Ik zie niet waarom dit nodig is: beveiligers geweldsmiddelen geven?
Wordt dit gedaan omdat er zoveel geweld tegen beveiligers gebruikt wordt?
Dan zou je dat moeten onderzoeken en beveiligers moeten trainen in deëscalerend optreden.
Of wordt dit gedaan in een poging om de politie te ontlasten?
Ik schat nu al in dat er meer ellende van komt dan het oplost.
Ellende in de zin van:
Onrechtmatige aanhoudingen.
Onrechtmatige vrijheidsberovingen.
Onrechtmatige toepassing van geweldsmiddelen.'
Meer tegengeweld.
Als ik zie op basis waarvan nu winkeldieven worden aangehouden: onderbuikgevoelens die niet goed in een PV komen of kunnen komen.
——
Voorbeeld: De beveiliger ziet iemand met 6 kledingstukken een paskamer in gaan en er met 2 weer uit komen.
De beveiliger geeft dit door over de portofoon.
Een collega nabij de uitgang houdt de man aan.
De paskamer wordt niet eerst gecheckt.
De aangehouden ‘verdachte’ is richting de uitgang niet constant in het zicht geweest en zou de kledingstukken ook elders gedropt kunnen hebben.
Sterker nog: ze zouden nog in de paskamer kunnen liggen.
De 4 kledingstukken worden na de aanhouding niet elders aangetroffen.
Ook de beveiligingslabels niet.
Conclusie: de verdachte moet ze dan wel weggenomen hebben, dus een terechte aanhouding.
Feit: de man was nog niet verdachte toen hij werd aangehouden.
Wat nu als hij was aangehouden, zich verzette, er geweld zou zijn toegepast, en de kledingstukken bleken ‘gewoon’ in de paskamer te liggen.
——
Het OM moet gewoon kleur bekennen:
Als je toereikende politie wil moet je geld over hebben voor toereikende politie.
Dit is afschuiven van verantwoordelijkheden om kosten niet te hoeven maken.
Dit balletje kan nog wel eens keihard gaan kaatsen.
De branche zal moeten inzien dat de werving en selectie en screening streng zal moeten worden bijgesteld.
Er wordt nu makkelijk overheengestapt in de discussie maar men is nooit geselecteerd en gescreend om geweldsmiddelen te mogen gebruiken.
Ook is in de budgetten nooit rekening gehouden met periodieke trainingsdagen en de kosten voor geweldsmiddelen en theorieopleidingen en -toetsen.
Bovendien komt mijn eerder aangehaalde punt weer naar boven: Veel beveiligers, de goede daargelaten, kunnen geen goede verslaglegging van hun waarnemingen en optreden maken. Dus ook geen goed proces-verbaal van aanhouding. Ook de tijd dat iemand geboeid op een winkelbedrijf zit omdat de beveiliger zit te wachten op een ervaren collega om het samen het PV te maken (vaak meegemaakt) zal nu zwaarder gaan tellen. Ik ken voorbeelden waarbij tussen de aanhouding en het gereed zijn van het PV 2,5 tot 3 uur zit!
Deze stap in de branche betekent ook dat je als beveiliger constant op de hoogte moet zijn van wijzigende jurisprudentie.
In mijn bescheiden mening (ahum) is (een groot deel van) de branche daar nog niet klaar voor.
En veel beveiligers (en hun werkgevers) zitten er niet op te wachten.
Voor de werkgevers betekent dit veel extra kosten en overhead en planning van periodieke toetsen en certificeringen.