Ivo Opstelten: Politie moet meer op straat zijn.

• Planner

Wat mij meteen opvalt in dat aanvalsplan is het volgende:

Arbeidstijdenwet en de Landelijke Arbeidstijdenregeling

In het Regeerakkoord is opgenomen dat het kabinet voorstellen doet om de Arbeidstijdenwet en de Landelijke Arbeidstijdenregeling te vereenvoudigen. De Landelijke Arbeidstijdenregeling stelt aanvullende en scherpere eisen aan de werktijden voor de politie ten opzichte van de Arbeidstijdenwet. Een voorbeeld is het aantal weekenden dat een werknemer mag werken: voor de politie moeten er 26 vrije weekenden per jaar zijn, volgens de Arbeidstijdenwet zijn dat er maar 13 - dat verschil is naar mijn oordeel niet meer van deze tijd. Mijn inzet is de regeling voor werktijden van de politie gelijk te schakelen met de Arbeidstijdenwet. Met de bonden heb ik in 2010 afgesproken alle belemmeringen voor een betere inzetbaarheid van medewerkers in de arbeidsvoorwaarden weg te nemen. Deze afspraak wordt in samenwerking met de bonden voortvarend uitgevoerd. Daarmee komt er meer flexibiliteit voor de werkgever en meer capaciteit vrij voor de primaire processen.

Er is nu een ATW, en daarboven kent de politie nog de LAR en het BARP. Maar de Minister wil van al die aanvullende regels af, en de regelng voor werktijden van de politie gelijk te schakelen met de arbeidstijdenwet, die op zijn beurt ook nog eens vereenvoudigd moet worden. Ik ben erg benieuwd hoe dit op de werkvloer gaat vallen?

Meteen daaronder staat ook nog een verhaaltje over het bijhouden van rittenadministraties, en dat daar nu veel onnodige tijd in gaat zitten. Geeen idee hoeveel tijd hij daarmee denkt te gaan bereiken, maar dit gaat volgens mij helemaal nergens over. En het argument, dat dienstvoertuigen niet voor privedoeleinden gebruikt mogen worden. Tja, dat geld voor heel veel (particuliere) organisaties, kunnen die dan ook een convenant met de staatsecretaris van Financien afsluiten?

• Nog steeds Dennis

Ik denk dat vwb de rittenadministratie en het privegebruik, dit betrekking heeft op de piketauto's (herkenbaar en onherkenbaar).

Vwb. de ATW: dat is meer jouw materie dan de mijne. Mij interesseerd het voornamelijk of mijn jaarwerkplan klopt, zonder dat ik dat zelf in de gaten moet houden.

• Planner

Ik snap waar die rittenadministratie over gaat, maar ik zie werkelijk niet in dat daar vele uren politieinzet door verloren kunnen gaan?

Ann dat jaarwerkplan veranderd in deze plannen (nog) niets, alleen mag je, als de plannen doorgaan, elke periode 3 van de 4 weekenden gaan werken. En de ATW spreekt niet van weekenden, maar slechts van zondagsrust, dus dat overgebleven weekend kan je ook nog even een nachtdienst van vrijdag op zaterdag mee pakken.

• Nog steeds Dennis

Niet echt spannend, want dat heb ik nu al. En die vrije weekenden zijn een wassen neus. Ben vaker maandag vrij dan zaterdag…

• Planner

Ah ha.

In BVCM licht bij jou dus alles rood op, alles onder de noemer “dienstbelang” Niet echt wat de bedoeling was van BVCM, maar soms wel de praktijk….

• Starsky79

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Planner schreef:

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

“In Hollands Midden is een systeem bedacht. De politiemensen zijn op straat. Die zien wat, bijvoorbeeld een diefstal of een autokraak en dan geven ze wat ze zien per telefoon door aan een backoffice op het politiebureau en daar wordt dan dan genoteerd en dan kunnen zij weer verder gaan”

Pardon, wat zegt hij nu? Een politieagent ziet een diefstal. In plaats van achter de dief aan te gaan, belt hij naar het politiebureau. Daat zit een allervriendelijkste burger of agent in opleiding, en die noteerd dat! Maar wat wordt genoteerd? Als die agent uitgebreid gaat vertellen wat er allemaal, aan de hand is, dan is er dus niet 1, maar zijn er 2 personen mee bezig., En als de agent het gesprek heel kort houdt (dat is wat de Minister zegt), dan moet de burger aan de andere kant van de telefoon alle ontbrekende puzzelstukjes maar even uit de grote duim zuigen? Of hoeft dat niet meer, en wordt daarmee bedoeld dat de bureaucratie wordt teruggebracht? Want dat zou inderdaad wel schelen, het delict staat genoteerd, het kan dus weer in de statistieken worden bijgeschreven, maar de agent gaat vervolgens weer verder, de dief mag ongestoord weglopen want als je hem gaat aanhouden dan moet je naar het bureau en dan komt er weer een hoop bureaucratie bij kijken en dat moeten we natuurlijk niet hebben!

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Planner, weer lekker kort door de bocht!!;)

Ik neem aan dat je zelf ook wel kunt bedenken dat dit onzin is wat je nu neerzet! Ik ken geen enkele agent die bij het zien van een strafbaarfeit eerst even doodleuk gaat staan bellen voordat hij/zij bedenkt om eens te gaan kijken of de verdachte er nog is….

Gr

• Planner

Natuurlijk is het onzin, maar het is de Minister die deze onzin probeert te verkopen. Hij bedoeld wellicht iets heel anders, maar het zegt het wel…

• Starsky79

Ik werk in HM en weet van het bestaan van het systeem maar ik kan je het helaas niet uitleggen. Het is tot nu toe alleen gebruikt in de Bollenstreek en daar werk ik nu net weer niet. Maar de minister zal het ook niet zo bedoelen..

• Nog steeds Dennis

Ja, en vervolgens moet ik dan dienstbelang op “nee” zetten en “op eigen verzoek” aanvinken omdat het anders niet geaccepteerd wordt. Alsof ik die planning maak :S

• Rob II

Enig idee waar een proces-verbaal van auto diefstal uit bestaat?

Je begint met een aangifte. Om alle informatie die een aangifte dient te bevatten (overzichtelijk) kwijt te kunnen ben je al snel 3 A4-tjes kwijt. Een aanhoudings proces-verbaal vergt ongeveer 4 kantjes A4 wil je alle wettelijk verplichte informatie overzichtelijk kwijt. Een overzichtspagina met daarop vermeld welke dwangmiddelen toegepast zijn en de volledige gegevens van de verdachte en diens raadsman, 1 A4. Dan heb je 7 pagina's. Zijn er voorwerpen bij de verdacht in beslag genomen dan komen er nog tenminste 3 bij. Getuigen van het feit (altijd makkelijk als de verdachte ontkent) 3 pagina's per getuige (als je een goed verhoor doet tenminste). Dan hebben het nog maar over 1 autoinbraak met 1 verdachte.

Er is geen rechter in Nederland die een verdachte van een misdrijf veroordeeld op een samenvatting van 1 A4.