Filmpje vechtpartij/aanhouding in bus

• Beheer Rouwverwerkingsprikbord

Treurigheid alom. Gevolg; een leuk filmpje op youtube, grappige commentaren en het ergste denk ik; afbrokkelend respect voor het blauw op straat.

Wie verzint dat er uitgerukt wordt voor zoiets onzinnigs als eten in een bus?

Krijgen al die agenten een reprimande voor zoveel onzinnigheid en verspilling van energie.

Volgens mij loop je zo'n bus in (als het dan toch moet van iemand) en vraag je aan de man of hij wil stoppen met eten, aan zijn reactie moet je kunnen peilen wat voor ‘n type het is. Wil hij niet stoppen dan vraag je hem vriendelijk de bus te verlaten. Wil hij niet? dan loop je naar voren pakt de microfoon en zegt dat de bus niet verder gaat en over 5 minuten leeg moet zijn. Na 5 minuten ga je met je hond of wapenstok de bus in en veegt ’m leeg. Klusje voor 2 man, de rest vroeg naar bed.

het lijkt me evident dat het respect snel weg ebt als je dit soort acties ziet. Onlangs ook een geweldig filmpje gezien van een arrestatiepoging van een zwerver door 4 agenten. Ik heb nog naweeen van de lachtstuipen.

KlaasVaak; als je 2 uur voor sluiting horeca meer laat gaan hou je zelf de situatie in stand. Als je binnen zit met een terechte arrestant en het wordt bal dan is dat een probleem van je leidinggevende. Anders moet je maar dubbele diensten gaan draaien, dan kan je 2 x zoveel rotzooi opruimen en je baas zijn bonus laten verdienen.

Niet meer lullen maar poetsen. En jezelf elke avond bij het tandenpoetsen recht in de spiegel aankijken en trots zijn.

• K.Hakvoort

Scenario A: passagier zit in strijd met de regels (?) te eten. Personeel laat hem lekker eten en ruimt na vertrek van meneer binnen een halve minuut de kruimels op.

Scenario B: buspersoneel gaat het zeer belangrijke eetverbod (Vroeger mocht je gewoon eten in de bus. Sinds wanneer mag dat niet meer?) met assistentie van de politie handhaven. Resultaat: zie filmpje.

Misschien had dit kabinet naast het rookverbod in kleine café's ook het eetverbod in bussen moeten afschaffen. Een voordeel van het nog geldende eetverbod is natuurlijk wel dat met dit voorval de link tussen even fanatieke als pietluttige handhaving van sullige regeltjes en het geweld tegen politiemensen duidelijk geillustreerd wordt.

Zoals gebruikelijk laat het Nederlandse jeugdige publiek zich weer als een samenraapsel van onsympathieke, sensatiebeluste ophitsers kennen.

• wim76

Waarom je niet mag eten in de bus?

Simpel, omdat de doorsnee mens te lamlendig is om zijn eigen rotzooi op te ruimen.

Kijk naar de rokers onder ons, gooien overal hun peuken naar waar het maar kan.

Wel de lusten maar niet de lasten.

• - Gerard -

En? Mag je daarom niet eten in de bus? En die mafketel dan met zijn flesje drinken die de politie staat uit te kafferen? Dat mag wel? Het gaat er om dat er e.o.a. huisregel wordt ‘overtreden’ en daar hoort de politie zich niet mee te bemoeien.

• DePeter

Leuke afsluiter van een avondje stappen, zo hoort dat toch tegenwoordig?

Tikkie. jij bent af.

• DePeter

Daar bemoeit de politie zich ook niet mee, pas als het uit de hand loopt wordt de politie opgeroepen.

Je bent een rund als je met eten stunt.

• Hyperactief A-P

Het filmpje van Arie komt erg chaotisch over, het O.V. team in de Amsterdamse metro pakt het vaak met de poltie erbij slimmer aan. Bij overtreding wordt iemand meegenomen het station op, zo kan de rest er zich niet mee bemoeien. Maar wat te denken van onderstaand filmpje (zie link onderaan), dat vind ik helemaal respectloos, is echt te triest voor woorden. Groetjes v Hyperactief A-P.

http://www.zie.nl/video/algemeen/Toegetakelde-lerares-Hij-krijgt-me-niet/m1fzrdofj95n

• KlaasVaak

Dat ben ik niet helemaal met je eens Gerard.

