Topic rellen Hoek van Holland

• Lans

Nee niet met een portie angst. En dat is niet om flink te doen maar dat is gewoon zo. Het menselijk aspect is wel, dat als je net iets bizars hebt meegemaakt, dat je in de volgende soortgelijke situatie wel iets meer alerter bent, dat je sneller gaat vergelijken.

Maar angst, nee, je gaat er als diender zo weer staan. Bang? Dat mag, daar is niets mis mee. Bang dat er iets soortgelijks gaat gebeuren bv. Maar als je echt angstig bent, kan je beter even verlof nemen. Angst zorgt ervoor dat je niet meer normaal kan handelen, denken en situaties inschatten. Bang zijn is een natuurlijk reactie en kan er zelfs voor zorgen dat je juist veel scherper en alerter bent.

• Planner

Zo,

Ook u heeft het onderzoek van de rijksrecherche niet nodig om precies te weten wat er toch is fout gegaan en wijst met de bechuldigende vinger naar de Burgemeester. Maar lezen is niet uw sterkste punt, want in de door u genoemde bronnen wordt tegengesproken wat u hier beweert.

HJV

Waarom geen maatregelen getroffen Abo

In het door u aangehaalde artikel in de Elsevier valt te lezen dat er wel degelijk maatregelen zijn getroffen:

“Na de berichten heeft de politie het zogenoemde voetbalteam op de zaak gezet om de hooligans in de gaten te houden.”

Vervolgens kondigt de Burgemeester een verbod voor 2 jaar aan voor grootschalige gratis evenementen, en dan is het ook weer niet goed. En zo zal waarschijnlijk elke maatregel die de Burgemeester, samen met de Korpsleiding en OM zal nemen in uw ogen verkeerd zijn. De oplossing is dan waarschijnlijk om helemaal geen politie meer in te zetten, dan kunnen zij ook niet in gevaar gebracht worden. Natuurlijk zijn de burgemeester en korpleiding zich bewust dat de politiemensen hun werk in moeilijke en gevaarlijke omstandigheden moeten uitvoeren, en daar zal de komende tijd langdurig over nagedacht worden hoe de gevaren zo klein mogelijk gemaakt kunnen worden, hoewel ze helaas natuurlijk niet helemaal uitgesloten kunnen worden.

Achteraf is het makkelijk roepen dat er (inschattings) fouten zijn gemaakt. Daar is inmiddels een heel groot onderzoek over opgestart, zullen we eerst even afwachten wat daar de resultaten van zullen zijn?

En hoewel uw beschuldigingen zich vooral richten op de Burgemeester, waarbij de ondertoon mij zeer duidelijk is, beschuldigt u indirect ook de politiemensen die daar aanwezig waren. U denkt toch niet dat deze politieagenten, als zij het gevaar aan hadden zien komen zichzelf in deze situatie hadden gebracht alleen maar omdat zij daartoe, in uw beleving, door de Burgemeester waren gestuurd. Kennelijk werden zij zo verrast, dat zij zich genoodzaakt zagen wapens te trekken en zelfs te schieten. Voordat men daartoe over gaat moet er echt heel wat gebeuren en als het even kan zal men die situatie proberen te vermijden. Een ding is zeker, bij grootschalige evenementen zal de politie altijd in de minderheid zijn. Te pas en te onpas ME inzetten is ook geen optie, al was het maar dat er niet genoeg politie in Nederland is om bij elk evenement maar ME aanwezig te laten zijn.

Er zal dus altijd een afweging gemaakt moeten worden hoeveel politie er waar ingezet moet worden. En als zaken uit de hand lopen dan is er te weinig politie, als alles goed gaat dan was de aanwezigheid van de politie een grote kostenpost voor de gemeenschap en had het ook wel wat minder gekund. En dan heb je ook nog een heleboel aanwezigen die achteraf niet snappen waarom de toegangscontrole zo slecht was, maar als bij andere evenementen er wel 100% gefouilleerd wordt door de beveiliging dan staan (veelal) diezelfde mensen te zeuren dat het zo lang duurt dat ze naar binnen kunnen. Ook hebben die mensen zich vooraf ook niet gemeld dat de beveiliging zo slecht was, en als je je werkelijk zo onveilig voelde door die slechte beveiliging, waarom ga je dan wel naar binnen?

