Wat mij meteen opvalt in dat aanvalsplan is het volgende:
Arbeidstijdenwet en de Landelijke Arbeidstijdenregeling
In het Regeerakkoord is opgenomen dat het kabinet voorstellen doet om de Arbeidstijdenwet en de Landelijke Arbeidstijdenregeling te vereenvoudigen. De Landelijke Arbeidstijdenregeling stelt aanvullende en scherpere eisen aan de werktijden voor de politie ten opzichte van de Arbeidstijdenwet. Een voorbeeld is het aantal weekenden dat een werknemer mag werken: voor de politie moeten er 26 vrije weekenden per jaar zijn, volgens de Arbeidstijdenwet zijn dat er maar 13 - dat verschil is naar mijn oordeel niet meer van deze tijd. Mijn inzet is de regeling voor werktijden van de politie gelijk te schakelen met de Arbeidstijdenwet. Met de bonden heb ik in 2010 afgesproken alle belemmeringen voor een betere inzetbaarheid van medewerkers in de arbeidsvoorwaarden weg te nemen. Deze afspraak wordt in samenwerking met de bonden voortvarend uitgevoerd. Daarmee komt er meer flexibiliteit voor de werkgever en meer capaciteit vrij voor de primaire processen.
Er is nu een ATW, en daarboven kent de politie nog de LAR en het BARP. Maar de Minister wil van al die aanvullende regels af, en de regelng voor werktijden van de politie gelijk te schakelen met de arbeidstijdenwet, die op zijn beurt ook nog eens vereenvoudigd moet worden. Ik ben erg benieuwd hoe dit op de werkvloer gaat vallen?
Meteen daaronder staat ook nog een verhaaltje over het bijhouden van rittenadministraties, en dat daar nu veel onnodige tijd in gaat zitten. Geeen idee hoeveel tijd hij daarmee denkt te gaan bereiken, maar dit gaat volgens mij helemaal nergens over. En het argument, dat dienstvoertuigen niet voor privedoeleinden gebruikt mogen worden. Tja, dat geld voor heel veel (particuliere) organisaties, kunnen die dan ook een convenant met de staatsecretaris van Financien afsluiten?