Na de eerste zin ben ik gestopt. Want daar ga je al fout.
(Voor de volledigheid moet ik meteen aanhalen dat de definitieve wet er nog niet is dus weten we niet wat er in de definitieve wet komt te staan. Als die er al komt.)
De wet wordt in de volksmond ‘boerkaverbod’ genoemd, maar ik zweer je dat in het wetsartikel de worden ‘boerka’ en ‘vrouw’ er niet in voorkomen.
Er zal toch een uitzondering gemaakt moeten worden voor dagen zoals nu met een ernstige windchill factor.
En dan zie je gelijk de ontsnappingsfactor: de politie zal uitgebreid moeten noteren wat voor temperatuur er heerste en wat de windsnelheid was om een bezwaarschrift kansloos te maken.
Want ik denk dat geen OvJ een gelaatsbedekking een probleem vindt op dagen als deze.
En ik geloof niet dat de eerste kamer instemt met de beperking dat alleen een boerka of nikab verboden is. Maar dat moeten we eerst afwachten.
Idem met de voetbalwet. In volksmond wordt deze met voetbal gelinkt maar het gebruik is veel breder.
En de ‘boerkawet’, om deze maar even zo te noemen, gaat heus wel voordelen hebben.
En die zal ook heus wel gebruikt gaan worden. Maar niet sec tegen boerka's maar tegen hangjongeren en protesteerders of voetbalaanhang met gelaatsbedekking.
Of puisterige pubers die rondlummelen in een overdekt winkelcentrum en winkeliers de stuipen op het lijf jagen door met sjaals voor hun gezicht en kapuchons op voor de uitgang te lummelen.
Onder het mom: “wij doen niets verkeerds, wat wil jij ons maken”.