KlaasVaak Schreef:
——————————————————-
> Zelf = zelf
Zelf = Zelf (mee eens), maar Vaststellen ≠ Zien (en dat is het punt).
> Tevens wordt er nog terloops het voorbeeld van 342
> SR (horen van een getuige) gesteld.
Ja, dat gaat erom dat in het “normale” strafrecht het principe opgaat dat 1 getuige geen getuige is. Dit geldt niet voor mulderfeiten. Zou dit wel gelden dan waren er altijd twee waarnemingen nodig. Heeft met deze hele discussie niets te maken.
> I rest my case.
Je gooit de handdoek toch niet in de ring he?()
Je lijkt de inconsequentie van je eigen redenering niet te willen zien. Ga je nu bewust steeds niet in op het rode licht voorbeeld? Daar spreek je jezelf namelijk tegen, maar je slaat dit steeds over in je reacties. Mag het nu wel of niet?
Laat ik dan nog wat andere voorbeelden geven van situaties waarin de diender strikt genomen de overtreding niet heeft zien gebeuren, maar het toch wat vreemd aanvoelt als de diender niet zo mogen schrijven.
- Agent zet rijdende auto aan de kant. Bestuurder stapt direct uit. Agent constateert dat de bestuurdersgordel niet aanwezig is. Mag de agent nu schrijven voor het rijden zonder gordel?
- Agent hoort luid en claxonneren. Agent draait zich om en ziet maar 1 auto in de straat rijden, verder nergens auto's te zien. Mag de agent (stel dat hij dat wil, het gaat om het voorbeeld) schrijven voor onnodig claxonneren?
- Agent houdt bestelauto staande, stappen drie volwassen personen uit terwijl de auto maar 2 zitplaatsen heeft. Het was de agent niet opgevallen toen de auto kwam aanrijden. Mag de agent toch schrijven voor niet gebruiken van een zitplaats?
- etc. etc. Ik kan tientallen voorbeelden geven van situaties waarin de diender strikt genomen de overtreding niet ziet gebeuren, maar toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan onderbouwen dat de overtreding werd gepleegd. Als ik jouw uitleg volg, is dat pech en mag niet geschreven worden.