mwb Schreef:
——————————————————-
> > En dan hoort een HOvJ dat te vertellen. Hij moet
> gewoon zeggen wat het meisje heeft gezegd of hij
> zegt dat het meisje een naam heeft genoemd maar in
> het belang van het onderzoek wordt de naam die is
> gezegd wordt niet genoemd.
>
>
> De HOvJ moet maar 1 ding en dat is het onderzoek
> leiden waarbij de dader wordt opgespoord.
Dat is bekend. En als dat betekent dat een verdachte moet worden uitgesloten dan moet die verdachte worden uitgesloten van schuld.
> Dat houdt heel vaak in dat je op persconferenties
> bewust niet alles zegt wat je weet.
Mee eens, maar liegen werkt altijd contraproductief. Bepaald dus eerst wat je wilt zeggen, lieg niet en zeg liever niks. De HOvJ had dus tegen de pers kunnen zeggen: wij hebben de moeder gesproken en zij heeft ons gegevens verstrekt waar we ons ook op richten. Daarnaast onderzoeken wij andere mogelijkheden. Wat de moeder heeft gezegd dat kunnen wij in het belang van het onderzoek niet vertellen.
> Als de HOvJ in dit geval zou doen wat jij wil,
> begaat hij een enorme tactische blunder.
Kijk eens naar het TV-programma ‘Opsporing verzocht’. Ik hoor de TV makers regelmatig zeggen: “Er wordt goed gebeld, er worden zelfs namen genoemd en de politie denkt de zaak snel te kunnen oplossen”. Tactische blunders volgens jou? O, en die site met gezochte criminelen. Met naam en foto. Allemaal tactische blunders?
> Want degene die daadwerkelijk aan de bel heeft
> gehangen en die het interview ziet, weet op dat
> moment namelijk dat zijn naam bekend is.
Is toch goed? Ik volg jouw denkwijze meestal niet mwb. Als de HOvJ zegt dat het meisje heeft gezegd dat er een man aan de deur heeft gestaan …… dan heeft de verdachte niet het idee dat ze hem wel eens zouden kunnen bedoelen? Als de HoVJ zegt dat het meisje een naam heeft genoemd dan gaat er ineens een lichtje branden bij die verdachte?
Maar goed, ik heb er dan ook geen verstand van.