belediging

• KlaasVaak.

Contradictie?

Moeilijk te bewijzen, tenzij je 2 getuigen hebt.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een zaak over belediging, met alleen 2 of meer getuigen, niet in het bijzijn van agenten gedaan.

• fannie

Hoezo heb jij daar nooit van gehoord klaasvaak? Als ik jou uitscheld met 2 getuigen (zonder politie erbij) spreek je toch over belediging tussen burgers..dat is toch strafbaar of mis ik iets?

• KlaasVaak.

Zei ik dat het niet strafbaar was?

Ik zat meer te denken aan wettig en overtuigend bewijs.

• fannie

Nee je schreef:

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een zaak over belediging, met alleen 2 of meer getuigen, niet in het bijzijn van agenten gedaan.

Wat bedoel je dan hiermee?

• KlaasVaak.

Dat je wel aangifte kunt doen maar al heb je 2 getuigen ik nog niet heb gehoord dat het tot een zaak komt.

Ik heb nog nooit gehoord dat een OvJ dan over gaat tot vervolging, dus geen zaak.

Dat kan aan mij en aan de zaken liggen die ik langs heb zien komen….

Maar neem even het volgende, bedachte, voorbeeld:

Ik zit in de kroeg met 2 vrienden en we bedenken een plannetje.

Die zak hooi van een barkeeper die ons vorige week weigerde nog langer te schenken gaan we terugpakken.

We besluiten aangifte te doen dat de barkeerper mij beledigd heeft en mijn vrienden zullen daarvan getuigen.

Klaar is Kees volgens jou?

En jij denkt dat de barkeeper veroordeeld wordt?

Waar is het wettig en overtuigend bewijs dan volgens jou?

• fannie

Leonie schrijft dat er 2 getuigen waren.

Een getuigenverklaring is toch wettig bewijs??Tenminste dat had ik hier ergens gelezen.

• KlaasVaak.

er staat toch: wettig EN overtuigend bewijs?!

• fannie

Wat is dan (niet) wettig en (niet) overtuigend?

Het overtuigende bewijs is toch het gevoel wat de rechter heeft en wettig bewijs is toch bijv een getuige, filmopname of id van het incident?

Of stel ik nu een domme vraag :(

• le0nie

Bedankt voor jullie eerlijke reactie's. Dat stel ik zeer op prijs.

Er werd mij verteld dat er een getuige was die de verklaring van de aangever kon ondersteunen. En mogelijk een 2e getuige. Echter moet ik er bij vertellen dat er dingen zijn gezegd die echt niet waar zijn, maar wel bevestigd schijnen te zijn door haar vriendinnen. Het werd behoorlijk overdreven gemaakt.

Deze persoon loopt met de neus omhoog dus ik verwacht dat ze het door wil drukken.

Ik hoop dat klaasvaak gelijk gaat krijgen, en dat de OVJ besluit het te seponeren. Alleen snap ik niet zo goed hoe het werkt want als je 2 getuigen tegen je hebt dan telt de ene toch voor wettig en de ander voor overtuigend of hoe moet ik dit zien?

Anderzijds het verhaal van de barman zou toch ook niet moeten kunnen. Dan ga ik morgen aangifte doen van mishandeling en mijn 2 vriendinnen bevestigen dit, is dat nu recht?

Lees graag jullie en klaas zijn antwoord.

Tot laters! Ben gauw terug.

• - Gerard -

Nee, het zo. Als je Piet Snot beledigt, dan is er geen wettig en overtuigend bewijs. Beledig je een agent, dan natuurlijk wel.