vreemd

• KlaasVaak.

Na de eerste zin ben ik gestopt. Want daar ga je al fout.

(Voor de volledigheid moet ik meteen aanhalen dat de definitieve wet er nog niet is dus weten we niet wat er in de definitieve wet komt te staan. Als die er al komt.)

De wet wordt in de volksmond ‘boerkaverbod’ genoemd, maar ik zweer je dat in het wetsartikel de worden ‘boerka’ en ‘vrouw’ er niet in voorkomen.

Er zal toch een uitzondering gemaakt moeten worden voor dagen zoals nu met een ernstige windchill factor.

En dan zie je gelijk de ontsnappingsfactor: de politie zal uitgebreid moeten noteren wat voor temperatuur er heerste en wat de windsnelheid was om een bezwaarschrift kansloos te maken.

Want ik denk dat geen OvJ een gelaatsbedekking een probleem vindt op dagen als deze.

En ik geloof niet dat de eerste kamer instemt met de beperking dat alleen een boerka of nikab verboden is. Maar dat moeten we eerst afwachten.

Idem met de voetbalwet. In volksmond wordt deze met voetbal gelinkt maar het gebruik is veel breder.

En de ‘boerkawet’, om deze maar even zo te noemen, gaat heus wel voordelen hebben.

En die zal ook heus wel gebruikt gaan worden. Maar niet sec tegen boerka's maar tegen hangjongeren en protesteerders of voetbalaanhang met gelaatsbedekking.

Of puisterige pubers die rondlummelen in een overdekt winkelcentrum en winkeliers de stuipen op het lijf jagen door met sjaals voor hun gezicht en kapuchons op voor de uitgang te lummelen.

Onder het mom: “wij doen niets verkeerds, wat wil jij ons maken”.

• Hyperactief A-P

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Ben ik ook met je eens.

>

> Hoewel een stel nuchtere ouders ook zeker helpt.

Ach KlaasVaak, ik kon in mijn vroegere omgeving waar ik opgegroeid was een zeer criminele ouder die alles deed wat God verboden had, en toch zijn daar maatschappelijk betrokken voorbeeld kinderen uit voortgekomen. Daarintegen kende ik ook voorbeeldouders van onbesproken gedrag, waar er eentje tussenzat die volledig ontspoord en aan de rotzooi was. Dus alles kan, behaleve Wim Kan, die kon.;) Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

Ik ben het met je eens K.Hakvoort, los van het feit of ik persoonlijk een boerka vind kunnen, is dit wetsontwerp een verregaande vrijheidsbeperkende maatregel. Groetjes v Hyperactief A-P.

• K.Hakvoort

Het is aan de voorstanders van zo'n verbod aan te tonen dat de vrouwen in boerka slachtoffer van onderdrukking of dwang zijn; niet aan de tegenstanders dat zij het niet zijn.

Het verbod is primair op de boerka gericht. De tekst van het voorstel is niet direct te vinden maar begeleidende persberichten van de regering laten er geen twijfel over bestaan dat de boerka onder het verbod valt.

De reactie van de Raad van State op het huidige - door de ministerraad aangenomen wetsvoorstel - lijkt nog niet gepubliceerd maar de voornaamste bezwaren tegen het verbod zijn ook te vinden in de reactie op het wetvoorstel van de PVV uit 2007 dat zich puur tegen de boerka richtte.

http://www.raadvanstate.nl/adviezen/zoeken_in_adviezen/zoekresultaat/?zoeken_veld=W03.07.0219/II&advicepub_id=7765&utm_id=2&utm_source=Zoeken

• - Gerard -

Het verbod is er op gericht dat iedereen recht heeft te kunnen zien met wie je te maken hebt. De rest er omheen is rook….

• KlaasVaak.

Dat recht wordt voornamelijk geschonden door mensen met een boerka.

Dus Hakvoort: een de kip en het ei discussie.

De een zegt: het is tegen mensen met een boerka gericht.

De ander zegt: ik vind dat gezichtsbedekking gevoelens van onveiligheid aanwakkerd en dat zijn o.a. mensen met een boerka.

Daar gaan we niet uitkomen.

Opvallend is wel dat wij in streng Islamitische landen niets te vertellen hebben want dat is hun cultuur.

Maar in Nederland onze cultuur op peil houden zonder al te veel invloeden van buiten is…..hun cultuur aantasten.

Probeer eens een katholieke kerk in Afghanistan op te richten met een Jezus aan een kruis of een kruisbeeld.

Neem je wel eerst afscheid hier voor je dat doet?