• serine

de hekken gingen om…omdat de mensen die vluchten tegen werden gehouden door de beveiliging…vluchtende mensen hebben de hekken omgeduwd…

• de_gekste

het heeft wijnig nut om te kijken of iemand wat bij zich heeft als je 100 meter verder het zo door het hek heen kan geven

en als er een groote groep geen zin heeft om te wachte dan bestormen ze het dat is ook zo gegaan dus daar kan je wijnig aan doen of wou je ze aan spreken van ga naar buiten en in de rij staan zo'n 500 man

Gentlemann1961 Schreef:

——————————————————-

> Het is niet eerlijk om de politie te beschuldigen

> van fouten tijdens deze bewuste avond, want er

> zijn meer schuldigen aan te wijzen.

> Hoofdverantwoordelijke is en blijft de organisator

> van het evenement die z'n zaakjes niet goed op

> orde had, zo werd niemand gecontroleerd bij de

> toegangspoortjes, zodat drank, drugs en wapens

> zonder enig probleem konden worden meegenomen naar

> binnen.

> De veiligheidsmensen stonden in groepjes tegen het

> hek geleund en gaven aan dat iedereen gewoon mocht

> doorlopen.

> Men heeft ook niet op een gegeven moment gezegt,

> vol is vol, zodoende stonden er op een gegeven

> moment bijna twee keer zoveel mensen op het

> terrein als wat was toegestaan.

> De politie valt te verwijten dat men te laat heeft

> ingegrepen, pas toen de boel escaleerde heeft men

> ingegrepen terwijl er al geruime tijd een

> gespannen sfeertje heerste en er op verschillende

> plekken op het terrein vechtpartijtjes uitbraken.

> Had men tijdig ingegrepen en voorkomen dat er meer

> mensen werden toegelaten dan was toegestaan dan

> had men overzicht op de zaak gehouden en was het

> niet uit de hand gelopen.

> Verschillende mensen hebben geprobeerd door te

> geven dat er voetbal hooligans op het terrein

> waren of nog onderweg waren naar het terrein en

> dat die rellen wilden trappen, maar met die

> wetenschap heeft de politie niets gedaan, er werd

> geen versterking opgeroepen en daar is men de fout

> ingegaan.

>

> Als je dit soort massaal bezochte evenementen wilt

> organiseren moet je zorgen voor een strakke regie

> 1 Nooit meer dan het maximaal aantal toegestane

> bezoekers als is toegestaan in de vergunning

> (tellen van het aantal bezoekers bij

> toegangspoortjes)

> 2 Zorgen voor een goede en voldoende beveiliging

> (maak gebruik van camera's) en uitgebreid

> fouilleren van bezoekers op alcohol, drugs en

> wapens.

> 3 Goede bindende afspraken maken met de

> organisatie en autoriteiten indien er geweld

> uitbreekt.

>

> Als alle partijen een strakke regie hadden gevoerd

> en zich daaraan ook hadden gehouden had het niet

> uit de hand gelopen, alleen is in dit geval bijna

> alles wat maar fout had kunnen gaan ook

> daadwerkelijk fout gegaan, zelfs de coordinatie

> tussen de hulpdiensten verliep chaotisch en

> hectisch

> Met als gevolg dat er een dode te betreuren is

> alsmede 6 gewonden, hebben we dan niets geleerd

> van de voetbalrellen van de afgelopen jaren !!!!!

> Maak het gebruik van camerabewaking mogelijk

> teneinde relschoppers makkelijker te lokaliseren

> en aan te houden, mede door de chaos en de massale

> toeloop konden de meesten relschoppers wegkomen in

> de menigte

>

> Met andere woorden, hier is sprake geweest van

> collectief falen.

> Zeker als ik hoor dat de burgemeester van

> Rotterdam Achmed Abouthaleb vooraf al op de hoogte

> was gesteld dat er hooligans uit waren op rellen

> en onderweg waren naar Hoek van Holland, waarom

> was de aanwezige politie en beveiliging daar dan

> niet van op de hoogte gesteld.

>

> Diep triest voor de ouders van de omgekomen jongen

> als straks uit het onderzoek naar voren komt dat

> hij blijkt te zijn geraakt door een politiekogel.

