bumper klever (dienstwagen A7)

• Lans

Haha ok! Snap jouw punt. Misschien helpt het als ik vertel dat die toelichting op de wet ook gebruikt wordt als de wet zelf.

Dus eigenlijk heel simpel, art 50, toeters en bellen, voor laten gaan. Als je het zo bekijkt, dan is het eigenlijk heel simpel. En zelfs heel zwart wit ;-)

Dat achteraf blijkt dat die toeters en bellen niet rechtmatig gevoerd zijn is stap 2. Maar in het beginsel is het niet aan de bestuurder om dat te beoordelen.

Voorbeeldje, we hebben een tijd geleden een drugsactie gevoerd. Daarbij hadden we toestemming om oude auto's aan te schaffen. Want in een nieuwe Focus, Volkswagen op diesel en met de nodige antennes, val je meteen door de mand. Dus 2e hands oude brakken. Uiteraard met APK en verzekering. Dus oude civics, nissans, etc. Petje op, en je past in het straatbeeld. Echter, eentje, en dat was dus een oude Civic had een magneetlamp via de sigaretten aansteker en een sirene was ingebouwd. Voor het geval dat. Waren namelijk geen fijne mannetjes die we op de korrel hadden en stel er komt een assistentie collega, dan wil je snel en zo veilig mogelijk assistentie verlenen.

Stel nu dat ik hoor dat een collega in nood zit. Ik zet de lamp op het dak en zet de sirene aan. Pech voor mij, Gerard rijdt voor me. Deze neemt niet alles voor lief en denkt: Ja hoor, een hobby Civic met een plaklamp uit de bouwmarkt. Ik ga daar dus niet voor aan de kant. Terwijl er toch echt politiemensen in rijden die rechtmatig blauw voeren. En wij komen aardig te laat aan omdat we niet konden door rijden vanwege kritische Gerard.

Dus daarom die toelichting: Zie en hoor jij een zwaailamp en sirene: Aan de kant gaan.

Ik ben het met je eens dat als je doorspit op artikel 50, dat deze dan verwijst naar de andere artikelen. Dus vandáár die toelichting. En die is zo duidelijk als wat.

Stel in mijn voorbeeld, als we jou zouden vervolgen, dan ging je echt nat. Want dan zou de rechter precies die toelichting gebruiken: Het is niet aan u om te bepalen of die auto rechtmatig sirene en blauw voert.

• - Gerard -

Eigenlijk heb je best een mooie baan Lans. Prachtig verhaal. :D:D

Maar mijn insteek was net een nuance anders. Als jij in je civic met blauw blauw en toeters achter mij rijdt, zal ik zeker aan de kant gaan. Maar voor die keer die dat ik dat niet zou doen had ik eigenlijk verwacht dat wanneer de meneer van de BMW, en dus niet politie of andere personen aangewezen door de minster, achter mij zou zitten en ik zou geen doorgang verlenen uiteindeljk zou blijken dat die meneer de toeters en bellen onwettig toepast en ik daarom niet vervolg dien te worden. Dat staat los van dat IK bepaald wie mij mag inhalen.

Rijdt die meneer van die BMW dus achter mij met toeters en bellen, dan doet hij dat onwettig en ga ik niet op tijd aan de kant dan wordt mij ook iets onwettig verweten. Voor mijn gevoel net een streepje teveel. Bleek dat niet die meneer achter mij reed, weer met toeters en bellen, en jij bent de bestuurder, dan zeg ik: oké, het is niet aan mij te bepalen.

Ondanks alles vond ik het toch meer dan de moeite waard dit onderwerp eens helemaal uitgespit te hebben Lans. Kan ik het ander ook weer goed uitleggen mocht het ter sprake komen.

Zo hebben we ooit ook een keer het fouilleren door beveiligers op luchthavens op het prikbord voor de KMar tot op de komma uitgediscuseerd en toen bleek naar mijn verrassing dat fouilleren altijd vrijwillig dient plaats te vinden maar dat de KMar verplicht is iemand die fouillering weigert van het luchthaventerrein te verwijderen. Iets wat in de praktijk nooit plaatsvindt.

Dus, alle waardering dat jij toch hebt doorgepakt en de discussie niet hebt afgesloten met: “dan geloof je mij maar niet, ik heb je alles uitgelegd, ik ben er klaar mee”.

En zeg maar waar je die veer wilt hebben, je hebt het dubbel en dwars verdient. ;)

• Lans

Haha Gerard! Mooi gesproken. Tja, weet je waarom ik doorging? Gezien jouw reactie op mijn “ik ben er klaar mee”. Die toon gaf mij aan dat je het niet zo eigenwijs bedoelde als dat het overkwam.

En inmiddels weet ik dat al tijden dat jij heel kritisch, soms tot het gaatje aan toe, kan doorwurmen met veel “what if's”. Maar uiteindelijk snap ik jouw insteek.

Mooie afsluiting maar weer. Op naar de volgende. ;-)

Enne vwb die veer, bewaar die maar. Komt vast wel eens iemand voorbij die hem ècht verdient. Maarre, thanks.

Fijne avond verder!

Groetjes, Lans

• Reja

Het probleem zit em erin dat als we met de Maybach met blauw blauw aan rijden, Gerard uit het raam tet-tuut-tet-tuut moest roepen. Gelukkig heb ik net van de leverancier (op marktplaats) gezien dat de oplossing slechts 145 euro kost. En nou aan de kant …….

• Reja

Staat er net een artikeltje op NU.nl dat er een proef gaat plaatsvinden met een sirene op de autoradio. Schijn je op een afstand van zo'n 3 tot 400 meter afstand een onderbreking van je radio geluid te hebben waardoor je de hulpdiensten eerder aan hoort komen. Lijkt mij een goede zaak.

• Lans

:D

• Lans

Hopelijk is dat dan geen geluid van een sirene. Gezien het feit dat er liefhebbers zijn van muziek die hoofdzakelijk uit een sirene bestaat. Horen ze het verschil niet eens :D

• Margreet2

Jij maakte een dienstwagen mee, ik …4 dagen in de week, elke dag….de A-12, Arnhem-Utrecht…06.00 uur.

Je komt bijna niet van de rechter naar de linker rijbaan……..gruwelijk dat bumperkleven!

• serine

ik heb het niet over file rijden…

maar als wij het daar over gaan hebben….daar kunnen wij hier op de A7 over mee praten hoor…smorgens richting amsterdam..en smiddag's weer terug richting hoorn..

en dan doet de oude 10 langs volendam ook gelijktijdig mee..

(maar volgens mij kan heel nederland daar wel over mee praten inmiddels…want het ligt overal open momenteel) daar hebben wij allemaal mee te maken..