rinneren Vraag voor Lans meldt misdaad "anoniem" ?

• LM

Er is wel degelijk een probleem. Deze dame is getapt als getuige en niet als verdachte. Hoewel ik er een voorstander van ben dat dit bij verdenking van zware misdrijven mogelijk moet zijn, dienen wij ons wel te realiseren dat het tappen van een getuige in democratische landen bijzonder is. Het is een fors middel. Je wordt zelf niet verdacht van een strafbaar feit. Het is ook niet gezegd dat de opsporingdiensten als geprobeerd hebben om zo'n getuige te horen, er kunnen allerlei (terechte) redenen zijn waarom de getuige nog niet is benaderd maar direct getapt wordt. Bijv. omdat je inschat dat het benaderen de zaak zou kunnen schaden etc. Een getuige die niet wil verklaren is overigens lang niet altijd onwillig. Vriendschap, loyaliteit, familiebanden etc. moeten niet worden onderschat, nog niet gesproken over dreiging etc.

Op het moment dat zo'n getuige met MMA belt moet daar heel zorgvuldig mee omgegaan worden. Kennelijk is het toch niet zo'n onwillig persoon, alleen kiest hij / zij ervoor om in de anonimiteit te blijven. Wellicht was het tapgesprek echt cruciaal voor het bewijs, maar ik vrees dat er gewoon niet over nagedacht is. Daarnaast is er een algemeen maatschappelijk belang bij het goed functioneren van MMA. Je moet er op kunnen rekenen dat dit ook echt anoniem blijft. Een inbellende verdachte vind ik van een andere orde.

• Hyperactief A-P

Nederland loopt voorop in Europa met tappen LM, van echte democratie is allang geen sprake meer, we leven in een schijndemocratie, maar dat is een andere discussie. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Brigges

Over het al dan niet gegevens van misdaag anoniem doorgeven aan de politie voor een onderzoek en dat is niet gebeurd. De politie heeft, na een tap, e.e.a. zelf gevonden,

• BennieMak

Beste Brigges,

Heb je het vermoeden dat ik dat niet wist?

• BennieMak

LM Schreef:

——————————————————-

> Daarnaast is er een

> algemeen maatschappelijk belang bij het goed

> functioneren van MMA. Je moet er op kunnen rekenen

> dat dit ook echt anoniem blijft. Een inbellende

> verdachte vind ik van een andere orde.

Begrijp ik jouw verhaal goed, en heb jij geen problemen met een afgetapte verdachte die naar MMA belt, maar wel met een afgetapte getuige die naar MMA belt?

In het dagelijks leven heb ik niets te maken met opsporing, maar als ik dit zo lees dan gaat het in dit land behoorlijk stiekem en oneerlijk aan toe. Als MMA al niet anoniem is, wie garandeert mij dat het tappen wel volgens de verwachting verloopt (dat je niet zomaar getapt wordt)? Een en ander zit blijkbaar met elkaar verbonden.

• BennieMak

Is dat ooit geweest dan?

• Petrus

Je word niet zomaar getapt, daar heeft men de cappaciteit niet voor (waarschijnlijk ook de enige reden), maar de redenen waarom het wel gebeurd zal de gemiddelde burger vast eerst niet begrijpen voordat ze in die zogenaamde redelijkheid worden gestrikt.

• Hyperactief A-P

Nee, er was alleen wat meer speelruimte BennieMak. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

Nederland is Europees koploper met tappen Petrus. Groetjes v Hyperactief A-P.

• BennieMak

Haha, leuk omschreven. Er was concurrentie aan speeltuinen… :)