Nieuwe regeerakkoord

• bvk

Daar is die dan, het nieuwe regeerakkoord.

Sommigen zullen het verafschuwen, anderen zullen het verwelkomen. Duidelijk is dat het punt veiligheid een grote rol in neemt. Straatterreur aanpakken,zware criminelen met dubbele nationaliteit terugsturen bij recidive en last but zeker niet least, de vorming van een dierenpolitie.

Hoe denkt de op politie.startpagina reagerend Nederland hierover?

• mwb

Een kwalitatief uitermate teleurstellend akkoord, op politiegebied.

Er staan zaken in die tegengesteld aan elkaar zijn, men wil dat aspiranten gratis en voor niks op de opleiding verschijnen (hoe ze dan moeten vreten is kennelijk niet belangrijk), de ATW voor agenten wordt afgeschaft (kennelijk is dat voor de rest van de werknemers van nederland belangrijk is, niet voor agenten van toepassing).

Populistische zaken te over, maar die lossen niets op.

114 bel een dier. Laat me niet lachen.

Vindt U Wilders een eikel, bel 1-1-0.

• Lans

Ik ben altijd iemand van “eerst zien, dan geloven”. Maar ondanks dat jij het uitermate teleurstellend vindt, vind ik het een prima vooruitzicht. Minimum straffen, geen bonnenquota en eindelijk, verruiming ATW. Zal gvd tijd worden. Zaken die niet opgepakt mogen worden om 08:00 uur, omdat je de avond ervoor tot 24 uur hebt doorgewerkt. Vroeg-Nacht draaien, zoals vroegâh, meer herkenbare vrije tijd. Niet zaken af breken waar jij van het begin bij bent geweest. Voorbeeldje, als ik als eerste bij een dodelijk ongeval kom, vind ik het erg prettig dat ik dat van begin tot einde afhandel. Met name de confrontatie met de familie of vrienden.

Ik kan dan namelijk antwoorden op vragen van de nabestaande geven, die een collega die mij noodgedwongen moet aflossen, nooit kan geven. Voor nabestaanden erg belangrijk vd verwerking dat ze de informatie over de toedracht, misschien laatste woorden, van een politieman te horen krijgen die er van begin tot eind is bij geweest. Maar de laatste tijd MOEST je de zaak laten vallen. Vanwege de ATW en het niet mogen maken van overuren. Erg jammer.

Roosterdruk vanwege de ATW klinkt tegenstrijdig, maar planners kunnen soms moeilijk de diensten wegschrijven, omdat de ATW bepaalde diensten niet toe kan laten. Terwijl jou zo'n dienst prima uit zal komen. Een automatisch systeem die bepaald wanneer jou een vrije dag het beste uitkomt, dat werkt natuurlijk nooit.

Dus resumerend: Heeeel graag die aanpassing van de ATW. Heerlijk.

Maar goed, eerst zien, dan geloven. :D

• mwb

Jij omschrijft dat je betrokken bent bij je werk.

Dat is goed, het is een kenmerk van veel agenten.

Net zo goed als “geen nee kunnen zeggen” of “loyaal zijn” van die eigenschappen zijn.

En daar wordt maar al te vaak misbruik van gemaakt.

De dodelijke aanrijding zoals jij die zegt kan gewoon onder de ATW afgewerkt worden. Het is een verbod op het maken van overuren dat hier dwars ligt.

• Planner

mwb

de ATW voor agenten wordt afgeschaft (kennelijk is dat voor de rest van de werknemers van nederland belangrijk is, niet voor agenten van toepassing).

Wie heet het over afschaffen? De letterlijke tekst is:

"Het kabinet komt met voorstellen tot aanpassing van de Arbeidstijdenwet en deLandelijke Arbeidstijdenregeling politie die het voor de politie mogelijk maken eenvoudiger meer ruimte te vinden voor uitvoering van de primaire taken."

In verschillende sectoren (bijvoorbeeld de luchtvaart) is er een aangepaste versie van de ATW, vanwege de bijzonder omstandigheden. Bij de politie is dat vertaald in de vorm van de LAR, waar ook al specieke zagen voor de politie in staan, dus niet zo dramatisch doen.

• Planner

Lans

en eindelijk, verruiming ATW. Zal gvd tijd worden. Zaken die niet opgepakt mogen worden om 08:00 uur, omdat je de avond ervoor tot 24 uur hebt doorgewerkt. Vroeg-Nacht draaien, zoals vroegâh, meer herkenbare vrije tijd. Niet zaken af breken waar jij van het begin bij bent geweest.