> Verschillende getuigen hebben doodsbange

> politiemensen wild om zich heen zien schieten en

> niet alleen in de lucht bij wijze van waarschuwing

> maar ook gericht op toeschouwers die er niets mee

> te maken hadden en alleen een veilig heenkomen

> zochten voor het geweld

>

>

> The Gentlemann1961

• de_gekste

geen kinderen zeker peter of zijn die zo netjes dat ze niet uitgaan en altijd thuis zitten?

als er rellen zijn komt er altijd een groep kijken om te zien wat er gebeurt is kick

dus als je daar loop en een mafkees ga schieten dan zou het kunnen zijn dat je daar staat te kijken en niets doe dus dan mogen ze van jou dood geschoten worden

vaag

en dat het om hooligans gaat is ook vaag alleen om dat ze riepen rotterdam hooligans dus moet het maar gelijk voetbal supporters zijn dus als ik daar loopt het gaat los ik ga ff kijken zing ff mee om dat dat wel indrukt maakt moeten ze me op pakken en een stadionverbod geven om dat ik op een feest ben

dit ff wat anders om dat ik er niet van uit gaat dat het om supporters gaat die er heen gingen om te rellen

dan ff ieds dat het rellen niet meer bij voetbal wedstrijden is is om dat er overal van die kutcameras hangen als je maar wat doe sta je op beeld ik sta ook een paar uur op beeld en waarom weet ik niet

DePeter Schreef:

——————————————————-

> Noem jij dat falen?

>

> Diegenen die daar rotzooi kwamen schoppen die

> hebben gefaalt.

>

> Wat mij betreft zou er gericht geschoten mogen

> worden door de Politie, opgeruimd staat netjes.

• de_gekste

;) niet helemaal met je eens uitwestrijden bij voetbal kost ook best veel

serine Schreef:

——————————————————-

> je hoeft mij niet te vertellen wat de oorzaak

> was…:)

>

> was de controle beter geweest was het niet ZOOOO

> erg uit de hand gelopen..

>

> house party's conserten..(het kippen billen strand

> feest in schellinkhout…een dorps festival…)

> een consert van nick en simon….alles word goed

> en beter dan deze party beveiligd…om te

> beginnen met deur of ingang controle…

>

> waarom doet men dat?…..waarom is het daar wel

> nodig?

> en waarom niet bij een gratis feest? (waarvan jij

> vind dat beveiliging niet nodig is?)

>

> het is wel nodig…dat zie je nou maar weer.

>

> JUIST bij een gratis feest…mensen die een hoop

> geld voor een ticket betalen zullen immers minder

> snel hun avond verzieken.

• HJV

Ook u heeft het onderzoek van de rijksrecherche niet nodig

We blinken weer uit dat de verantwoordelijke de opdracht geven tot onderzoek, was het niet een oud korpsleider die zei

“als je die over de vloer krijgt is het net een koppel duiven, veel gefladder en als ze vertrekken laten ze een berg stront achter”

“Na de berichten heeft de politie het zogenoemde voetbalteam op de zaak gezet om de hooligans in de gaten te houden.”

Een team die in de schaduw zijn werk moet kunnen uitvoeren, maar waarvan de gezichtprofielen bekend waren bij de relschoppers, duidelijk niet nagedacht welke gevolgen dit kan hebben.

Achteraf is het makkelijk roepen dat er (inschattings) fouten zijn gemaakt. Daar is inmiddels een heel groot onderzoek over opgestart, zullen we eerst even afwachten wat daar de resultaten van zullen zijn?

Voor het onderzoek zal wel weer een commissie worden samengesteld -type bijverdiensten- de uitslag zal zoals uit het verleden wel een algemene zijn van

Wie de schoen past gooit hem in de lucht er is wel een commissielid die hem opvangt er een nieuwe veter inrijgt, terug in de schoenen doos met vernieuwd prijskaartje en zo kan het weer de verkoop in

En hoewel uw beschuldigingen zich vooral richten op de Burgemeester, waarbij de ondertoon mij zeer duidelijk is,

Ondertoon die door Abo zelf wordt afgeroepen, indien hij binnen zijn functie interesse moet tonen en duidelijk laat merken naar de omstanders dat het hem eigenlijk niet interesseert en wordt onthaalt door gezang van een echte R'damse havenarbeider met zware bas stem op het volgende gezang “is een vreemde zeker die verdwaald is zeker” dan geeft dit al de verhouding aan.

beschuldigt u indirect ook de politiemensen die daar aanwezig waren.

vanuit mijn kant geen directe of indirecte beschuldiging, meer geïnteresseerd hoe de dienders daar in het vervolg mee omgaan en dit antwoord is mij duidelijk gemaakt door iemand met kennis vanaf de werkvloer

in uw beleving, door de Burgemeester

Beleving ?????

