Nog een reactie op het 2e deel
KlaasVaak Schreef:
——————————————————-
> Waarom denk je dat je een bekeuring niet ‘op naam’
> mag uitschrijven als je de bestuurder niet hebt
> zien rijden?
Waar staat dat? Ik kan mij voorstellen dat dit in een interne richtlijn te vinden is, maar in
Artikel 5 Wet mulder staat:
“Indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 31, tweede lid, de administratieve sanctie opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Daarbij wordt hij gewezen op het bepaalde in artikel 8”.
Dit betekent dat je pas op kenteken schrijft als niet vastgesteld kan worden wie de overtreding beging. Vervolgens gelden weer de normale bewijsregels waar wij het al over hadden. Ik kan mij voorstellen - hier begon de topic mee - dat er situaties zijn dat het vrijwel onmogelijk is nog aan te tonen wie de overtreding beging, maar dat wil niet zeggen dat het niet MAG.
> Voorbeeld: een foutgeparkeerde auto, agent
> schrijft voor R315b ‘op kenteken’ en er meldt zich
> iemand die zegt bestuurder te zijn geweest.
>
> Hij kan zoveel zeggen maar hij is in gestelde
> casus GEEN betrokkene (en nooit geweest) en het
> mini-pv mag niet ‘op naam’ worden uitgeschreven.
> Het mini-pv dient op kenteken te worden ingediend
> en de kentekenhouder dient het eventueel uit te
> zoeken met de feitelijke bestuurder.
>
> De betrokkene later in zijn bezwaar kan verklaren
> ‘ik haalde een geintje uit’ of 'ik deed het om de
> feitelijke bestuurder te matsen' en de OvJ of
> uiteindelijk de kantonrechter besluit het mini-pv
> te vernietigen.
Natuurlijk kan dat, je hoeft mij er niet van te overtuigen dat er situaties denkbaar zijn waarin je de bekeuring beter alleen maar kunt schrijven als je het zelf gezien hebt. Mijn opmerkingen zijn ook geen pleidooi om nu maar in alle gevallen te gaan schrijven ook al heb je de overtreding niet zien gebeuren. Mijn punt is dat er situaties denkbaar zijn dat ook al heb je de overtreding niet gezien je toch aan de hand van andere feiten en omstandigheden het bewijs rond kunt krijgen. Het feit dat een betrokkene bij een rechter plots anders verklaard dat bij de politie wil nog niet zeggen dat hij dan gelijk krijgt. Als dit het enige is wat de politie heeft dan heb je denk ik gelijk, maar als de politie ook nog aanvullende bevindingen deed dan kan het zijn dat de rechte toch vasthoudt aan het verhaal van de politie.