politie wil aangifte niet opnemen

• KlaasVaak

Iets in mij zegt dat ik het niet moet geloven.

Even het bericht ontleden.

Hij zegt in een politiecel in Hoorn door twee agenten in elkaar geslagen te zijn.

Als dat gebeurt is: hoe weet de verdachte dan dat 2 van de 6 agenten hem hebben mishandeld en dat 4 anderen niets deden.

Zijn die 2 toevallig de 2 die hem aanhielden?

Özgür zegt hieraan niet te hebben deelgenomen, maar wel te zijn opgepakt.

Het kan goed zijn dat de verdachte a) geen strafbare feiten pleegde en b) dat dit onderzocht werd/moest worden.

Nadat een verdachte is aangehouden wordt hij voorgeleid aan een hulpofficier van Justitie.

Deze toetst de aanhouding op rechtelijkheid en geeft voorts wel of niet het bevel tot voortzetten van het onderzoek.

Ook dat is kennelijk gebeurd, de aanhouding is niet wederrechtelijk bevonden, en de opdracht tot voortzetten van het onderzoek is bevolen, anders was hij aan het bureau weer in vrijheid gesteld. Zoniet komt hij in een voorlopig arrestantenverblijf (VAV).

Zowel het rechtelijk aanhouden als het ophouden voor onderzoek zegt niets over iemands schuld.

Het zegt alleen dat er feiten of omstandigheden zijn om e.e.a. te onderzoeken.

Voorbeeld: bij het plegen van openlijke geweldpleging is het NIETS doen (tegen het door de groep gepleegde geweld) juist een reden. Veel verdachten roepen dan om het hardst dat ze niets deden. Inderdaad. Dat zijn ook vaak degene die in een bureau de meeste heibel schoppen. Ik heb er een beeld bij.

In het bureau aan de Blokmergouw werd hij in een cel gezet en daarna zegt hij door twee agenten te zijn mishandeld.

In een cel kom je pas als zeker is dat je tijdens de nachtelijke uren moet blijven totdat de volgende ochtend de recherche het onderzoek overneemt. Je hebt immers recht op nachtrust en in een cel is een bed, in een VAV niet.

Als er al een deken voorhanden is in een voorlopig arrestanten verblijf (en geen cel!) dan waarom deze over een verdachte gooien?

Als hij wel in een cel zat, dan zijn daar doorgaans arrestantenbewakers. In de meeste politieregio's zijn dat geen agenten maar BOA's of zelfs speciaal opgeleide particuliere beveiligers. Dat bevestigd mijn vermoeden dat hij niet op cel zat maar in een VAV. Als je op cel uit je dak gaat handelen de arrestantenbewaarders dit af.

Als er al 6 agenten naar het VAV (of de cel) komen dan is dat omdat iemand vreselijk uit zijn dak aan het gaan is en deze persoon omwille van zijn eigen veiligheid tot bedaren moet worden gebracht.

Dat zou dan ook de deken kunnen verklaren. Deze zou dan mogelijk aangewend zijn ivm zijn hemofilie.

En zeg nou zelf: als een agent tegen iemand wederrechtelijk geweld zou gaan toepassen…doet ie dat dan met 5 collega's om hem heen? Terwijl die agent dondersgoed weet dat als het fout gaat er een onderzoek komt waarbij die 5 een getuigenverklarring onder eed of belofte moeten afleggen….

Hoe dan ook minstens 7 mensen zouden nu betrokken zijn of zouden leugenachtige verklaringen moeten gaan afleggen om elkaar te beschermen wanneer er wel iets gebeurd is zoals de verdachte stelt en niet mag uitkomen.

Dat 1 agent misschien iemand een keer een klap zou geven (wederrechtelijk of niet) kan ik me voorstellen.

Maar dat 7 mensen hierbij gezamelijk de fout in gaat….neuh.

De rijksrecherche doet onderzoek.

Alleen duren deze onderzoeken vaak maanden…

Serine zal ons vast op de hoogte houden.

• serine

dat zal ik doen ja..

ik ben benieuwd wat daaruit komt…

wat ik wel weet afgaande op getuigen is..dat de uitsmijter hem eruit heeft gepikt en heeft gewezen hij was het…naar later bleek dat er een steekpartij was..maar dat hij de dader niet was…

de uitsmijter heeft gezien de getuigen een verkeerde aangewezen..

maar ja goed politie gaat uit van wat zon portier zegt en neemt de jongen meteen mee om dat uit te gaan zoeken…tot zover is mijn dan wel duidelijk..

• KlaasVaak

maar ja goed politie gaat uit van wat zon portier zegt en neemt de jongen meteen mee om dat uit te gaan zoeken…tot zover is mijn dan wel duidelijk..

Klopt. niet omdat het ‘de portier’ is, maar omdat het een getuige is.

En als je verdachte bent, ben je niet schuldig maar zijn er: feiten of omstandigheden die maken dat er een redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit is.

En dat laatste stukje is een definitie van een verdachte, dat verzin ik niet zelf, en langs die definitie wordt bepaald of je als verdachte kunt worden aangemerkt.

Vervolgen wordt er beoordeeld of je rechtmatig bent aangehouden.

En als je verdachte bent mag je op heterdaad worden aangehouden.

En door de verdachte wordt dat vaak niet geaccepteerd. Dan volgt er een boel heibel en stennis.

Dat verzand meestal in de reacties als: ‘ik heb het niet gedaan’, ‘jullie mogen mij niet vasthouden want ik heb niets gedaan’, ‘en alleen omdat hij/zij dat gezegd heeft zeker’.

Ook draait het nog wel eens uit op grof taalgebruik en agressief gedrag jegens mensen en zaken (ramen/deuren/muren/etc).

• serine

als je niks gedaan hebt is het logische dat je dat zegt toch?:S

• KlaasVaak

yep, net als het logisch is dat als je het wel gedaan hebt dat je dit zegt (al was het maar om te doen alsof) :D

m.a.w. iemand die het wel gedaan heeft zal dit (kunnen) roepen

kortom, het zegt dus helemaal niets, beter geeft je argumenten die je onschuld aantonen

• serine

ja punt…en ja snap ik…

maar ik wilde het maar even benoemd hebben…:D

ik weet dat ieder mens kan liegen…maar niet iedereen liegt altijd..;)

(en dat vergeten wij vaak…omdat we zoveel leugens horen)

• serine

de update voor deze zaak is dat de politie aangifte tegen deze jongen ging doen..en volgens mij loopt deze zaak nog..ik zie vader nog steeds en hoor er verder weinig over,…

in die tussentijd heb ik iemand gehoord die een soortgelijk verhaal vertelde..maar ja..die ken ik eigenlijk niet goed en heb er verder geen bewijzen van gezien.,.maar vond het wel erg toevallig..

vandaag op de voorpagina in het noord hollands dagblad..

arrestant overlijdt in ziekenhuis..de 47 jarige man bloede niet toen hij door de politie werd afgevoerd….

tja ik krab nog eens achter mijn oor…dit is immers niet een incident..dit komt daar vaker voor op buro hoorn…voor zover ik kan inschatten minimaal 1 x per 6 maanden..maar wie weet wel veel vaker..ik hoor immers ook niet alles..het moest natuurlijk een keertje mis gaan..ben benieuwd of er nu een rel van komt…of dat dit nog zo onbekend is dat ze het weg kunnen schoffelen onder de mat.. (deze man werd opgepakt bij het station omdat hij daar met iemand had staan vechten die inmiddels de benen al had genomen..ze waren elkaar met aardappelschilmesjes te lijf gegaan…-äldus het kranten bericht natuurlijk..