Burgermeester die meer woorden heeft over de maatregelen de komende twee jaar dan woorden van wat zich heeft afgespeeld, veel geouwehoer met weinig inhoudelijk woorden.

“we weten hoe het morgen moet maar wat er vandaag mis is bespreken we overmorgen wel, beter is het te laten bespreken door een commissie, maar dat duurt wel even , eerst kijken wie er nog een plekje van de Old-boys over heeft in zijn agenda”

Het damspel speel je met twee kleuren stenen , wens jij te spelen met wit en verlang je ook dat de stenen van je tegenstander wit zijn , wordt je niet serieus genomen en wil niemand met je dammen

• beptelefoonklep/v.mooy1@chello.nl

ik ben er tot 23.00u bijgeweest , ik stond in de duinen en had daarom een heel goed overzicht .(heel veel filmpjes zijn van het punt gemaakt waar ik even daarvoor had gestaan )

om te beginnen zijn mijn vriendin en ik naar huis gegaan om dat je op je klompen aan voelde dat het vreselijk verkeerd zou gaan , dat het zulke grote gevolgen zou hebben kon natuurlijk niemand op dat moment vermoeden .

er zijn lang voordat dit gebeurde al meerdere malen hekken omgeduwd van buiten naar binnen toe waarna mensen die voor de ingang stonden te wachten in lange rijen zijn gaan rennen om via deze illegale ingang naar binnen te komen , en geloof me dit waren er honderden ! weg controle ! op het moment dat de beveiliging hier mee bezig was gingen een stukje naast de ingang de volgende hekken .

er waren toen al verschillende relletjes met wegrennende mensen , wij liepen aan de buitenkant van de hekken toen er op een paar meter van ons af (aan de binnenkant ) een vrij grote menigte op ons af kwamen rennen . op de hoek van de duinen stonden op dat moment een groep agenten die daar direct op reageerden naar beneden renden en de hekken opengooide . dit is gesust en de hekken werden weer gesloten . omdat er verschillende oproerkraaiers de duinen in renden hebben wij gewacht tot die weer waren vertrokken .

terwijl we daar stonden kwam er een kennisje die vertelde dat ze een schot dieper in de duinen had gehoord .

nog maar even wachten dan wij moesten immers dwars door die duinen om bij onze fietsen te komen .

dat was eng maar we hebben veilig onze fietsen bereikt en zijn met een omweg naar huis gefietst .

ik ben bij de 2 vorige feesten ook geweest en daar was de sfeer totaal anders . onderweg op de fiets al ! was de sfeer bij de andere feesten gemoedelijk en iedereen vrolijk was die sfeer nu totaal omgekeerd . overal liepen mensen op de weg en overal lag glas en troep , ook een sfeer waarin je niet eens een geintje durfde te maken .

maar ik heb verhalen gehoord van vrienden , familie en kenissen die ermidden in hebben gezeten echt horror !

dat was heel eng je weet dat er zoveel mensen zitten die kent en hier hoorden we alleen maar helicopters en sirenes !

de weg is afgesloten er mocht niemand meer in of uit het dorp.

de politie heeft bijgesprongen waar ze maar konden en hebben echt moeten werken voor hun centen , maar wie verantwoordelijk is geweest voor die hooligens die er overigens al heeeeeeeeeel vroeg op de dag bijwaren , naar mijn idee de burgermeester .

ik kan alleen met mijn hoofd niet bij het aantal gewonden ! 7 volgens de berichten en 1 dode .

er zijn nog steekpartijen geweest er is een meisje verkracht !!!! daar is met geen woord over gerept !

ik kan nog wel even doorgaan maar daar zal ik jullie niet mee vervelen ;)

• Arie

Als ik het zo lees en zie allemaal dan moet het een soort van Sodom en Gomorra geweest zijn daar. :(

Ken geen vergelijkbare gevallen van feesten die zo uit de hand zijn gelopen. Ja, er was ooit eens zo'n feest in Noord-Holland waar het erg begon te regenen en er 's nachts niet genoeg vervoer was enzo en veel mensen onderkoeld raakten toen ze zelf maar richting station gingen lopen. Maar qua agressie slaat dit alles.

• beptelefoonklep/v.mooy1@chello.nl

buiten de schietpartijen en natuurlijk het slachtoffer om vond ik het heel schokkend dat ik knullen van niet ouder dan een jaar of 13 zag snuiven in de duinen !

zo jong nog !

mijn zoon is 14 maar mag echt niet alleen naar zo'n feest !

die hele drugshype daar begint zo veel ellende mee :X