Ivo Opstelten: Politie moet meer op straat zijn.

• KlaasVaak

kan iemand mij uitleggen:

een agent op straat moet kennelijk een burger of een administratieve kracht vertellen wat die op papier moet zetten.

dan moet de agent ervoor tekenen

dus zal hij het zorgvuldig moeten nalezen om te zien of het op papier komt zoals et ‘gedicteerd’ is

Geloof mij, want met dit soort methoden wordt al gewerkt tijdens grote evenementen zoals EK en WK, Tour de France etc., dit werkt niet.

De tijd die je nodig hebt om de informatie over je waarnemingen (ik zag…ik hoorde… ik voelde) enover je handelingen over te brengen aan een derde die het op papier moet zetten en er niet bij is geweest INCLUSIEF de tijd die nodig is om het nauwkeurig na te lezen alvorens ik teken IS MEER dan wanneer ik het zelfstandig op papier zet. Ik hoef namelijk mijn eigen tikwerk niet nauwkeurig na te lezen want ik heb geen Altzheimer.

Bureaucratie terugdringen prima.

Maar een aspirant of een burger het tikwerk laten doen werkt niet.

Dit moet je namelijk letter voor letter dicteren en dat kost tijd.

• KlaasVaak

en denk/geloof jij echt dat die mensen die jij opsomt, ik ken er geen een, dat er ook maar 1 is die executief op straat loopt?

dat er 1 is die met zijn poten in de bagger staat?

ik wel: niet één ‘straatagent’ voegt ook maar 1 regel toe aan een jaarverslag, niet één

dus al schaf je dat hele verslag af….er zal geen agent meer door op straat lopen.

misschien zelfs het tegenovergestelde: minder afspraken over doelstellingen des te minder doelen zijn er na te streven

en des te groter is het risico dat er op enig moment MINDER blauw de straat op gaat, want dat bespaart kosten en geld is wat er ontbreekt

• - Gerard -

Zoals ik al schreef; 40% van de PV worden nu ook al teruggestuurd omdat ze onjuiste informatie bevatten. En ook hier geldt, we gaan naar een andere manier van werken toe. Wat jij nu doet bestaat straks niet meer. Ik heb wel eens een rechter via de Tv horen en zien uitleggen dat ze het allemaal maar onzin vindt hoe PV's worden gemaakt. Allemaal in juridische onzintaal ((ik zag…ik hoorde… ik voelde). Het boeit de rechters niet maar justitie eist het dat het op die manier wordt gedaan. Dus, ook daar is een hele slag te maken. Opstelten vertelde gisteravond ook. Doet een agent een vondst van een partij vuurwerk dan moet hij: ‘rotje voor rotje’ beschrijven wat hij heeft aangetroffen. Ook daar moeten we van af.

Er gaan honderden regeltjes verdwijnen. Wees blij KlaasVaak.

• - Gerard -

Ik zie het anders. Zo'n jaarverslag behelst o.a fotoreportages en intervieuws met wijkagenten, districtsleiders nog meer van dat omhooggevallen volk. Wat pakken we op welke manier aan en hoe doeltreffend zijn we daarin? Allemaal informatie dat niet in een jaarverslag thuishoort. Niet bij de politie, niet bij bedrijven. Want om de politie of bedrijven te kunnen beoordelen volstaat een reeks van cijfers die makkelijk op 1 of 2 A4-tjes passen. Daarnaast, gok ik, kost het drukken en ontwerpen van zo'n jaarverslag zo'n slordige 50.000 tot 100.000 euro. Middelen die je ook wel anders kunt aanwenden.

• KlaasVaak

ik heb er nog nooit interviews of foto- of filmbeelden in gezien

en ik denk dat besparing op dagelijks werk meer oplevert dan één keer een besparing op jaarbasis

voorbeeld: ik moet elk artikel 8 verbaal (dronken bestuurder) napluizen omdat al meer dan een jaar stikvol met fouten staat

dan bedoel ik de gegenereerde tekstblokken die het systeem geneneert op basis van vragen die het systeem op me afvuurt.

-dat een beginnend bestuurder het verkeer in gevaar bracht dor roekeloos rijgedrag

-dat de verdachte niet wenste te tekenen, terwijl ik duidelijk invulde dat deze wel wenste te tekenen

etc.

dat zijn verbalen die sinds het nieuwe computersysteem in heel Nederland per dienst soms wel meer dan 1x worden gemaakt

dan glipt er ook wel eens eentje tussendoor

of om dat te voorkomen moet je dat PV napluizen

want met elke update wordt er links iets verbeterd en gaat er rechts iets anders mis

• - Gerard -

Dat ICT een complete ramp is binnen de politie (h)erkent Opstelten ook. Moet ook aangepakt worden, is helemaal duidelijk.

• KlaasVaak

1. justitie heeft boter op zijn hoofd

2. die rechter idem

Recent werden in regio RR meer dan 300 PV's teruggestuurd omdat er niet letterlijk in stond dat er een ID was gevorderd maar dat de verdachte geen ID kon tonen.

