Securitas bewaakt politie!

• bozo

Sinds 1992 is er inderdaad het een en ander veranderd Lans, defensieterreinen zijn in categorieën ingedeeld, en alleen bij de 2 hoogste categorieën is in bepaalde gevallen vuurwapengebruik toegestaan, de buitenste ring wordt beperkte schade geaccepteerd, hier is vuurwapengebruik beperkt tot uitsluitend noodweer. Een hekkenklimmer er af schieten wordt nu niet meer geaccepteerd :D In onderstaand document, gewoon van internet te lezen en dus niet super-stiekem is het een en ander te lezen over de door defensie gehanteerde methode:

http://www.vovklict.nl/intercom/2001/4/Veiligheidszorg.pdf

• Reja

Even uitgaande van het feit dat surveillance en alarmopvolging tot de core-business van de particuliere beveiliging behoort, is het bijna merkwaardig dat deze opgeleide mensen hier te licht voor worden bevonden op basis van het niet dragen van een wapen. Ik zie de gelijkenis ook niet met politiewerk, temeer daar deze organisatie nou juist zo'n beetje alles wat met alarmopvolging te maken heeft aan het afstoten is. Voor de Raad van Hoofdcommissarissen is het geen enkel probleem om beveiligers of andere burgers naar welke melding (dus ook een overvalmelding) dan ook te sturen.

• Reja

Misschien is het wel voordeliger, een bekende reden om in te huren.

• Reja

Mijn defensietijd ligt nog ietsje verder weg dan die van jou maar ik ben van mening dat er een te grote broek wordt aangetrokken als het gaat over de beveiligers van defensie. Er wordt gesteld dat zij “beter” zijn dan particuliere beveiligers die de mindere klusjes mogen doen of de gaten mogen vullen omdat er nou eenmaal x personen in dienst moeten zijn. Nog slechts een gering aantal jaren geleden wilde de overheid een zeer groot deel van het defensie bewakingskorps weg reorganiseren.

Tot op heden heb ik slechts het vuurwapen argument als enig verschil mogen lezen. Verder toegangscontrole, surveillance, alarmopvolging, object- en terreinbewaking; ook voor particuliere beveiligers business-as-usual. Het militair tuchtrecht is natuurlijk iets anders dan de Wet PBR (Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus) maar het één is meer een militair wetboek en in het ander worden de wettelijke verplichtingen rondom beveiligingsorganisaties geregeld. Het is overigens een bedrijfsbeveiligingsdienst bij de overheid en zoals te doen gebruikelijk maakt de overheid regels voor anderen (particuliere beveiliging) en uitzonderingen voor haarzelf (overheidsbeveiligingsdiensten). Om terug te komen op een voorgaande discussie zou ik liever de vuurwapens verstrekken aan politievrijwilligers en surveillanten dan bij defensiebeveiligers.

• bozo

Alleen trekt defensie zich geen moer aan van wat de raad van HC's vind…..

• Reja

Dat klopt, defensie trekt zich nergens enige moer van aan. Maar daar ging het niet over………

• secret-agent

Kom op zeg, laten we elkaar geen mietje noemen. Maar dat het niveau van de nederlandse politie dramatisch is, is algemeen bekend. Ik wil niet zeggen dat het niveau binnen de beveiliging hoog ligt, maar toch… Er had idd beter voor een ander beveiligingsbedrijf gekozen kunnen worden, dat zal ik gelijk beamen. Iedere dag staat er weer een stuk over het niet correct functioneren van de politie in de kranten. Vanmorgen weer over de parkeerwachter van de zwarte markt… Joepie, we kunnen weer trots zijn op onze politie! Goed gedaan jongens! Nou ja, ik ga off-topic nu, mss kan ik beter iets openen over de kwaliteit van de nederlandse korpsen… Alhoewel, ik lees iets over de opleiding van de beveiligers, mss moeten we eens praten over de opleiding van de gemiddelde agent? Met alle respect, ik begrijp dat mensen moeten werken, maar sommigen? De pet valt ze meestal over de oren, broek 2 maten te groot en daar staan ze dan! Boos omdat ze vroeger op school gepest zijn, willen ze nu wraak nemen op de maatschappij en denken dat te kunnen gaan doen door bij de politie te gaan werken (of bij de belastingdienst) Yessss.. Nederlands trots! En na een paar jaar van oefeningen doen denken ze dat ze dirty harry zijn. Ik zag laatst een keer een trainingsfilm (Nee niet gevonden in een videorecorder bij domeinen!!!!) van hoe een aanhouding dient te gaan… mijn hemel! Met alle respect, daar gaan onze belastingcenten heen????

Voordat ze praten over de opleiding van de gemiddelde beveiliger, laten we eerst eens naar het niveau van de politie zelf. Schaam je diep en neem een voorbeeld aan de buitenlandse collega's….

• Plukkie

Wat een frustratie,

vwb het deel opleiding beveiliging,

voorzover mij bij staat word dat alleen gevoerd door beveiligers.

Dus dat moet je de politie niet aanrekenen.

Het gedeelte over de parkeerwacht,

Een parkeerwachter is vast een BOA, dus ook wat anders dan de AO's wat voor de meest mensen al politie gezien word.

Grtz Plukkie

• B100 en de Baron!

IK zou ff een pilletje nemen en tot rust komen…..

Ik ben niet van de pliessie, maar jij hebt een bekeuring teveel gehad denk ik ?

Ook niet echt een hoog niveau reactie…

B100