Wel makkelijk om de ATW hier bij te slepen, maar het is niet de ATW, maar de LAR die dit tegenwerkt. tot 24 uur werken en de volgende dag om 08:00 beginnen is volgens de ATW gewoon 1 keer per periode van 7x24 uur toegestaan. Overigens is vroeg nacht dus ook toegestaan (1 x per 7x24 uur), maar is het welk zo handig om dat in te plannen? Want wat nu als je in de vroege dienst een zaka moet afhandelen? 8 uur rust tussen 2 diensten is dus mogelijk, maar of je dat van te voren zo in moet plannen gezien de mogelijkheid van uitloop van diensten weet ik dus nog zo net niet….

Lans

Vanwege de ATW en het niet mogen maken van overuren

Er moet nog steeds wel bezuinigd worden, dus overuren zullen naar ik aanneem nog steeds beperkt moeten worden. Of wellicht worden ook de toeslagen beperkt, en dan is dat natuurlijk niet zo'n probleem meer….

Lans

Een automatisch systeem die bepaald wanneer jou een vrije dag het beste uitkomt, dat werkt natuurlijk nooit.

Inderdaad,. dat werkt niet. Maar als je doelt op BVCM, zit deze functionaliteit daar dan ingebouwd?

Overigens wel opvallend dat jij zo'n voorstander bent van verruiming van de ATW, daar waar anderen dat waarschijnlijk niet zo zien zitten. Ik noem maar even als voorbeeld het werken in het weekend. Kan dat wat jou betreft ook verruimd worden (meer dan 26 weekenden per jaar werken), omdat dat beter aansluit op de praktijk?

• K.Hakvoort

Armoede en populisme troef met als dieptepunt natuurlijk de 500 “Animal Cops”; politiewerk voor de SBS6-kijkers. Meeste onderdelen lijken overigens voor te komen uit mediahypes terwijl de criminaliteit in werkelijkheid op de meeste fronten al jaren daalt. Ronduit ondemocratisch is natuurlijk het beleidsvoornemen om minimumstraffen in te stellen, immers een aantasting van de scheiding der machten.

Geweld tegen ambtenaren kan al lang hard aangepakt worden omdat hier al sinds jaar en dag hogere straffen opstaan.

Ronduit averechts werkend zijn de maatregelen tegen (buitenlandse) softdrugsgebruikers en jonge prostituees (minimumleeftijd wordt 21; verkapt prohibitionisme dat illegale markten met nadelen van dien slechts groter zal maken. Drugshandel en hennepteelt nog harder aanpakken leidt evenmin tot iets.

Afschaffing van bonnenquota die m.i. zich in de verkeershandhaving bewezen hebben, doet het lekker bij de kiezer maar kan wel eens ongewenste effecten hebben.

Het huidige systeem van politieregio's is al lang het stadium van kinderziektes voorbij. Waarom nu weer een nieuw regiosysteem invoeren. Een nieuw veligheidsministerie met een ongezonde concentratie van politie-, justititiele- en veiligheidsdiensten. En waarom de politie qua sterkte uitbreiden?

• Rednas79

Het zou een keer tijd worden dat ons geld goed besteed wordt met zoiets als de dierenpolitie.

Het bekende verhaal ‘Wij kunnen niets doen’ is dan afgelopen. En wordt dierenleed een keer serieus aangepakt.

Het wettelijk vast laten leggen dat je iemand 12 uur per dag verplicht kan laten werken lijkt mij geen goed idee.

En als je graag overuren wilt maken dan moet je dat lekker zelf weten. Dat mag van mij best vastgelegd worden.

Oneindig overwerken.

• Starsky79

Of te wel niets doen en lekker door gaan zoals het nu is…… wat gaat dat geweldig worden zeg…..

O ja 1 vraag: Waarom is die politie voor dieren zo'n slecht idee? SBS heeft er geen programma over dus dat kan het niet zijn. Wordt het een volwaardige politie of wordt het een BOA constructie? Voor mij maakt het in beide gevallen niets uit. Dat betekend namelijk dat er weer 500 mensen aan het werk kunnen. En dat er iemand kijkt naar die diertjes is m.i. alleen maar goed.

• Planner

Rednas79

Het wettelijk vast laten leggen dat je iemand 12 uur per dag verplicht kan laten werken lijkt mij geen goed idee.

Dat hoeft niet meer vastgelegd worden, want het is nu al vatsgelegd dat je in bepaade situtaties 12 uur verplicht kan werken….