id plicht

• maria

Hier zie je nu het verschil tussen handelen naar de letter van de wet(Gerard) en naar de bedoeling van de wet (Lans) De een kan/wil/ durft niet na te denken en volgt slaafs de lettertjes op, de ander gebruikt zijn verstand en neemt verantwoordelijkheid.

Maria

• MofkaP

In de praktijk komt dat vrijwel op hetzelfde neer.

Maar je hebt gelijk. Mijn ID kaart, rijbewijs en kentekenbewijs mogen ook in de tas van mijn vrouw zitten. Dat zitten ze meestal ook.

• - Gerard -

Nou maria, wat ik schreef is dat de handelswijze van Lans, en dat moet hij natuurlijk zelf weten, niet volgens de letterlijke tekst is van de wet maar ook niet volgens de geest van de wet. Het heeft namelijk niks met de wet te maken. Maar dat gaf Lans zelf ook al toe.

• serine

brrr…

toevallig heb ik vanacht gedroomd..dat er een inbreker in huis was geweest…het koffie zet apparaat had gestolen…de pc stond er nog…en de flatscreen hing ook nog aan de muur…

maar mijn landrover was voor de deur weg…

balen….

in mijn droom besefde ik dat mijn rijbewijs en mijn paspoort nog in die auto lagen..

en dat ik mij dus niet zou kunnen legitimeren als ik een nieuw paspoort en rijbewijs aan wilde vragen.

ik krijg wat van die legitimatie wet…

ik vergat het zo vaak dat ik het dus standaard ( in iedergeval mijn rijbewijs…) in de auto heb liggen.

en soms ook mijn paspoort als ik met een van de kinderen naar het ziekenhuis moet…want ook daar moet je je eigen tegenwoordig legitimeren.

en dat vergeet ik dan weer mee naar binnen te nemen…

je auto zal gejat worden….

kan je dan wel zo naar de gemeente voor een nieuw paspoort?

• - Gerard -

Hoe denk je dat je je eerst paspoort krijgt serine?

• HM

Volgens de letterlijke wet van de tekst zijn er zoveel kleine dingen waar men over kan vallen en voor kan schrijven. Maar jij zou voor kleine dingen schrijven maar als jezelf een bekeuring krijgt ga je wel in beroep omdat “een ander” die niet krijgt en dan is het niet eerlijk in jou ogen

• Dragon

Ik dacht altijd dat de ID plicht bestond voor iedereen vanaf 12 jaar en dat de toonplicht geld vanaf 14 jaar. Of is dat verandert?

gr.

Dragon

• Dragon

Ah, het gevalletje bedrijfseigenaar versus particulier op een parkeerplaats.

gr.

Dragon

• - Gerard -

hehe. Nee, zo was het niet HM. Niet spannender maken dan het is.

Kijk, Lans neemt genoegen met een OV-jaarkaart. Maar een andere politieagent doet dat niet en geeft een bekeuring. Dan ontstaat rechtsongelijkheid. En dat moeten we niet willen. Ik neem daarom ook aan dat wanneer Lans optreedt m.b.t. de Wet identificatieplicht hij ook geen genoegen neemt met een OV-jaarkaart.

• HM

Voor zover ik weet kan een agent dat zelf nog bepalen hoe hij in dit geval optreed