OM: Geef bewakers meer bevoegdheden

• Planner

Gerard, mij hoor je helemaal toch niet zeggen dat het altijd maar wild west is. Integendeel, ik denk dat het allemaal reuze meevalt vandaar dat ik het hele verhaal ook helemaal niet zie zitten.

Wat jij doet is dan ook de goede manier. En daar heb je geen handboeien voor nodig. Maar dat werkt dus niet altijd zo, gezien bijvoorbeeld jouw verhaal van de 6 winkelmedewerkers. Die persoon wilde kennelijk niet meewerken, en waren er maar liefst 6 mensen nodig. Wat nu als jij, samen met de bedrijfsleider iemand aanspreekt en die gaat niet mee maar begint zich aggressief te gedragen. Dan wil je wellicht wel handboeien omdoen, maar lukt dat waarschijnlijk niet, tenzij je fysiek geweld gaat gebruiken. En jij bent dan misschien nog getraind, maar de bedrijfsleider is dat waarschijnlijk niet.

Dus ik zie niet in in welke situatie je nu toch handboeien zou kunnen/willen gebruiken

• Planner

Begin dan eerst eens te vertellen welke bevoegdheden ze nu dan hebben? Volgens mij kan je de bevoegheden makkelijk met 100% verhogen….

• - Gerard -

Ik gaf al aan dat je je kunt voorstellen dat elke verdachte van een winkeldiefstal handboeien aangelegd krijgt. Standaard procedure. Zal even wennen zijn voor Nederlanders maar alles went. Of je kunt denken aan zo'n situatie zoals jij hebt beschreven in de reportage. De man lag al op de grond, dan heb je ook de gelegenheid handboeien aan te leggen. Zie ik de politie ook wel eens doen.

Kijk, als de politie komt opdraven bij een winkeldief dan wordt die winkeldief gefouilleerd. Nou, dat mogen wij ook al niet omdat wij daartoe niet wettelijk bevoegd zijn. Wij hebben dus geen enkel idee of de winkeldief wapens bij zich draagt. De politie fouilleert een winkeldief en de winkeldief gaat dan alsnog in de transportboeien. Voor de veiligheid van agenten. Maar de veiligiheid van beveiligers is van geen belang?

• - Gerard -

Ze hebben de wettelijke bevoegdheid beveiligingswerkzaamheden te verrichten namens een vergunninghouder.

• Planner

Mooi, dan breid je dat uit, mogens ze namens 2 vergunninghouders beveiligingswerkzaamheden verrichten…

• Planner

Gerard, wat maakt het nu uit of alle verdachten in de boeien mogen of niet. Het overgrote deel zal dat wellicht zonder morren accpeteren, maar er zullen er een paar bijzitten die door het lint gaan. En daar heb ik het dus over, niet over de 99% van de gevallen waar het allemaal wel zal werken, maar waar alleen ng wat juridische hobbels genomen moeten worden (waarbij het maar de vraag is of dat geen bergen blijken te zijn)

In de rapportage hadden de medewerkers geluk dat de verdachte het mes niet eerder trok (of kon trekken). Overigens had ik niet helemaal door warom die verdachte meteen door de 2 naar de grond gewerkt werd en dus min of meer overvallen werd, maar dat terzijde. Het is toch niet jouw bedoeling om elke verdachte met 2 man naar de grond te werken en hem daar te boeien.

• - Gerard -

Ik dacht eerder, je maakt een schrijffout maar nu schrijf je weer rapportage. Het is reportage Planner, de reporter maakt een reportage. Maar goed…

Het nut van gelijk in de boeien betreft de veiligheid van de beveiliger. Niets meer en niets minder. En meneer werd waarschijnlijk tegen de grond gewerkt omdat hij niet mee wilde werken. Nou, dan maar ter plekke wachten op de politie. Maar je vraagt dan of meneer normaal doet en meewerkt, dan mag hij weer opstaan en wordt hij overgebracht naar een ruimte buiten het zich van de overige klanten. Maar een oud omaatje hoeft natuurlijk niet in de boeien, doen politieagenten ook niet. Die rent niet zo snel meer.

• - Gerard -

Als ze dat namens de overheid doen, is er geen vergunning nodig.

• Planner

Oops.

Ik bedoelde inderdaad de reportage. Dat kont er van als je dingen door elkaar heen doet ;-) Het gaat trouwens om de uitzending van “een vandaag” van gisteren. Daar kwam ook nog even onze oude prikker “Jasper van Buul” langs.

Je kan trouwens niet zien hoe de strubbeling ontstaat, je valt er half in. Wel had de verdachte waarschijnlijk eerder het mes kunnen trekken, voordat er boeien om waren, met alle gevolgen van dien. En wat ik in het verhaal mis, is of de verdachte uiteindelijk niet alsnog is aangehouden? Want het is natuurlijk ook een mogelijkheid om een verdachte te laten gaan wanneer deze zich hevig verzet. Waarom moet een verdachte met koste wat het kost aangehouden worden door een burger? Die zijn daar niet voor opgeleid, die hebben daarvoor geen bevoegdheden en er staat niet in de wet dat je iemand MOET aanhouden. En dan kan je als oplossing ze wel bevoegdheden en middelen willen geven, aar dan ga je een geweldspiraal in die je niet moet willen.

En dan het “onderzoek” aan het eind van de “rapportage” (:P), waanin gesteld wordt dat 86 % van het opiniepanel (ruim 10.000 mensen), vinden dat beveiligers de mogelijkheid moeten krijgen om winkeldieven aan te houden. Welnu, die mogelijkheid is er al, daar is uiteraard het overgrote deel van de bevolking voor. maar daar gaat het niet om. Dat soort “onderzoeken” daar kan je alle kanten mee op, het is maar net hoe je de vraag stelt en je krijgt het resultaat wat je wilt. De roep om meer “blauw” op straat die hoor je al jaren. Elke voorstel waarvan beweert wordt dat het bijdraagt aan de veiligheid op straat wordt dan al snel met enthiousiasme onthaald, totdat het daadwerkelijk zo ver is, de veiligheid niet significant toeneemt en er incidenten plaatsvinden waarbij men zich vervolgens druk gaat maken hoe dit nu toch heeft kunnen gebeuren…..

• - Gerard -

Planner Schreef:

——————————————————-

> Oops.

>

> Ik bedoelde inderdaad de reportage. Dat kont er

> van als je dingen door elkaar heen doet ;-) Het

> gaat trouwens om de uitzending van “een vandaag”

> van gisteren. Daar kwam ook nog even onze oude

> prikker “Jasper van Buul” langs.

>

Ik heb het ook gezien Planner. En ook aan dat onderzoek meegedaan.