Het OV personeel geeft aanwijzingen en daar heb je je aan te houden.

Of die nou gaan over huisregels of over het gestelde in de Wet Personenvervoer 2000.

De Wet Personenvervoer 2000 (WP2k):

Artikel 72 WP2k

Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

Artikel 73 WP2k

Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.

Artikel 74 WP2k

1.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over:

a. hetgeen onder verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt verstaan;

b. de wijze waarop de in artikel 73 bedoelde aanwijzingen onder meer kunnen worden gegeven.

2.Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen voorts regels worden gesteld over onder meer:

a. het gebruik van vervoerbewijzen;

b. de verplichting tot betaling en het recht op terugbetaling.

Met name artikel 73 WP2k is een soort kapstokartikel die garandeerd dat kan worden opgetreden voor overtredingen van de huisregels.

Zeker wanneer aanwijzingen worden gegeven waar een reiziger zich niet in kan vinden wil de orde/rust of veiligheid en/of goede bedrijfsgang nog wel eens in het geding raken.

Want men gaat door met de overtreding (eten) of men begint te schreeuwen of men weigert de medewerking aan de toezichthouder.

Vervolgens kan of de aangewezen toezichthouder van de vervoersmaatschappij optreden (artikel 87.3 WP2k), of de politie (artikel 87.2 WP2k):

Artikel 87 WP2k

1. (…)

2.Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet zijn voorts belast de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde ambtenaren en de met betrekking tot deze wet krachtens artikel 17, eerste lid, onder 2°, van de Wet op de economische delicten aangewezen ambtenaren.

3.Onverminderd het bepaalde in het eerste en tweede lid zijn met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de artikelen 70 tot en met 74 bepaalde mede belast personen die daartoe door de vervoerder zijn aangewezen.

4. (…)

Artikel 91 WP2k

De artikelen 5:12, 5:13, 5:15 tot en met 5:17, 5:19 en 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de in artikel 89 bedoelde ambtenaren en personen.

De belangrijkste van de in artikel 91 WP2k genoemde artikelen zijn:

Artikel 5:16 AwB

Een toezichthouder is bevoegd inlichtingen te vorderen.

Artikel 5:16a AwB

Een toezichthouder is bevoegd van personen inzage te vorderen van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.

Artikel 5:17 AwB

1.Een toezichthouder is bevoegd inzage te vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden.

2.Hij is bevoegd van de gegevens en bescheiden kopieën te maken.

3.Indien het maken van kopieën niet ter plaatse kan geschieden, is hij bevoegd de gegevens en bescheiden voor dat doel voor korte tijd mee te nemen tegen een door hem af te geven schriftelijk bewijs

Artikel 5:20 AwB

1.Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde redelijke termijn alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.

• - Gerard -

En waardoor verstoor je de orde als je zit te eten? Ik kan me voorstellen dat een uitgebreide maaltijd merkwaardig overkomt maar je bent toch van God los als je iemand verbiedt te eten in een bus.

En al die artikelen zijn voor mij alleen al een reden NOOIT met het openbaar vervoer te reizen, je weet maar nooit welke HUFTER van een controleur je tegenkomt. Het verhaal van een ooggetuige waar Arie naar verwijst zegt mij al genoeg. Iedereen eigen vervoer ….. in 2011.

• - Gerard -

Hyperactief A-P Schreef:

——————————————————-

> Het filmpje van Arie komt erg chaotisch over, het

> O.V. team in de Amsterdamse metro pakt het vaak

> met de poltie erbij slimmer aan. Bij overtreding

> wordt iemand meegenomen het station op, zo kan de

> rest er zich niet mee bemoeien.

Leuk bedacht maar deze reiziger was niet van plan mee te gaan, dat is nou net waarom de politie zo massaal komt opdraven. En dat filmpje doet het niet maar aan de tekst heb ik wel genoeg. Heeft niks met de politie te maken/