Zoals eerder door iemand geopperd, kijk naar Amerika…..De straffen zijn daar niet v.d. lucht, maar dat zorgt er kennelijk ook niet voor dat mensen uit de criminaliteit blijven. De capaciteit van de niet te tellen gevangenissen zijn enorm en ze zitten overvol. Ga eens na wat DAT de Amerikaanse samenleving kost.
En voordat dergelijke criminelen zich laten pakken gaan er bovendien de meest vreemde en afgrijselijke taferelen aan vooraf, juist omdat ze weten wat hen te wachten staat als ze gepakt worden. Ze schieten desnoods agenten neer om uit handen van de politie en buiten de bajes te blijven en dat soort taferelen moeten we hier niet willen hebben. Hier kun je als agent nog iemand rustig aanhouden zonder direct je wapen te moeten trekken en bang te moeten zijn dat het uitloopt op een schietpartij. Dat komt omdat de straffen over het algemeen als redelijk worden gezien door criminelen en zij niet zitten te wachten op 15 tot 20 jaar, of levenslange bajesstraf omdat ze op een agent vuurde. Hier overweegt de crimineel nog enigzins, maar in Amerika of andere landen waar straffen buitenproportioneel hoog zijn en gevangenisstraf een marteling is overweegt de crimineel niet meer en heeft maar 1 ding voor ogen. Koste wat het kost niet gepakt worden.
Ik vraag me liever af waarom mensen voor criminaliteit kiezen i.p.v. scholing en werk en hoe dergelijke mensen te bewegen zijn toch te kiezen voor het laatste.
Zoals ik al aangaf zijn een (groot) aantal criminelen in de bajes nog te bewegen te kiezen voor scholing en werk, maar dan moet je ze wel die mogelijkheid geven en de neerwaartse spiraal niet in stand willen houden omdat je zo dolgraag de gehele samenleving onder controle wil houden onder 't mom van “veiligheid”.
M.v.g. Reem