criminele jeugd gaat keihard gestraft worden ...

• Reem

Zoals eerder door iemand geopperd, kijk naar Amerika…..De straffen zijn daar niet v.d. lucht, maar dat zorgt er kennelijk ook niet voor dat mensen uit de criminaliteit blijven. De capaciteit van de niet te tellen gevangenissen zijn enorm en ze zitten overvol. Ga eens na wat DAT de Amerikaanse samenleving kost.

En voordat dergelijke criminelen zich laten pakken gaan er bovendien de meest vreemde en afgrijselijke taferelen aan vooraf, juist omdat ze weten wat hen te wachten staat als ze gepakt worden. Ze schieten desnoods agenten neer om uit handen van de politie en buiten de bajes te blijven en dat soort taferelen moeten we hier niet willen hebben. Hier kun je als agent nog iemand rustig aanhouden zonder direct je wapen te moeten trekken en bang te moeten zijn dat het uitloopt op een schietpartij. Dat komt omdat de straffen over het algemeen als redelijk worden gezien door criminelen en zij niet zitten te wachten op 15 tot 20 jaar, of levenslange bajesstraf omdat ze op een agent vuurde. Hier overweegt de crimineel nog enigzins, maar in Amerika of andere landen waar straffen buitenproportioneel hoog zijn en gevangenisstraf een marteling is overweegt de crimineel niet meer en heeft maar 1 ding voor ogen. Koste wat het kost niet gepakt worden.

Ik vraag me liever af waarom mensen voor criminaliteit kiezen i.p.v. scholing en werk en hoe dergelijke mensen te bewegen zijn toch te kiezen voor het laatste.

Zoals ik al aangaf zijn een (groot) aantal criminelen in de bajes nog te bewegen te kiezen voor scholing en werk, maar dan moet je ze wel die mogelijkheid geven en de neerwaartse spiraal niet in stand willen houden omdat je zo dolgraag de gehele samenleving onder controle wil houden onder 't mom van “veiligheid”.

M.v.g. Reem

• Hyperactief A-P

Precies Reem, je slaat de spijker precies op zijn kop. Het is geen meningsverschil zoals DePeter aangeeft, maar een gebrek aan kennis. Ieder rationeel denkend mens, zal walgen van geweld en/ of andere criminaliteit. Het probleem bij criminaliteit is dat er niet rationeel gedacht word. Daarom is ook het hele toerekeningsvatbaar/ ontoerekeningsvatbaar gebeuren in de huidige vorm dusdanig opgerekt, dat je dat met willekeur in kan kleuren. Neem die Haagse gang op TV voor een paar dagen terug. Ook dat kun je niet rationeel denken noemen, al zal menig rechter in opvolging wel zo denken. Maar als overvallen en/ of andere zware misdrijven tegen het leven gericht en dusdanig uitgesproken door bendeleden als rationele beslissingen gezien worden, dan durf ik keihard te stellen dat we in dit land de weg van het goede volledig kwijtgeraakt zijn. Neem vandaag weer een neergestoken buschauffeur, wat ik even snel tussen neus en lippen door op het nieuws hoorde. Stel, met de nadruk op stel, dat de chauffeur ondiplomatiek was, dan nog steek je rationeel gezien geen buschauffeur neer. Oftewel dit soort gedrag is altijd irrationeel, ontoerekeningsvatbaar of hoe je het maar wilt noemen… Het verstand wat oorzaak/ gevolg aan elkaar koppeld, wordt onder invloed van wat voor verdovende middelen dan ook, of heftige emoties altijd uitgeschakeld, daar is geen kruit tegen gewassen… Jezelf daarvan continue bewust zijn, verkleint de risico's, maar sluit ze nooit uit… Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

Wat die buschauffeur betreft, was het geen jeugdige, maar een doorgedraaide 50er. Oftewel ook al blijft mijn voorbeeld staan, is die specifieke gebeurtenis geen onderwerp van deze discussie, al blijft de manier van aanspreken van groot belang, hoe dit soort dingen uitpakken. Ik hoop dat uit mijn vorige posting over komt, wat ik bedoel met ontoerekeningsvatbaar gedrag en niet rationeel denken. Bij het over lezen ervan, besef ik dat het niet simpel uit te leggen is, aan mensen die zich in deze materie niet zelf verdiept hebben. Ik hoor het wel. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Reem

