Reja kent mij veel beter dan jij Lans, maar dat komt waarschijnlijk doordat wij regelmatig koffie drinken. Ik ben ongeschikt omdat ik inderdaad gericht had geschoten, al was het uit pure angst maar het kan ook zijn dat ik dat tuig en het slappe optreden van de politie aardig zat ben. Ik vind mijzelf dus ongeschikt, want de Nederlandse politie schiet niet gericht, ook al verkeert zij in doodsnood. Voor dit type politie heeft de politiek gekozen en zoekt daar dan ook de agenten bij.
Daarnaast vind ik dat het tijd wordt dat de Nederlandse politie gaat schieten. En dan niet met die flauwekul pistolen die jullie dragen maar met een beetje geweer. Want de-escalatie is dé oplossing van de Nederlandse politie en daar gaan we het in dit land niet mee redden. Maar je kunt ook zeggen; dat gaan wij nooit doen, ook prima, maar dan moet je van mij in ieder geval niet verwachten dat ik nog vertrouwen heb in het gezag van de politie. En dan zijn jullie niet veel meer dan bonnenschrijvers.
O, en Lans, ik heb het al eerder geschreven, de mening van een agent - in dit geval de agent die opdracht krijgt gericht te schieten, interesseren mij niet. Ook niet of hem of haar dat schieten traumatiseert. Het gaat mij er om dat de politie weer de baas wordt op straat, namens het bevoegde gezag uiteraard, en niet dat straatvuil.
En MP Balkenende erkende vooraf dat de Nederlandse missie levens van militairen kon gaan kosten en dat heeft het ook gedaan. Maar blijkbaar vindt de Nederlandse politiek onze aanwezigheid in dat pokkeland aan de andere kant van de wereld belangrijker dan het leven van een individuele militair. In dezelfde context moet je mijn uitleg ook zien. Dan maar een getraumatiseerde agent, wij eisen het gezag terug.
En dan komt er zo'n deelgemeentevoorzitter in beeld die zegt dat dit soort evenementen nooit meer op het strand gehouden zullen worden. Maar Lans, de politie wist dat het straatvuil onderweg was maar door een fout bij de politie, wie het dan ook was, heeft de politie niet opgetreden tegen 200 man straatvuil en mogen er dus 24.000 bezoekers geen feest meer vieren omdat de politie een inschattingsfout heeft gemaakt. Ik zie de redelijkheid daar niet van in. Je kunt 24.000 mensen niet een feest onthouden omdat de politie niet heeft gefunctioneerd.