Dat meldt justitie niet na 1, 2 of 10 PV's nee na 300.

En omdat in de wet staat dat op 1e vordering een ID-bewijs ter inzage moet worden aangeboden is ‘vragen om een ID bewijs’ niet voldoende.

Begin jij nu maar eerst met niet alles te geloven wat een rechter roept als brainfart….

Een advocaat van een verdachte zet die rechter wel op zijn plek.

Laat de politiek nu eerst maar eens minder uitgebreide wetten maken.

Nog zo'n voorbeeld: de wapenwet.

Ik moet nog steeds een stiletto, valmes, knipmes categoriseren en opmeten*.

Maar voor een toekomstig slachtoffer maakt het niet uit wat hij tussen zijn ribben gestoken krijgt.

Met een aardappelschilmesje kan ik je ook doodsteken of je halsslagader doorsnijden.

* stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:

a. meer dan een snijkant heeft;

b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;

c. 9 cm of langer is; of

d. van een stootplaat is voorzien;

Een mes is een mes en de omstandigheid waaronder het wordt aangetroffen is veel bepalender dan of het 7 cm of korter is.

• KlaasVaak

Enik ben benieuwd hoe groot Opstelten zijn aandeel was in de keuze voor BVH (Xpol) toen hij burgemeester was.

Als burgemeester van één van de ‘grote drie’ (steden) had hij een dikke vinger in de (geheime) besprekingen.

Bewijzen kan ik het niet maar misschien ooit in Wikileaks?

• Nog steeds Dennis

Je wordt op je wenken bediend:

http://www.nu.nl/politiek/2448790/stilettos-valmessen-en-vlindermessen-worden-verboden.html

Ik denk trouwens niet dat de administratieve lastenverlichting betrekking heeft op de pv's. Meer aan het vastleggen van mutaties. Als voorbeeld b.v. dit bericht.

Justitie heeft die administratieve rompslomp in het leven geroepen, m.i. om zoveel mogelijk zaken dicht te timmeren, getuige de hoeveelheid “aanwijzingen” waar ze iedere keer mee komen. Opstelten wil daar trouwens ook iets aan gaan doen, als ik zijn aanvalsplan mag geloven.

Edit: link aangepast.

• Planner

Echt? Als er een Minister van willijeurig elk ander politieke partij had gezeten, had die dan de kop in het zand gestoken en precies het tegenovergesteld zou beweren?

Net zo zijn reactie op die aangifte van aanrading die 10 maanden op de plank lag. “Dat mag natuurlijk NOOIT meer gebeuren”. Hoe verrasend…., om er vervolgens aan toe te voegen. “Maar garanties kan ik natuurlijk niet geven”.

Dat laatste is nu precies het probleem. Hij kan van alles vinden van computersystemen, maar hij kan geen enkele garantie geven dat onder zijn verantwoording dezelfde organisaties wel in staat zullen zijn de problemen op te lossen. Natuurlijk wil hij dat we, net als al zijn voorgangers, maar dat is, zoals gebleken is, geen enkele garantie voor succes. Hij zegt ook nog dat we hem daar p aan mogen spreken. Wel, dat hoeft hij niet te zeggen hoor, dat is namelijk de rol die je als Minister hebt. Je mag van alles roepen dat het anders moet, dat ga je dan ook in de eigen organisatie heel hard roepen en hopen dat het lukt. Als het nite lukt dan kan je na een na een paar jaar tot de conclusie komen dat het wel, maar meestal ook niet of niet volledig heeft gewerkt. maar dan is er altijd wel weer een oorzaak te vinden of is het kabinet gevallen of de zittenigstermijn en kan dat ook weer als oorzaak worden bijgeschreven. Als je pech hebt dan wordt je al eerder op het matje geroepen en als kop van jut naar huis gestuurd met een riante wachtgeldregeling, en dan begint het hele verhaal weer opnieuw

Als de Nationale politie er is zal er ongetwijfeld wel weer een moment komen dat blijkt dat bepaalde zaken toch beter op regionaal niveau aangepakt kunnen worden., En wellicht komt er ooit weer eens een Minister die gaat lopen beweren dat de politie decentraliseerd moet gaan werken en de politieorganisatie in verschillende units moet gaan werken. Daar moet dan wel even weer een nieuwe naam voor worden bedacht, want als je het Regiokorps gaat noemen dan beginnen bij iederen natuurlijk vraagtekens te verschijnen, maar je gooit er gewoon weer even een ander sausje overheen.

En door zijn vorige functies worden zijn uitspraken nog wat ongeloofwaardiger. “De Nationale Politie is er voor om de diender het werk mogelijk te maken”. Ah, dus de huidige structuur van Regiokorpsen met een Korpsbeheerder maakt het werk van de dienders onmogelijk? Speld hij daarmee zijn voorgangers, de huidige Korpsbeheerders en diens voorgangers, inclusief zichzelf, een brevert van onvermogen op? Of is het gewoon een hoop bla bla om te verhullen dat het gaat om een bezuinigingsperatie