.

• - Gerard -

Lans schreef:

>

……. Zelfs op basis van ervaring wil ik wel eens genoegen nemen met een OV-kaart.

Maar dat heeft verder helemaal niks met de wet identificatieplicht te maken.

En verder:

Wetboek van strafrecht.

Artikel 447e

Hij die niet voldoet aan de verplichting om een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden, hem opgelegd bij artikel 2 van de Wet op de identificatieplicht, wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.

• Lans

Dat klopt. Wou er alleen mee aangeven hoe er, m.i. er in de praktijk mee om wordt gegaan.

• - Gerard -

En wat vind jij daar vervolgens van, hoe daar in de praktijk mee wordt omgegaan?

• Lans

Je bedoelt als ik/collega's een onlangs verlopen ID kaart onder ogen krijg(en)?

Heb ik geen problemen mee als dit word geaccepteerd. Sterker nog: Ik heb er zelf moeite mee als dit niet wordt geaccepteerd. Want dan is het m.i. mierenneu.kerij.

VrGr Lans

• - Gerard -

Kijk, en daarom ben ik volstrekt ongeschikt voor politiewerk. Want als ik politieagent zou zijn en er in de wet staat dat uitsluitend geldige ID-bewijzen volstaan en jij kunt dat niet overleggen, dan schrijf ik. En dan maakt het mij werkelijk geen moer uit wat mijn collega daar van vindt.