GPS en de politieagent.

• - Gerard -

Ik heb het over een systeem dat bestaat en werkt, niet over een systeem dat bewezen heeft niet 100% betrouwbaar te zijn. Troep van de overheid werkt over het algemeen niet. Of het nou mensen zijn of materiaal. Hampie, jij bent ook zo'n ambtenaar die zich bezighoudt met details en je mist volledig wat ik bedoel. In feite is het heel simpel. Ik wil een systeem waarbij je op elk moment van de dag kunt zien waar een agent zich bevindt. PUNT, over meer valt er niet te lullen. Daarnaast wil ik van de vrachtbrieven af en ik wil dat de politie (de overheid in zijn geheel) kan zien wie wat op welk moment vervoert. PUNT, over meer is er niet te lullen.

• Lans

Hoi Gerard,

De regio waar ik werk daar zijn alle noodhulpauto's, al een jaar of 3 voorzien van AVLS. (Auto Vehicle Location System). Deze staat gekoppeld aan het C2000 systeem, maar dit is niet het bsturingssysteem. AVLS werkt zelfstandig. De meldkamer kan op de meter nauwkeurig zien waar de auto is. Ook prettig met het aansturen in geval van spoed, welke is het dichtsbij. Dus die veronderstelling die je maakte is juist.

http://www.tm-cs.nl/producten/communicatie/avls.html

Maar het antwoord op jouw vraag, we hebben we ook die soort semafoons (Ik bedoel, deze lijken op semafoons qua grootte. ik kan echt even niet op de naam komen) die je aan de koppel kunt hangen of in de jaszak. Vooral bikers nemen die mee. Ook zichtbaar in gebouwen, parkeergarages etc.

En bij grote evenementen, dan krijgen we een soort smartphone mee, de “groepscommandant” ziet waar ieder poppetje is, en kan meldingen incl foto's van verdachten en/of objecten aan iedereen doorsturen. De dragen van dat ding kan dat ook. Ideaal om even een situatieplaatje door te zenden. En inderdaad, dat ziet eruit als veel puntjes op een groot scherm. Correct.

• - Gerard -

Kijk, dat is wat ik bedoel. Maar is dat een landelijk systeem Lans, of een regionaal ICT systeem? M.a.w., kunnen jullie ook de agenten zien in een andere politieregio indien noodzakelijk?

• Lans

Volgens mij regionaal. Ik heb mij er niet zo in verdiept. De kleine kastjes (soort semafoons, kan nog steeds niet op de naam komen, en dan nog, het is een afkorting van 3 letters) liggen voor het grijpen op het bureau. Je klikt hem aan, geeft het nummer door aan de meldkamer en klaar. Zover ik weet heeft dat ding een landelijke dekking. Dus mocht ik een inzet hebben in een andere regio, zal onze meldkamer mij wel kunnen zien, echter de aansturing gebeurt dan uiteraard door de meldkamer van de regio waar ik op dat moment ben. Dus zij zouden dan ook een ontvangssyteem moeten hebben om mij effectief aan te sturen of te zien waar ik ben.

Maar goed, misschien als de landelijke politie een feit is…. :-)

• - Gerard -

Helemaal duidelijk. (edit) daarvoor dank.

Dan mijn tweede idee (eigenlijk is mijn eerste idee geen idee, want het bestaat al). Digitale vrachtinformatie. Draagt dat bij tot effeciëntere inzet opsporingsdiensten of niet? En ik hoef de beren op de weg niet te weten, want dat zullen er ongetwijfeld legio zijn.

• Lans

Je hebt goede ideeën Gerard! En dat hadden er meer. Dat bestaat al in het opsporingswereldje. Zover ik weet maar bij 1 instantie van de politie, en dat is de Forensische opsporing, ofwel de technische recherche. Bewijsstukken (sporendragers) worden al gedigitaliseerd die naar het NFI moeten. Deze worden voorzien van een chip, zodra deze het bureau verlaat in de doorvoor bestemde verpakking, wordt dit geregistreerd zodra het bewijsstuk in de transportbus van het NFI gaat, zodra deze het hek van het NFI passeerd, wederom registratie. Zodat altijd na te gaan is waar het bewijsstuk is geweest en waar het nu is.

De zogenaamde “Chain of Custody”. En er komt geen beer aan te pas. :)

• - Gerard -

Aardig, maar dat is in het hele kleine politiewereldje. Ik heb een broodje dood aan onnodig gebruik maken van papier. Heel soms, kan het niet anders, daar heb ik ook begrip voor.

Ik lees toevallig net dat onze gemeenteraad ook van het papier afwil. Vergaderingen gaan voortaan digitaal, en gaan 50% minder vaak plaatsvinden. Alle vergaderstukken worden digitaal aangeleverd op een PC/Tablet. Levert onze gemeente 12.000 euro op jaarbasis op, en is natuurlijk goed voor het milieu volgens eigen zeggen.

Opsporingsdiensten zijn toezichthouders op vele gebieden. Ik had het al over vrachtbrieven maar je hebt natuurlijk ook de chauffeurskaart. Die registreert o.a.de rij- arbeid-, en rusttijden. Maar de OA moet wel elke keer de chauffeur daarvoor persoonlijk aanspreken. Waarom kan dat niet op afstand? Waarom al die gegevens, van de vracht en de chauffeur, niet op het beeldscherm van de OA? Moet toch allemaal mogelijk zijn? We hebben het immers over beroeps(goederen)vervoer en het toezicht dat de overheid daarop moet houden.

Kan volgens mij allemaal veel efficënter en eenvoudiger.

Dus, ga als politie, als overheid, om de tafel zitten bij de transporteurs en ga het regelen. Want ik neem aan dat transportbedrijven elkaars concurenten zijn en ook een schone sector willen zijn.

edit: ik las hier laatst dat de politie ook niet echt op zoek is naar auto's die niet APK gekeurd zijn. Wordt allemaal netjes afgehandeld door de RDW. Niet gekeurd, bekeuring op de deurmat. Prima toch?

• Lans

Tja Gerard, ik zeg het wel vaker, de politie is net de gewapende padvinderij.

Als ik je vertel dat ik een voorgeleidings dossier van 30 pagina's in 4-voud moet inleveren, en daarna het definitie dossier, meestal het dubbele aan pagina's moet insturen, dat er bij elk dossier, indien van toepassing, een verslag van het NFI bijgevoegd moet worden, van elk product 1, tja, dan lopen we echt achter.

Een artikel 8 dossiertje: Word je niet goed van: Mijns inziens: Laten blazen, gegevens invoeren zoals personalia, locatie en jouw gebruikte dwangmiddelen in 1 apparaat, dan zou het toch met 3 velletjes klaar kunnen zijn?

Nee, alles apart. Zeker een vel of 10.

En nog eentje: als ik gebruik maak van de BOB wetgeving, en ik heb een vordering nodig van de officier…die moet ik uitprinten, faxen en het bevel krijg ik per fax terug…

En ga zo maar door. Gerard, alles kan zoooo veel makkelijker zoals jij al voorstelt. Echter op een of andere manier willen ze bij de politie daar echt niet aan.

Ik heb mij er al bij neergelegd.. :-)

• - Gerard -

Arme Lans, hahaha.

Maar eh ….. ik heb het hier neergetikt om het zo maar te zeggen en wie weet pikt iemand het ooit op, ergens in een van de vele internetzoekmachines.

• Lans

laten we het hopen….laten we het hopen! :-)

In ieder geval goed dat je meedenkt!!