Onterechte bekeuring rood licht (mijn inziens)

• ­­¥ Lotje ­­¥

Hoi hoi

Nou…… Als ik er zo zeker van was dat het toch oranje was . Heel zeker dus . en de agent zei rood . Hoe dan ook . al is die boete nog zo klein . . dan zou ik toch echt niet zeggen ow…….. u had gelijk . Je kan dát ook netjes afhandelen . Waarom moet je toegeven als jíj zeker weet dat het oranje was.???eerlijk is eerlijk toch?

gr. Lotje

• KlaasVaak

Art. 5:16.

Een toezichthouder is bevoegd inlichtingen te vorderen.

Art. 5:20.

-1. Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde redelijke termijn alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.

Doch: memorie van toelichting 5:11 over zwijgrecht

• Rob II

Je bent nooit verplicht tot het geven van een verklaring. In het administratief reccht hoef je daar echter niet expliciet op geweze te worden. Er is wel sprake geweest van het invoeren van een dergelijke verplichting. Voor de handhaving van verkeersvoorschriften is de bepaling echter niet van toepassing verklaard.

Zou een dergelijke mededeling al verplicht zijn geweest dan betekent het niet geven van de “cautie” alleen dat een eventueel afgelegde verklaring niet mag worden gebruikt voor het bewijs. Bij de constatering van verkeersovertredingen is het vragen om een verklaring echter slechts een formaliteit. Het waarnemen van de overtreding is immers reeds voldoende.

• Rob II

Dat is niet juist. Wel dient vermeld te worden hoe lang het verkeerslicht reeds rood licht uitstraalde.

Zou het criterium zijn dat pas na een aantal seconden bekeurd zou mogen worden dan zou dat impliceren dat het dus niet strafbaar zou zijn om binnen die seconden door rood licht te rijden met alle gevolgen voor het beoordelen van schadegevallen bij het rijden door rood licht.

• BertV

Hoi Lotje,

Ik heb ook tegen de agent verklaard dat het oranje was, hij zei dat het toch echt rood was. Ik vertelde wederom dat het gewoon oranje was, tja de agent zei dat het toch echt rood was. Tja wat moet ik dan? Hij heeft mijn verklaring (dus dat het oranje was) op een schrifje geschreven net als mijn rijbewijsnummer en zei dat ik de bekeuring thuis krijg. Ik ben niet echt de persoon om ruzie te gaan maken. Hij vertelde wat hij gezien had en ik vertelde wat ik gezien had. Ik denk niet dat als ik boos op hem was geworden dat ik geen bekeuring zou krijgen.

• Planner

Je hoeft niet toe te geven dat het rood was. En als je er iets tegen wilt doen dan hoef jij ook niet te bewijzen dat het geen rood was. Je moet alleen de rechter aan het twijfelen krijgen. Alleen maar roepen dat het oranje was is niet genoeg.

Wat je wel kan doen is de bevindingen van de agent tegen het licht houden en kijken of daarin iets staat wat niet kan kloppen of waarvan de rechter kan gaan twifelen. Ga nog eens naar het kruispunt toe. Bekijk hoe de stoplichten werken (aantal seconden groen, oranje (volgens mij officeel geel) , rood) en zet dat op papier. Kijk vervolgens wat de agent vanuit zijn positie kon zien en maak daar foto's van. Kon hij het verkeerslicht zien of heeft hij zich gebaseerd op een schijnsel. In het laatste geval, kan het zijn dat andere lichten op dat kruispunt eerder op rood springen als het verkeerslicht dat voor jou van belang was?

• KlaasVaak

kan zo zien dat je mijn link niet geopend hebt, althans deze niet gelezen hebt

• ­­¥ Lotje ­­¥

BertV Schreef:

——————————————————-

> Hoi Lotje,

>

> Ik heb ook tegen de agent verklaard dat het oranje

> was, hij zei dat het toch echt rood was. Ik

> vertelde wederom dat het gewoon oranje was, tja de

> agent zei dat het toch echt rood was. Tja wat moet

> ik dan? Hij heeft mijn verklaring (dus dat het

> oranje was) op een schrifje geschrevenowwww dan ben je er toch uit . ? net als

> mijn rijbewijsnummer en zei dat ik de bekeuring

> thuis krijg. Ik ben niet echt de persoon om ruzie

> te gaan maken.dat bedoel ik ook niet , en is ook nergens voor nodig Hij vertelde wat hij gezien had en

> ik vertelde wat ik gezien had.dat mag Ik denk niet dat

> als ik boos op hem was geworden dat ik geen

> bekeuring zou krijgen.met boos worden schiet je niks op , alleen kan het erger worden . Enne………als het oranje is………..moet je dan ook al niet stoppen om het kruispunt vrij te maken . ;)

• Rob II

In de WAHV is artikel 5:11 AWB niet van toepassing verklaard.

• - Gerard -

Het zal wel worden, als jij bezwaar mag maken voor de (politie)rechter: Als ik moet geloven dat agenten liegen, dan kan ik vandaag de rechtbank wel sluiten. Als jij geen onafhankelijke getuigen hebt ben je volgens mij volstrekt kansloos. Maar, ga gerust je gang …. je leert er wellicht iets van.