In je borstzakken bewaar je over het algemeen papier pen en dat soort zaken. Als je dat in je broekzak stopt dan wil dat niet echt.
Doodsimpel…tenminste , voor iemand die nog wel eens op straat komt…ik ben verantwoordelijk voor de veilignheid van mijn collega's en zij voor de mijne…Dus ik vind het kwalijk dat we, in de huidige maatschappij met alle steek/naald/schietincidenten er nog steds collega's zijn, die kennelijk vertrouwen op hun stoere uiterlijk/grote bek/natuurlijke overredingskracht en het vest niet dragen om uiteenlopende redenen. De meeste stomme redenen komen daarbij voorbij zoals: - vroeger hadden we ook geen vest , of - ik doe het vest wel om als het spannend wordt.
en dat dragen naarmate de rang toeneemt: daar moet ik je daar dan wel weer gelijk in geven…ik was gisteren even op schiphol en zag daar een Luitenant-Kolonel van de KMAR lopen…in volledig uniform, maar zonder geweldsmiddelen…zelfs geen porto….dan denk ik: je hebt het niet begrepen.
Op IBT wordt er ook niet op gehamerd om je vest te dragen. Ik zou iedereen die zonder vest op IBT verscheen wegsturen. Je komt toch ook niet zonder pistool naar de schiettoets? We hebben jarenlang - en veel collega's voor ons - gestreden voor meer veiligheid. Dit heeft over de afgelopen 20 jaar geresulteerd in méér portofoons ( hoewel ik graag zou zien dat ze op de man verstrekt zouden worden) , auto's met kogelwerende beplating, ander holster, pepperspray etc. Hoe kun je dan en middel, dat primair bedoeld is om jouw leven te kunnen redden, afwijzen? Dan zit het maar even ongemakkelijk…..
…. een kogelwerend vest roept blijkbaar geen agressie op bij de prikkers. Volgens mij heeft het oproepen van agressie ook veel meer te maken hoe een agent zich opstelt.
En dat merk je zelfs hier op het prikbord aan reacties.
Je hebt bijvoorbeeld een Rob II, jurist en politieagent. Zegt bijna nooit iets persoonlijks naar en over prikkers maar beperkt zich tot welke ruimte de wet iemand/iets biedt. Dan heb je KlaasVaak, het voorbeeld van een allemansvriend. Vergelijkbaar met een Lans. Altijd bereid alles 3 keer uit te leggen maar natuurlijk kennen ze een grens. En dan de cat. Dennis en Frits. Zullen je op straat niet snel zomaar aanspreken maar als je ze iets wil vragen zijn ze best bereid je iets uit te leggen. Moet je er niet te lang over doen om het te snappen want dan haken ze af en gaan ze iets anders doen. En dan heb je tot slot, een mwb. Nu moet ik echt zoeken naar woorden maar zonder mwb te kennen kom ik toch al gauw uit bij een type politiemedewerker als die woordvoerder van Amsterdam Amstelland, Ellie Lust. Echt een type die bij mij agressie oproept. Die Ellie Lust dan, over mwb maak ik me niet zo druk.
Nou, en al die verschillende types kom je ook gewoon tegen op straat.
Ik merkte dat ook in mijn tijd toen ik nog redelijk actief was als winkelbeveiliger. Daar krijg je ook verschillende agenten over de vloer als je een winkeldief hebt aangehouden. De ene keer komen de agenten met een vriendelijke glimlach binnen en de andere keer lijkt het wel alsof ze net te horen hebben gekregen dat hun salaris gehalveerd is en een slachtoffer zoeken om zich af te reageren.
In de opleiding naar winkelbeveiliger maakte ik mee dat een beveiliger mij uitlegt hoe je iemand de stuipen op het lijf kan jagen. Een jongen van, wat zal het zijn, 14, 15 jaar stond gewoon bij de kassa. Mijn ‘collega’ zei: Nou moet je die jongen gewoon aan blijven kijken. En je merkt dan dat die jongen, die wat ons betreft absoluut niets fout had gedaan, het niet fijn vond dat ik hem zo aan bleef kijken. Het zweet brak hem aan alle kanten uit. Grappig om te zien welk effect je kunt bereiken door als beveiliger in uniform iemand, blijkbaar, in een positie te brengen waar hij helemaal niet wil komen en waar ook helemaal geen aanleiding voor was. En bij deze jongen brak het zweet uit, maar je hebt er bij die je aanspreken met: Waarom sta je naar mij te kijken, doe ik %$#%& iets fout? Die worden dus wel agressief.
