De ANWB is helemaal van de pot gepleurd!!!

• - Gerard -

Het gaat mij niet om de criminelen maar om de manier waarop. Je gaat tanken, betaalt niet en rijdt weg. Volgens mij ben je als tankhouder gewoon strafbaar wegens het aanleiding geven tot diefstal. Maar goed, zo is dat vast niet bedoeld. Mijn broer heeft heel lang geleden eens een bekeuring gekregen omdat hij zijn motor van zijn auto liet draaien toen hij even iets ging kopen in, jawel, een tankstation. Het verwijt was dus destijds: aanleiding geven tot diefstal. Ik weet eerlijk gezegd nu nog steeds niet welk wetsartikel dat is. Wat mij betreft doen die tankstationshouders precies hetzelfde. En dan gaat of de politie of een deurwaarder er achteraan. Dat principe moet stoppen. En wat die criminelen dan weer bedenken, zien we dan wel.

even offtopic misschien

Wij zijn nu bezig een winkel schoon te vegen van winkeldieven en ongewenst gedrag. Eerste stap is dat alle klanten hun tassen geopend moeten tonen aan de kassamedewerkers. We verwachtte daar nogal wat verzet tegen maar dat valt 99% mee. Een enkeling maakt bezwaar en die stellen we voor de keus; of je tas laten zien aan de kassamedewerker of alles laten liggen en de winkel verlaten. Maar dan kom je er ook niet meer in. En de meeste winkeldieven, althans dat idee heb ik zelf, hebben we al opgepakt en afgeleverd bij de politie. Nu nog dat ongewenste gedrag aanpakken en wat extra beveiligingshulpmiddelen aanbrengen, en dan zijn we voorlopig daar weer klaar. Ik heb van diverse klanten gehoord dat ‘het vuil’ op de hoogte is van onze inspanningen en uitgeweken zijn naar zelfs andere steden.

• Hyperactief A-P

Duidelijk - Gerard -, al ben ik het niet met je eens dat de tankhouder aanzet tot… Want dan zou je ook alle rekken met spullen op straat voor winkels als zodanig aan kunnen duiden, maar naar mijnmening is dat de wereld op zijn kop. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Kijk eens aan, ik zet de Tv aan en hoor en zie nu dat pomphouders gewone burgers al aanzet brandstofdieven aan te gaan houden met als beloning een keer gratis tanken. En ik lees iets van kentekenplaten vastlassen aan de auto….. en dat allemaal voor de omzet van de pomphouder. Maar ik heb vertrouwen in Opstelten, dat Pay and Pump gaat er gewoon komen net zoals de wietpas er gaat komen ondanks veel tegenstand van lokale politici.

• KlaasVaak.

En dan komt de hamvraag: Hoe weet de bestuurder van een auto WAAROM de agenten in een politieauto die een stopteken geven dat doen?

Meestal niet, alheowel de doorrijder bij de benzinepomp natuurlijk wist wat hij gedaan had.

En je bent geen verdachte bij het plegen van gedragingen uit het RVV90 dus je moet wel iets meer doen dan geen richting aangeven.

Voorts ben je overgeleverd aan de eerlijkheid van de politie over de aanleiding die voorafging aan het geven van het stopteken. Dat dan weer wel.

Volgens mij staat in artikel 160 Wegenverkeerswet 1994 dat “een bestuurder van een motorvoertuig verplicht is dat motorrijtuig op eerste vordering te doen stilhouden”.

Daarin wordt volgens mij geen onderscheid gemaakt tussen personen die wel of niet kunnen worden aangemerkt als verdachte.

Dat klopt. Dat geldt voor elke bestuurder van een motorvoertuig. Stopt de verdachte niet dan is hem dat alleen niet aan te rekenen.

Omdat er een artikel 6 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) zegt dat een verdachte niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling.

En het EVRM gaat boven de WVW94.

Idem als niet te hoeven antwoorden in een verhoor: een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling en mag dus zwijgen en zelfs liegen.

En een getuige moet naar waarheid verklaren.

Ik ken maar twee situaties die afwijken van het artikel 6 EVRM verhaal.

En dat zijn: afstaan van DNA en de bloedproef bij een verdachte die de ademanalyse weigert.

En gezien bovenstaande vraag zie ik ook niet in hoe dat in de praktijk zou kunnen werken?

Voor de verdachte t.o.v. de betrokken bestuurder die niet verdacht is verandert er niets.

Ze moeten in beginsel beide stoppen alleen als ze het niet doen is het vervolg anders.

De een pleegt een strafbaar feit en de ander kan voor het niet stoppen niet gestraft worden.

En de politieagent dient naar waarheid te verklaren waarom hij een stopteken gaf.

Het lijkt niet waarschijnlijk dat in het geval van het file-incident de agent een PV opmaakt waarin hij verklaart dat hij een stopteken gaf om (bijvoorbeeld) het rijbewijs te controleren,

in plaats van dat hij een voertuig zag waarvan het signalement overeenkwam met het voertuig dat bij tanken zonder te betalen was weggereden.

