doen we het dan zó slecht?

• Arie

Maar waarom zou ‘voor je mening uitkomen’ altijd zodanig gedaan moeten worden dat er wellicht iets van belediging of bedreiging aan kleeft? Is het dan zo moeilijk om gewoon te zeggen ‘ik ben het er daar- en daarom niet mee eens’, zonder de ander te beledigen?

En natuurlijk zullen er mensen zijn die geniepig hun gram proberen te halen als zij hun gelijk niet kunnen krijgen. Maar dat zegt toch meer over de ‘klager’ dan de betreffende ambtenaar.

• Nog steeds Dennis

(tu)

• BennieMak

Er zijn nou eenmaal mensen in deze maatschappij die geen kritiek wensen te vernemen. De z.g. lange tenen typetjes, die elk goedbedoelde woord/zin kunnen verdraaien zodat daar iets onoirbaars uitkomt…

En natuurlijk zijn er ongeschreven regels, zoals het aantal keren dat je een eigen mening mag uiten. En ook onder de ambtenaren zijn er lieden te vinden die in het geniep hun gelijk proberen te halen. Het zijn net gewone mensen, echter heb je dan een taaie tegenstander gevonden. Dus nemen ze het risico niet.

• Arie

Deze agent was gewoon op straat. Net als de motorrijder laatst die ondanks gebroken polsen een verdachte aanhield of de biker die een man weerhield van zelfmoord en dat moest bekopen met invaliditeit. Ik bedoel: redeneer eens niet zo zwart/wit. :)

Politiebiker mishandeld bij aanhouding Lelystad

(Novum) - Een agent is vrijdagavond gewond geraakt toen hij een drugsdeal in Lelystad probeerde te verijdelen. Hij is met diverse verwondingen naar een ziekenhuis vervoerd.

De verdachte was volgens de politie onder invloed van en in het bezit van harddrugs. Hij is aangehouden voor onder meer verzet bij zijn aanhouding en poging tot doodslag. Ook had hij een vals identiteitsbewijs bij zich. De man zit vast, zijn echte identiteit is nog niet bekend.

De politiebiker reed rond 22.00 uur in de Kamp, zag de mogelijke drugsdeal en sommeerde de verdachte te stoppen. Die fietste weg, werd tegengehouden door de agent, maar ging er daarna lopend vandoor. Toen de biker de man vervolgens probeerde aan te houden, werd hij zwaar mishandeld. Hij wist de weerspannige man ondanks zijn verwondingen vast te houden totdat collega's het van hem overnamen.

De agent mocht het ziekenhuis 's nachts verlaten en maakt het naar omstandigheden goed. Hij heeft aangifte gedaan.

http://binnenland.nieuws.nl/604044/politiebiker_mishandeld_bij_aanhouding_lelystad

• KlaasVaak

Als je het ERGENS niet mee eens bent moet je het daarover hebben: over het onderwerp dus.

Niet over de persoon die die mededeling komt brengen: de agent.

Die agent met die mededeling is het namelijk niet eens met de gedraging van de burger.

Maar die agent beledigt de burger daarom ook niet.

En het gaat er niet om dat die ambtenaar zich beledigd voelde.

Het gaat erom of het een belediging is/was.

Er zijn zelfs lijsten met scheldwoorden waarvan het OM stelt dat ze wel/niet voldoen om te bestraffen.

En daarbij komt dat dat nog altijd getoetst wordt door een hOvJ.

Er is geen agent die een belediging op straat afhandeld met een bekeuring.

Oftewel: die agent zal de belediging en de daarop volgende aanhouding moet toetsen bij de hOvJ.

Ik wordt wel moe van die koffiepraatjes dat agenten allemaal onbetrouwbaar zijn en de Telegraaf de waarheid schrijft.

Probeer eens onder een politie-afzeikartikel in de telegraaf een positieve reactie te plaatsen waarin de politie verdedigd wordt.

!0 tegen 1 dat de reactie wordt geweigerd.