Nog een voorbeeld: in Turkije, zo heb ik me laten vertellen, is dat hele dragen van een hoofddoekje geen issue.

Dat is het alleen bij sommige Turkse mensen in Nederland.

Net als het aanraken van Turkse vrouwen. Moord en brand.

Maar als ik als agent schreeuwende en ruzie zoekende klanten vorder een winkel te verlaten en

met zachte drang mijn hand in hun rug plaats omdat ze zich niet gaan bewegen naar de uitgang: moord en brand.

Geloof dit, geloof dat.

Mijn antwoord: geloof mijn zolen. Ik heb gevorderd, dat is de wet.

Bij het niet voldoen aan vordering mag geweld (zo heet dat) worden toegepast als het doel niet op andere wijze kan worden bereikt.

Je hebt de keuze gehad om je aan de wet te houden en je geloof niet in gevaar te brengen en nu eruit.

Geweld: elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis uitgeoefend op personen of zaken.

Aanwenden van geweld: het gebruiken van geweld en het dreigen met geweld, waaronder wordt begrepen het ter hand nemen van een vuurwapen

• - Gerard -

Zo is dat, en nou heb jij het nog over een aanraking. Ik was 20 jaar geleden al klaar met ‘onze gasten’ uit het Oosten. Ik liep te genieten van het uitzicht dat een prachtige zomerdag mij bood op de boulevard in Scheveningen. Niet alleen het vrouwelijk schoon maar ook de omgeving, ik ben dol op onze kustplaatsen. Dus, ik drentel in gedachte richting mijn auto, aan alles komt een eind, dus ook aan deze wandeling, en kom een …. nou, wat zal het zijn, een Turkse vrouw tegen in zwart gewaad. Lijkt mij persoonlijk erg warm, zo was mijn gedachte. Maar voor haar liep waarschijnlijk haar man of broer en hij zag mij kijken. Zegt hij: “Niet kijken, je mag niet kijken”. WTF, wat mag ik niet? Ik ben (en dan een vloek) in mijn eigen land …. wat nou: Niet kijken, niet kijken? Ik maak zelf wel uit waar ik naar kijk, het moet niet gekker worden. Komt daar uit het Rifgebergte afgedaalt mij vertellen wat ik in mijn eigen land niet mag……

• Nog steeds Dennis

Rifgebergte ligt in Marokko en niet in Turkije ( bron ), maar ik snap je punt.

Mijn vader zei altijd: “je hebt toch oogjes gekregen om mee te kijken?”.

Los daarvan lijkt me het alleen nodig om te zien wie er onder die bedekking schuil gaat, als ik de identiteit van die persoon wens te weten.

• - Gerard -

Haha, ja ik weet dat het Rifgebergte in Marokko ligt. Wilde alleen even het niveau aangeven van dat volk. En hun gewoontes. Ik kan me nog herinneren dat 2 twee van dat types dames werknemer waren van.een, door de eigenaar van het gebouw waar ons bedrijf ruimtes huurde, schoonmaakbedrijf. Als zij bij ons kwamen schoonmaken dan kon je het beste zelf zo snel mogelijk maken dat je wegkwam, want deze dames gebruikten geen deodorant. Niet te harden, zo stonken ze. Maar ja, dat maakt ze, mede, onaantrekkelijk voor andere mannen en dat zal de achterliggende gedachte dan ook wel zijn van hun cultuur, zo liet ik mij vertellen. Ik heb me nooit verdiept in zulke culturen, het interesseerrt mij namelijk niet en ik wil ook helemaal niks met ze te maken hebben.

En ik moet nu even lachen. Want ik denk terug aan die keren dat mijn maat en ik samen winkelsurveillance deden. Ging hij naast zo'n vrouw staan, liet een smerige stinkscheet en liep dan weg. Als ik er aan terugdenk lig ik weer onder tafel van het lachen.

Maar oké, netjes is het niet van hem.

• K.Hakvoort

Verhelderend inkijkje in de belevingswereld van de voorstander van het boerkaverbod; interessant ook de grote rol die -eigenlijk irrelevante - persoonlijke ervaringen bij het beoordelen van wetgeving lijken te spelen.

De boerka is er juist voor om vrouwen te beschermen tegen mannen die zelfs nog vrouwen in een zwart gewaad met de ogen uitkleden. Had die man daar op de boulevard of op het strand zijn vrouw in een boerka laten lopen, dan had hij meer naar vrouwen kunnen kijken i.p.v. op mannen te letten die naar zijn vrouw kijken. Daarom laat ik mijn vrouw ook altijd in een burqa lopen - zij het de capuchonloze mini-versie met ceintuur.