Of misschien moet op het stopbord ook even de reden gezet worden, en als blijkt dat je als verdachte wordt aangemerkt dan kan je gewoon ongestraft de verkeersregels aan je laars lappen?

Nu maak je een denkfout. Niet hetgeen je ná het niet stoppen doet is niet strafbaar, slechts het niet stoppen.

Je kunt dus niet “ongestraft de verkeersregels aan je laars lappen”, je wordt alleen niet gestraft voor het niet voldoen aan het stopteken.

De rest van je gedragingen kan leiden tot

a) losse bekeuringen,

b) een proces-verbaal artikel 5 WVW (verzamel PV),

c) een melding bij het CBR terzake rijvaardigheid (EMG),

d) een van de verschillende opzet vormen of

e) een veroordeling via strafrecht (Vierhavenstraat Rotterdam) in plaats van de WVW94 of RVV90

(dood door schuld, omdat je kunt weten dat rijden met 147 km/uur waar 30 km/uur is toegestaan, in schemer/donker, op nat wegdek, leidt tot één van de opzet-vormen, levensgevaarlijk is en dat derhalve de consequenties ervan aangerekend kunnen worden)

Voorbeeld: verkeersovertreding leidt tot strafrecht: http://www.youtube.com/watch?v=swkYO9g6PG8

• KlaasVaak.

Behalve dan toen Opstelten riep dat hij het OM op het matje ging roepen.

Hij probeerde het wellicht maar meer dan proberen werd het niet (iets met trias politica misschien)

• KlaasVaak.

En als je in een ‘gewone’ winkel iets pakt en de winkel uit loopt?

Met gewone winkel bedoel ik een winkel met een kassa in de hoek en niet de winkel met een looproute van ingang met poortjes, die enkel via kassa leidt naar de uitgang met poortjes.

Als eerst de discussie was dat een file creëren om ‘maar’ 70 Euro brandstof te achterhalen belachelijk was.

Een ‘maar’ waar ik het niet mee eens ben want poging doodslag, maar dat terzijde.

Is het nu aanleiding geven van ‘maar’ 70 Euro dat vergeleken wordt met de aanleiding geven tot de diefstal van een hele auto?

Een tankstation is een zelfbedieningsbedrijf. Volgens jouw theorie mag je kennelijk in elk zelfbedieningsbedrijf proletarisch winkelen?

De buit mag niet bepalen dat je iets wel/niet mag plegen.

In vind dat als iets niet van jou is blijf je er af met je poten.

Doch het recht denkt daar gedifferentieerd over, hoewel strafbaarheid onaangetast blijft.

Maar het recht vindt bijvoorbeeld ook dat de heterdaad bij het zoeken naar een dief van 1,29 Euro sneller slijt dan de heterdaad van bijvoorbeeld een mishandeling o.i.d.

• Nog steeds Dennis

Een ontzettend slecht plan, waarbij de pomphouders wederom niet de hand in eigen boezem steken in het voorkomen van onbetaald tanken, maar daarvoor in de plaats anderen voor hun karretje spannen. Is inderdad te hopen dat iemand daar een stokje voor steekt.

• KlaasVaak.

wietpasjes is geen oplossing

Dan gaan er straks echt massaal mensen drugsrunnen.

Drugstoeristen blijven komen, lukt het in Limburg (pasjes gebied) niet dan kunnen ze verder Nederland inrijden (tot in niet-pasjes-gebied).

Dus blijven er toeristen die onderschept kunnen worden op weg naar (bijv.) Rotterdam.

Wie het eerst een toerist onderschept heeft hem.

Dus: Nederlanders mèt pas worden grootverdieners met niet-pashouders (toeristen) als klant.

Vandaar het protest, vandaar dat het er niet gaat komen (in elk geval niet in die vorm)

• KlaasVaak.

Aluminium lassen is al een vak apart.

Maar aluminium aan kunststof lassen: wie bedenkt het.

Alles om zelf (als pomphouder) maar niets te hoeven doen.

Het kan heel simpel: een slagboom, stalen barrier of poller bij de uitrit met een drukknop.

Is er niet getankt zonder te betalen dan drukt de kassier(e) de slagboom open.

Dan kun je nog steeds binnen afrekenen en impulsaankopen doen.

Biedt nog steeds de kans om tegen de richting via de inrit weg te rijden.

En anders gewoon pinnen.

• KlaasVaak.

Inderdaad: eerst deed de politie het verkeerd en stelde iemands leven in de waagschaal.

Nu vragen de pomphouders aan burgers om hun leven in de waagschaal te stellen?

Rare zet van de pomphouders in deze materie.

Iedereen moet iets doen, zolang het maar niet de pomphouder is die aan preventie doet.