OM: Geef bewakers meer bevoegdheden

• Planner

Gerard

De man had, uit de reportage, toen hij op de grond lag al in de handboeien geslagen kunnen worden

Heb jij wel een handboeien bij iemand omgelegd? Daar kan flink wat geweld aan te pas komen, en wat is volgens jou dan toelaatbaar?

Gerard

Je zou dus kunnen afspreken dat elke winkeldief automatisch handboeien omgelegd krijgt als hij verdacht wordt van winkeldiefstal en is aangehouden en daar aan mee dient te werken

Dat zou je kunnen doen, ware het niet dat je dan wel even de wet moet aanpassen, want zoals KlaasVaak al aangaf, zelfs de politie mag dat niet.

• - Gerard -

Nee, die boa's gaan dat gratis doen. Kom op zeg. En de opdrachtgever gaat dat zeker betalen? Zie je het al voor je? Beveiliger Piet heeft een verdachte aangehouden, boa Klaas van hetzelfde bedrijf draagt zorg voor de overdracht en brengt de verdachte ter voorgeleiding over naar een (h)OvJ en dat allemaal op kosten van de opdrachtgever. Nou ….. vergeet het maar.

Mijn maat die een eigen beveiligingsorganisatie heeft heeft wel eens geprobeerd in een winkelcentrum, waar meerdere beveiligingsbedrijven actief zijn, samen te werken. Dus, als zijn beveiliger een lastige aanhouding heeft dan kan een beveiliger van een ander beveiligingsbedrijf komen assisteren. Een absolute NO GO Planner. ‘Je werkt voor mij en niet voor mijn buurman. Sterker nog, jouw beveiliger gaat mijn winkel niet eens uit ZONDER mijn uitdrukkelijke toestemming’.

• - Gerard -

Nee, dat mag ik niet hè.

Ik heb niks met de politie te maken, ben er niet in loondienst. Politieagenten dragen een handvuurwapen. Mag ik dat dan ook omdat de politie dat ook mag? Politieagenten gebruiken handboeien, ze noemen dat zelf transportboeien, om te voorkomen dat een verdachte wegrent en voor de eigen veiligheid van de agent tijdens het transport. Ik zou zeggen: voor de veiligheid van de beveiliger worden handboeien aangelegd in afwachting van de komst van de politie. Is de politie ter plaatse dan gaan de handboeien weer af. Niks mis mee. Maar bij de grotere winkelbedrijven is dat vaak niet nodig. Die hebben een cel ingericht waarin boeven kunnen worden opgesloten. En omdat dat niet mag noemen we dat een ophoudkamer. Speciaal voor de simpele zielen bedacht denk ik.

• - Gerard -

Werk ze, hou Rotterdam veilig.

Ik zal eens informeren of het bedrijf waar ik wel eens wat voor deed ook iets weet van dat convenant in Rotjeknor. Het is mij niet bekend. Maar eh ….. hoe werkt dat nou in de praktijk KlaasVaak. Je hebt winkelbedrijf A en die schakelt beveiligingsorganisatie B in. Er wordt een verdachte aangehouden en de beveiliger belt met 112. Zegt zo'n telefonist dan: is het PV al klaar, anders komen we niet? Want ik zou als beveiligingsbedrijf B winkelbedrijf A adviseren het convenant links te laten liggen en dan zien we wel hoe dat gaat aflopen. M.a.w. als bedrijven A. en B. zeggen tegen de politie; smeer dat convenant maar in je haar …….. wat dan KlaasVaak?

• Planner

Jij hebt inderdaad niets met de politie te maken, totdat jij de wet overtreed. Wat mij betreft leg jij bij elke winkeldief handboeien aan, want of jij dat nu wel of niet mag, dat zal achteraf getoetst worden. Kennelijk is algemaan geaccpeteerd dat verdachten even tijdelijk in die ophoudkamers opgesloten mogen worden, in afwachting van de politie. Stop je er iemand in en wacht je een hele tijd om de politie te bellen, dan denk ik dat je de kans loopt achteraf daarop aangesproken te worden.

Maar je gaat even aan een stap voorbij. Hoe krijg je de verdacht de ophoudkamer geboeid en/of de ophoudkamer in wanneer deze zich zwaar verzet?

• Planner

En dat was dus de precies de reactie van de beveiligingsbedrijven en opdrachtgevers….

• - Gerard -

Haha, dat is helemaal niet moeilijk Planner. Ik zou bijna zeggen: loop eens een dagje mee. Het zal een 2 weken geleden zijn. Bij een bekende elektronicareseller, ik was daar gewoon aan het winkelen met mijn kinderen. Ineens grote tumult. Dus, wij kijken de kant op waar de beveiliging zit - ik heb daar zelf ook wel eens diensten gedraaid- en zien daar een man of 6 met die rode bloesjes aan, een winkeldief met vereende krachten naar binnen werken. Volgens mij zat ‘mijn collega’ op dat moment een bakkie koffie te drinken en een aangifteformulier in te vullen want ik zag hem nergens. Lache toch? Moest je die koppies zien van die medewerkers van de winkel ….. allemaal lachen….. ze vonden het blijkbaar erg leuk.

• Planner

En in hoeveel winkels lopen minimaal 6 beveiligers?

• - Gerard -

Die rode shirtjes zijn winkelmedewerkers, verkopers, geen beveiligers. Je vroeg hoe krijg je een winkeldief in een ophoudkamer. En ophoudkamers, zoals ik al schreef, vind je bij grote winkelbedrijven.

En ik heb al talloze aanhoudingen gedaan, op een keer na, nooit agressie meegemaakt. Het is ook niet zo zoals jij dat uitlegt. Als beveiliger spreek je een winkeldief in de winkel aan, zegt dat je hem of haar even wilt spreken, neemt hem of haar mee naar het gedeelte dat is afgesloten voor klanten en vertelt dan wat je hebt waargenomen. En dan mag die persoon zijn zegje doen. Als ik kan aantonen dat hij of zij gestolen heeft, PAS DAN, zal ik de persoon aanzeggen dat hij of zij is aangehouden. Dat gebeurt niet in de winkel of de klant moet aangeven niet mee te willen lopen. Maar als ik een persoon aanspreek is daar bijna altijd de bedrijfsleider ook bij. En dan heb ik nu over een kleine winkel waar ik alleen loop.

• Carlos

Heb enkele jaren in de Beveiliging gewerkt, maar geef ze aubniet meer bevoegdheden…. :S