Precies! ;-)
Je zit er naast.
Het gaat helemaal niet om artikel 29. Daarin staat alleen dat hulpdiensten gebruik maken van blauw zwaailamp en sirene alszijnde voorrangsvoertuig.
Maar om artikel 50 RVV 1990.
Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Dus tja, ook die hobby BMW moet je voor laten gaan. Ter verduidelijking, hieronder de bespreking van de wetgever. Staat alles duidelijk in omschreven;
Artikel 50 RVV 1990 stelt dat alle weggebruikers bestuurders van een voorrangsvoertuig voor moeten laten gaan.
Volgens art. 1, onderdeel an, RVV 1990 wordt onder een voorrangsvoertuig verstaan: een motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in art. 29 RVV 1990. Aldaar wordt omschreven dat bepaalde voertuigen een blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn mogen voeren. Concluderend is derhalve een voorrangsvoertuig: een voertuig dat een blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn voert. Omdat slechts de uiterlijke waarneembaarheid van de optische en geluidssignalen bepalend is voor het zijn van voorrangsvoertuig en niet de bestemming van het voertuig (politieauto al-dan-niet opvallend, ziekenauto of brandweer), betekent dit, dat ingeval voertuigen illegaal de optische en geluidssignalen voeren, ook deze voor moeten gaan. De gedachte van de wetgever daarbij is dat weggebruikers die geconfronteerd worden met optische en geluidssignalen, zich niet dienen te hoeven afvragen of het hier om een legaal of een illegaal gebruik van signalen gaat. Met name om reden van verkeersveiligheid dienen zij voertuigen die signalen voeren, voor te laten gaan. Mocht er sprake zijn van illegaal gebruik (hetgeen onder andere bij een zogenoemde dierenambulance wel eens voorkomt/voorkwam) van optische en geluidssignalen, dan kan daartegen worden opgetreden op grond van art. 31 RVV 1990, hetgeen regelt dat signalen niet mogen worden gegeven in andere gevallen of op andere wijze dan in paragraaf 12 (Signalen) van het RVV 1990 is toegestaan.
In zekere zin kan hier een vergelijking worden gemaakt met de illegale toepassing van verkeerstekens. Ook deze dienen te worden gehoorzaamd(…)
En staat daar dan nog een beetje boete/straf op of valt dat mee ?
Ik zag n.l. op AutoScout24 een Maybach 57 B6 Armoured car te koop staan die blauwe flitser achter de grill heeft zitten. Nou kwam ikzelf ongeveer 294.000 euro + BPM en BTW tekort, maar ik kan mij zo voorstellen dat als je zoveel geld voor een auto kunt uitgeven, je ook niet maalt om een bonnetje.
Ook al had je het geld, je bent te laat, ik heb hem inmiddels verkocht
Je kan op twee manieren beboet worden, dmv onjuiste verlichting hebben, (denk aan toentertijd de populaire blauwe lampjes op de ruitensproeier), is geloof ik een boete van onder de 100 euro. Of je wordt beboet omdat je voordoet als voorrangsvoertuig. Dat wordt als ik het goed heb gewoon een volledig proces verbaal en zal justitie bepalen. Ik heb het nooit bij de hand gehad maar ik heb zon donker bruin vermoeden dat dat geen lichte boete is.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?