En wat had ik aan? Een blauwe trui met een V-embleem.
Had ik die jongen nou niet aangekeken en was ik gewoon staan kletsen met mijn collega dan had die jongen ons misschien wel gezien maar het zou hem waarschijnlijk niet storen als er beveiliging in de winkel rondloopt.
Nou, waar gaat dit verhaal nou eigenlijk naar toe? Ik denk dus dat de agent een bekend straatbeeld is. Niemand stoort zich aan agenten, hooguit dat iemand controleert of met hemzelf alles oke is zodat hij de aandacht van een agent niet vraagt. Ik weet van mezelf dat ik de aandacht niet trek van een agent dus als een agent mij zou aanspreken zou ik uiteraard de agent vriendelijk te woord staan.
Maar, zoals ik al eerder schreef; een agent …. ach ja, boeie. Maar op Schiphol, die gasten van de KMar grensbeveiliging…… geen idee wanneer en waarom en hoe ze op jou reageren. Maar dat komt wat mij persoonlijk betreft puur door onbekendheid. Miischien zijn ze wel net zo aardig als de gemiddelde gewone politieagent.
Kortom, mij persoonlijk boeit een steek/kogelwerend vest absoluut niet. Het gaat mij om hoe een agent zich opstelt. Ik zie een agent met vest wel een BOB sleutelhanger uitdelen met een grote glimlach een vriendelijk dankwoordje.
Jobthecop Schreef:
——————————————————-
>
> en dat dragen naarmate de rang toeneemt: daar moet
> ik je daar dan wel weer gelijk in geven…ik was
> gisteren even op schiphol en zag daar een
> Luitenant-Kolonel van de KMAR lopen…in volledig
> uniform, maar zonder geweldsmiddelen…zelfs geen
> porto….dan denk ik: je hebt het niet begrepen.
Volgens mij begrijp jij dan iets niet. Waarom zou een overste van de KMar die zooi allemaal meeslepen? Die rang is ongeveer 5 stappen hoger dan een hfd. comm. politie en die zie ik ook die zooi niet dragen.
Ach, om het even aan te dikken. Zo'n hoofdcomm. van politie staat wat mij betreft gelijk aan majoor bij defensie, echt zo'n lokale boer met eigen regio-tje. Ik heb op Tv wel eens zo'n majoor gezien van de KMar die echt wat voorstelt. Was de baas van zo'n speciale eenheid van de KMar maar alles vanaf majoor is gewoon kantoormedewerker. Mag voertuigen bestellen of personeelwervingscampagnes voeren.
Het echte politiewerk (vuurwapen, handboeien, pepperspray, porttofoon) wordt gedaan door agenten - van 1 streper tot hoofdagent - en 1 stapje hoger. En bij grootschalig optreden zie je misschien eens een comm. Bij de KMar zijn dat de wachtmeesters en misschien nog eens een luitenant of kapitein.
Een overste bij de KMar is niet alleen overste bij de KMar maar overste in de hele defensie, landelijk en in het buitenland. En natuurlijk heb je het type officieren die 'actief militair zijn, wapens dragen e.d." in landen als Afghanistan maar voor de rest gewoon kantoorslaven in een kazerne. Laat ik de Luchtmacht even buiten beschouwing waar daar ben je natuurlijk vlieger vanaf officier.
Ik, als gewone burger, verwacht helemaal niks van een hfd. comm. als het gaat om toepassen van geweld op straat als ik dat nodig zou hebben. Ook niet van een politie BOA die dagelijks een baliefunctie vervult. Ook niet van een comm. van politie in de functie van directeur personeel. En dat verwacht ik ook niet van officieren van defensie. Agenten van politie en wachtmeesters van de KMar. Daarvan verwacht ik als gewone burger dat die ingrijpen met geweldsmiddelen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?