Ik heb de afgelopen 25 jaar vaak met (ex)gedetineerden gesproken en idd zou je velen van hen alszijnde irrationeel en dus ontoerekeningsvatbaar kunnen bestempelen, want het zijn over het algemeen werkelijk anders denkenden die heel gewoon vinden wat rationeel denkenden alles behalve gewoon vinden. Je gaat je afvragen wat deze mensen zover heeft gebracht dat zij hun zienswijzen als “normaal” zijn gaan ervaren, maar er zijn er ook zat die net als jij, ik en velen anderen denken en beseffen - ook voordat zij tot wandaden overgaan - wat “goed” en “fout” is. Waarbij schuldbesef en geweten nog aanwezig is. Die groep zou graag anders willen, maar als je ze vraagt hoe zij het anders zouden willen doen krijg je daarop vaak geen (bevredigend) antwoord. Ze zitten vaak al van kinds af aan in een wereld waarin wij onze kids liever niet zien opgroeien, maar zijn eigenlijk net even boven hun criminelen ouders, broers, vriendjes e.a. uitgestegen in die zin dat ze wat meer inzicht hebben in hun problematiek en wat zij zichzelf en anderen aandoen. Ze weten niet beter en voelen zich vaak gedwongen de weg v.d. minste weerstand te bewandelen (nadat ze een straf hebben uitgezeten), omdat een ander, beter perspectief ontbreekt. Nu is de reclassering slechts toezichthouder voor het O.M., maar er waren jaren geleden anderen tijden waarin deze jonge criminelen begeleidde, voor een opleiding kon zorgen, voor een stage/werkplek en woonruimte. Maar vanwege, jawel, bezuinigingen is dat allemaal verleden tijd. Met als gevolg dat we nu veel meer centen moeten pompen in opsporing en detentie. En nu gaan we bezuinigen op de politie die moet zorgdragen voor de opsporing en ordehandhaving. Het valt volgens mij wel te voorspellen wat daarvan de gevolgen zijn, maar ach…..Wij zitten niet in de politiek. Wij kunnen argumenten aandragen tot we groen en geel zien en ons ervaringsdeskundigen noemen in welke vorm van (bestrijding van) criminaliteit dan ook, maar hebben een kabinet dat zichzelf onovertroffen vindt met wereldvreemde allesweters die zelfs niet naar de beste en meest ervaren politieagenten wensen te luisteren. Je zou bijna denken dat ze een geheime agenda bezitten en telkens weer de politie zien als de organisatie die het allemaal wel weer oplost als hun foute beleid ergens fout dreigt te gaan. Als het weer eens te laat is, geven ze wat meer middelen, manschappen en bovenal bevoegdheden en de lakens liggen weer strak op bed.

Denkt men.

M.v.g. Reem

• Hyperactief A-P

Mogge Reem, wat betreft dubbele agenda's zitten we hier op de verkeerde pagina, ondanks dat het zeker een deel van de lading dekt, zal ik er hier maar niet verder over uitwijden. Temeer ook, omdat je al gauw over onze eigen landsgrenzen heen gaat, waar ook weer landelijke politieke beperkingen liggen. Waar ik nog wel even op in wil gaan, is om mijn standpunt aangaande ontoerekeningsvatbaarheid duidelijker te maken. Wat betreft de scheiding die jij trekt aangaande ontoerekeningsvatbaarheid, wil ik ondanks dat ik jou punt begrijp nog wat kanttekeningen bij plaatsen.

Het is niet zo simpel om die grens in absolute zin te trekken, al zou dat zo zijn, dan lag de oplossing ook voor het oprapen. Bij echte volledige ontoerekeningsvatbaarheid, waar dat destijds voor bedoeld was, heb je het over mensen die met verstandelijke vermogens geboren worden, waar het e.e.a. aan ontbreekt. Omdat dit niet altijd meetbaar is, is deze criteria opgerekt naar mensen die eens foute keuze's maakten, al dan niet onder invloed van middelen en/ of andere omgevingsfactoren. Er zijn voorbeelden te over, dat ongeletterden de fout in gegaan zijn, omdat je daar in de huidige samenleving mee vastloopt.

Ook zijn er voorbeelden te over, dat zulke mensen andere keuzes maakten, toen het ongeletterde ophield te bestaan. Oftewel toen dat probleem verholpen was, waren ze in staat begrijpend te lezen, en dus ook daaraan keuzes te verbinden. Daarnaast heb je een hele grote groep (daar doelde ik op), die onder invloed van middelen criminaliteit plegen, en bij uitwerking van die middelen, voorbeeldburgers kunnen zijn. Bewustzijns verlagende middelen (maar ook zonder middelen zeer heftige emoties) schakelen het analyserende vermogen van het verstand uit. En onder die omstandigheden van tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid, worden de meeste misdrijven gepleegd.

Kijk maar naar uitgaansgeweld e.d. en/ of ongelukken voortvloeiende uit middelengebruik, of beter gezegt misbruik. Als de ontoerekeningsvatbaarheid terug gebracht wordt, naar de door mij eerder genoemde proporties, dus mensen die echt niet van voren van nature weten dat ze van achteren ook leven. Dan zouden heel wat geldverslindende instellingen gesloten kunnen worden. En brengt het goed en kwaad weer in juiste proporties terug. Maar goed nu vloek ik in de kerk, en kom aan grote financiële belangen, van lieden die dit graag in stand houden. De politie staat erbij, kijkt ernaar, en draait uiteindelijk in hetzelfde verziekende systeem mee. De vraag is, wie doorbreekt deze vicueuze cirkel? Groetjes v Hyperactief A-P.

• dokic

Best wel weer een aardige discussie op gang gezet .

mvt dokic

• Plukkie

Snap eigenlijk niet waarom je specifiek over noord-afrikanen begon,

Wangedrag moet gewoon fatsoenlijk aangepakt worden, ongeacht afkomst,

en de dienstplicht, tja ik weet het niet heb er geen last van, maar bij welke leeftijd gaat de dienstplicht in?

en tref je dan dus de “criminele jeugd”