Iets in mij zegt dat ik het niet moet geloven.
Even het bericht ontleden.
Hij zegt in een politiecel in Hoorn door twee agenten in elkaar geslagen te zijn.
Als dat gebeurt is: hoe weet de verdachte dan dat 2 van de 6 agenten hem hebben mishandeld en dat 4 anderen niets deden.
Zijn die 2 toevallig de 2 die hem aanhielden?
Özgür zegt hieraan niet te hebben deelgenomen, maar wel te zijn opgepakt.
Het kan goed zijn dat de verdachte a) geen strafbare feiten pleegde en b) dat dit onderzocht werd/moest worden.
Nadat een verdachte is aangehouden wordt hij voorgeleid aan een hulpofficier van Justitie.
Deze toetst de aanhouding op rechtelijkheid en geeft voorts wel of niet het bevel tot voortzetten van het onderzoek.
Ook dat is kennelijk gebeurd, de aanhouding is niet wederrechtelijk bevonden, en de opdracht tot voortzetten van het onderzoek is bevolen, anders was hij aan het bureau weer in vrijheid gesteld. Zoniet komt hij in een voorlopig arrestantenverblijf (VAV).
Zowel het rechtelijk aanhouden als het ophouden voor onderzoek zegt niets over iemands schuld.
Het zegt alleen dat er feiten of omstandigheden zijn om e.e.a. te onderzoeken.
Voorbeeld: bij het plegen van openlijke geweldpleging is het NIETS doen (tegen het door de groep gepleegde geweld) juist een reden. Veel verdachten roepen dan om het hardst dat ze niets deden. Inderdaad. Dat zijn ook vaak degene die in een bureau de meeste heibel schoppen. Ik heb er een beeld bij.
In het bureau aan de Blokmergouw werd hij in een cel gezet en daarna zegt hij door twee agenten te zijn mishandeld.
In een cel kom je pas als zeker is dat je tijdens de nachtelijke uren moet blijven totdat de volgende ochtend de recherche het onderzoek overneemt. Je hebt immers recht op nachtrust en in een cel is een bed, in een VAV niet.
Als er al een deken voorhanden is in een voorlopig arrestanten verblijf (en geen cel!) dan waarom deze over een verdachte gooien?
Als hij wel in een cel zat, dan zijn daar doorgaans arrestantenbewakers. In de meeste politieregio's zijn dat geen agenten maar BOA's of zelfs speciaal opgeleide particuliere beveiligers. Dat bevestigd mijn vermoeden dat hij niet op cel zat maar in een VAV. Als je op cel uit je dak gaat handelen de arrestantenbewaarders dit af.
Als er al 6 agenten naar het VAV (of de cel) komen dan is dat omdat iemand vreselijk uit zijn dak aan het gaan is en deze persoon omwille van zijn eigen veiligheid tot bedaren moet worden gebracht.
Dat zou dan ook de deken kunnen verklaren. Deze zou dan mogelijk aangewend zijn ivm zijn hemofilie.
En zeg nou zelf: als een agent tegen iemand wederrechtelijk geweld zou gaan toepassen…doet ie dat dan met 5 collega's om hem heen? Terwijl die agent dondersgoed weet dat als het fout gaat er een onderzoek komt waarbij die 5 een getuigenverklarring onder eed of belofte moeten afleggen….
Hoe dan ook minstens 7 mensen zouden nu betrokken zijn of zouden leugenachtige verklaringen moeten gaan afleggen om elkaar te beschermen wanneer er wel iets gebeurd is zoals de verdachte stelt en niet mag uitkomen.
Dat 1 agent misschien iemand een keer een klap zou geven (wederrechtelijk of niet) kan ik me voorstellen.
Maar dat 7 mensen hierbij gezamelijk de fout in gaat….neuh.
De rijksrecherche doet onderzoek.
Alleen duren deze onderzoeken vaak maanden…
Serine zal ons vast op de hoogte houden.