ronaldg Schreef:
——————————————————-
> Alleen ik zie er absoluut niet in dat bonnen
> schrijven respect oplevert, nogmaals tegenover
> gestelde voor de meeste burgers.
Niet? Ik zal je een voorbeeld geven. Kind vaart met een bootje te snel over het water. Politie gaat even polshoogte nemen. Boot kan te snel, kind heeft geen vaarbewijs en wat er allemaal bij een vaarbewijs komt kijken. Boetes? In totaal goed voor 1.150 euro.
Wat moet de jonge watercrimineel uiteindelijk betalen? Een kleine 150 euro-tjes, omdat het kind niet in het bezit is van een vaarbewijs.
Die pa, na een: “ja meneer de agent, sorry meneer de agent, we zullen het nooit meer doen meneer de agent”, lacht zich natuurlijk een breuk want een dagje naar een pretpark, waar je net zoveel plezier hebt als een dagje varen, kost al snel meer dan 150 euro.
Dus wat doen we volgende keer? Naar het pretpark of nog een keer een dagje varen? Dus; zeker 150 euro betalen of misschien 150 betalen.
Afgelopen zomer zag ik ook zo'n jochie, 14 jaar schat ik in. Rubberbootje, 15 PK motor en geen registratienummer op de boot. Ik vraag hem heel onschuldig of hij wel zeker weet dat hij met die boot wil gaan varen want dat bootje gaat vast sneller dan 20 km p/u en hij is geen 18 dus heeft zeker geen vaarbewijs. Ik zeg nog op een rustige toon: “straks pakt de politie je”. Het ventje haalt zijn schouders op en het interesseert hem allemaal niet zoveel.
Nog dichter bij huis. Mijn neefje, net 16 heeft een brommer voor zijn verjaardag gekregen. Dezelfde dag doet hij examen en slaagt daar ook voor. Hij moet zijn rijbewijs nog aanvragen en dat duurt een weekje maar gewoon gaan rijden op die brommer. Ik zeg nog tegen zijn moeder: “Laat je hem op die brommer rijden, hij heeft nog niet eens een rijbewijs en dan is hij ook niet verzekerd?”. Maar ze lacht wat, het interesseert haar verder niet echt.
En dat is waar wij in dit land ongeveer zijn aangekomen. Het interesseert blijkbaar niemand meer wat wel en niet mag en de politie is jaren geleden al uit het straatbeeld verdwenen. En goed, dan pakken ze je een keer en kost het je 150 euro voor een doorgetrokken streep, niet handsfree telefoneren of geen gordel. Maar hoe vaak word je gepakt? Bijna nooit toch?