• - Gerard -

Arie, hebben we het nu over individuele heldendaden van politieagenten of over hoe de gewone burger tegen het politieapparaat aankijkt? Wat dat is volgens mij de vraag van Jobthecop. Kijk, dan kun je wel onderzoeken bij de bevolking hoe zij over de Nederlandse politie denkt en dat zal vast positief zijn maar daar zitten natuurlijk ook veel mensen tussen die nooit met de politie in aanraking komen. Want als je met de politie te maken krijgt is dat meestal niet goed. Of je krijgt een bekeuring of je wordt niet geholpen of van het kastje naar de muur gestuurd. Tel dan de tevredenheid eens. En dan komt de vraag: ligt dat nou aan de politieagent, aan de politieorganisatie of spelen er hogere machten een rol zoals de politiek of justitie.

• Nog steeds Dennis

Er wordt gevraagd wat onze (ik meen te mogen lezen: de prikkers) ervaringen zijn. En sommigen hier zullen vast wel eens een slechte ervaring hebben gehad. Zoals je terecht stelt Gerard, komt het gros van de bevolking niet in aanraking met de politie. Zij zullen dus overwegend positief naar de politie kijken. En dan heb je nog de mensen die wel met de politie in aanraking komen. Zij die een bekeuring hebben gehad (overwegend niet positief, ondanks dat de bekeuring voorkomt uit bepaald gedrag), zij die ooit zijn aangehouden (overwegend niet positief, want men wordt liever niet gepakt), zij die aangifte hebben gedaan (kun je weer onderverdelen in een aantal categorien, maar naar mijn ervaring overwegend positief), zij die op een andere manier contact hebben gehad (positief als de politie hun probleem heeft opgelost of negatief als de politie hun probleem niet heeft opgelost of heeft gezegd dat het probleem is waarvan de oplossing niet des polities is).

Het is volgens mij maar net wat voor referentiekader er wordt gebruikt en ik ben er van overtuigd dat met name de media niet zitten te wachten op positieve berichten over de politie. Goed nieuws verkoopt immers niet.

• Rob II

In het algemeen hebben alleen zaken die misgaan nieuwswaarde en zaken waarbij alles uitzonderlijk goed is gegaan. oftewel de dagelijkse dingen die wel goed gaan bij de politie zie niet terug in de krant en wel de enkele gevallen in de vele politiecontacten die dagelijks plaats vinden, die verkeerd gaan wel. Die zijn dan voer voor de menigte azijnzeikers die kennelijk niets beters te doen hebben. Ook dat is echter maar een klein percentage moet je denken.

• Bas!

Hey KlaasVaak,

een belediging wil ik nog weleens afhandelen met een uitgeschreven bon, ben namelijk anders minimaal 1 uur van de straat (alleen reistijd van werkgebied naar cellengang heen en terug). Dat schiet dus ook niet op met een uitgaansavond.

PS als ik me beledigd voel treedt ik op en handel ik daar naar en dat betekend vaak of bon uitschrijven of aanhouden en overbrengen ter voorgeleiding.

• - Gerard -

Dat laatste dat ben ik niet met je eens. Als er weer eens een grote zaak is, zoals laatst die moordzaak (zonder naam te willen noemen anders wordt dat ook weer gevonden in zoekmachines). Maar dan wordt de politie echt op de voet gevolgd door de media en zijn ze er als de kippen bij om een woordvoerder voor de cameralens te slepen. En natuurlijk, je kunt De Telegraaf noemen en in diezelfde categorie de sensatiezender SBS6, die er een dagelijkse taak aan hebben om de politie in een foutief daglicht te zetten maar het is wel de SBS6 die programma's als Wegmisbruikers op de buis brengt. Dus ja, de media helpt niet altijd mee om het imago van de politie op te poetsen maar vaak doen ze dat ook wel.

En dan, inderdaad …… wat verkoopt het best? Is dat het afzeiken van de politie, dan doen ze dat. Verkoopt het via TV laten zien wat de politie dan wel goed doet, dan doen ze dat ook.