helikopter-arrest

• LM

Gerard, over het achteruit rijden in de goede rijrichting: dat is geen escape, de tegenovergestelde bepaling van de gesloten verklaring (bord C3) is het volgen van de verplichte rijrichting (blauwe pijl, bord C4). Je bent verplicht deze rijrichting te volgen, achteruit rijden tegen de verplichte rijrichting in mag niet. De sanctie is gelijk.

KlaasVaak Schreef:

> Ohh? wat schrijft een agent dan op een (mini) PV?

>

> Ik zag dat (het voertuig van) betrokkene…

Mijn ervaring met het schrijven van bekeuringen is gedateerd. Ik kan mij voorstellen dat om praktische redenen niet snel geschreven wordt als de OA de overtreding niet zelf heeft waargenomen om eventuele bewijsproblemen te voorkomen, maar dat wil niet zeggen dat het niet mag of kan. Als je het niet gezien hebt, moet je natuurlijk niet opschrijven dat je het wel gezien hebt. Waar het om gaat is of de wet voorschrijft of een verkeersovertreding alleen kan worden opgelegd als de OA de overtreding zag gebeuren. Dat is - voorzover mij bekend - niet het geval. Bewijs dat de overtreding werd gepleegd wordt op dezelfde manier geleverd als in elke andere zaak. Een moord hoeft de OA ook niet zelf gezien te hebben. Waar het om gaat is dat de rechter (in geval van Mulder loopt het traject iets anders, maar dat maakt op zich niet uit) de overtuiging krijgt dat de overtreding is gepleegd. Mij schiet te binnen dat volgens mij ook wel eens voor rood licht wordt geschreven zonder dat daadwerkelijk gezien is dat de bestuurder door rood reed. Met leidt dit ook wel af aan het feit dat bijv. andere lichten op groen stonden. Het zal niet vaak gebeuren lijkt mij

Natuurlijk is het zo dat als de agent het zelf gezien heeft de zaak veel sterker staat en zoals ik al schreef wordt het lastig als er diverse plausibele verklaringen zijn die een bepaalde situatie kunnen verklaren zonder dat een overtreding hoeft te zijn gepleegd. Als het er op aan komt zal een rechter de geloofwaardigheid van dergelijke verklaringen wel toetsen. Als het een redelijk verhaal is grote kans dat de rechter er in mee gaat.

Hoe een rechter aankijkt tegen een overtreding die bijv. zowel zou kunnen slaan op het negeren van bord C3 en C4 weet ik niet. Het lijkt mij dat dit geen belemmering hoeft te zijn. De sanctie is gelijk beide overtredingen zijn in hetzelfde artikel strafbaar gesteld, nml negeren van een verkeersbord (art. 62 RVV).

• - Gerard -

LM Schreef:

——————————————————-

> Gerard, over het achteruit rijden in de goede

> rijrichting: dat is geen escape, de

> tegenovergestelde bepaling van de gesloten

> verklaring (bord C3) is het volgen van de

> verplichte rijrichting (blauwe pijl, bord C4).

Dat doe ik ook.

> Je

> bent verplicht deze rijrichting te volgen,

Dat doe ik ook.

> achteruit rijden tegen de verplichte rijrichting

> in mag niet.

Dat doe ik NIET.

Ik VOLG de verplichte rijrichting.

Stel ….

Jij rijdt op de hoofdbaan. Op de hoofdbaan is een weg naar rechts. Deze weg naar rechts is een eenrichtingsweg (bord C4). Als jij deze weg wilt nemen, dan doe jij je richtingaanwijzer naar rechts aan en slaat rechtsaf. Ja toch?

Ik rij op dezelfde hoofdbaan, rij de weg naar rechts voorbij, stop na 5 meter aan de kant van de weg en rij achteruit dezelfde eenrichtingsweg (bord C4) in als die jij hebt genomen……. mag dat?

• rijsbergen

Er is toch al antwoord gegeven op je achteruitrijstelling of vergis ik me?

• - Gerard -

Ik heb er niets van gemerkt rijsbergen. Want stel nou dat jij tegen de rijrichting inrijdt en je komt mij tegen. Ik ga echt niet voor jou aan de kant. En dan? Ik mag niet achteruit, want dan rij ik tegen de rijrichting in. Ik vraag me daarom af waar dat helicopterarrest over had moeten gaan mocht het al bestaan.

• LM

Gerard, ik begrijp je, met de richting mee maar wel achteruit. Ik weet niet of dit specifiek wordt verboden, ik ga er vanuit dat de wet zo uitgelegd wordt dat achteruitrijden - zeker als dit als escape wordt ingezet om onder de regel uit te komen - met de rijrichting mee hier ook onder valt. Daarbij zal er al snel sprake zijn van een ander gevaarlijke situatie of hinder waardoor art. 5 WVV in zicht komt. Dat wil nog niet zeggen dat dit een plausibele smoes is als de auto stilstaand wordt aangetroffen met de neus tegen de rijrichting in.

Nog een opmerking aan Klaas Vaak over het gezien hebben. In het RVV geeft de volgende definitie: geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken. Hieruit volgt zelfs uit de wet dat de OA de auto niet rijdend gezien hoeft te hebben.

• rijsbergen

Als ik jou tegenkom terwijl ik tegen de rijrichting inrijdt dan ben ik fout. Dat is toch niet zo moeilijk lijkt me.

Als ji dan een stukje achteruit rijdt om erger te voorkomen dan heb je altijd nog een strafuitsluitingsgrond volgens mij.

Blijf jij staan en ik ook dan bel je de politie en die dienen het dan, al dan niet zelf, te regelen. Dan zal ik een bekeuring krijgen en om moeten draaien en dan kun jij je weg ook weer vervolgen.

Vwb je achteruitrijcasus zie het antwoord van klaasvaak

• Reja

Ik zie dat antwoord ook nog niet. De vraag is of je de verplichte rijrichting mag volgen, achteruitrijdend. Normaal doet iedereen dat natuurlijk vooruitrijdend. In het geval dat dit is toegestaan, je volgt immers de verplichte rijrichting dan kan je in theorie dus ook achteruitrijdend inparkeren en staat de neus van het voertuig de verkeerde kant op.

Allemaal natuurlijk erg theoretisch, maar de vraag.

• KlaasVaak

van mij wel

• KlaasVaak

Als ik in mijn verplicht op te schrijven bevindingen niet schrijf: ik zag dat…. gaat het (mini)PV zo ongezien de prullenbak in.

rgo: het uitschrijven zonder eigen waarnemingen heeft geen zin.

Het roodlicht verhaal ligt toch anders.

Dan heb je wel waarnemingen: namelijk dat de kruisende weg groen licht had.

Vervolgens zul je moeten onderzoeken of op dezelfde kruising in die situatie het overige verkeer inderdaad rood licht ziet.

Dat is meer aan waarneming dan een stilstaande auto waarvan je niet weet hoe en wanneer die daar gekomen is.

Bovendien is het niet verboden om ‘achterstevoren’ in een parkeervak te staan.

Dus in statische positie is er geen overtreding, waarbij het zien rijden over een kruising waarbij het kruisende verkeer groen heeft toch een soort heterdaad informatie oplevert.

Die moeite nemen velen liever niet en houden het bij een staandehouding met reprimande.

• rijsbergen

10-06-2011 te 00:40 uur van klaasvaak geeft daar antwoord op toch??