Waarom ben ik nou ineens voorstander van het bourkaverbod? We spreken een aantal regels met elkaar af, en dan houden we ons daar aan. Als de overheid de bourka NIET wil verbieden vind ik dat ook prima. Maar verbieden we gezichtsbedekkende kleding, dan is dat dus verboden en dient de politie op te treden. Zo werkt een democratie waar wij in Nederland mee te maken hebben. Maar JIJ bent niet vatbaar voor de uitleg van het kabinet, de doelstelling van het aanstaande verbod, en beperkt je uitsluitend tot het dragen van een bourka.
Laat ik het zo zeggen: als iemand met gezichtbedekkende kleding in een winkel komt waar ik dienst heb als winkelsurveillant, dan gaat of die gezichtsbedekkende kleding weg, of de persoon in die kleding flikker ik de winkel uit. Daar is geen wet voor nodig. Ik wil weten WIE zich in de winkel bevinden, ik moet gezichten kunnen herkennen, en dan boeit een cultuur of een geloof mij helemaal niet.
Ik werk ook in een winkel in een bepaalde wijk waar in de huisregels is opgenomen dat klanten ONGEVRAAGD de inhoud van hun tas aan de kassamedewerker MOETEN tonen. Er is altijd een aantal klanten die dat niet wil, dan roept de kassamedewerker mij er bij en mag ik het oplossen. Het is allemaal heel eenvoudig. In de winkel gelden de huisregels van de winkel. Wil je daar niet aan voldoen, dan opzouten…. ga maar ergens anders winkelen. En ze slepen er van alles bij; ‘U bent niet opsporingsbevoegd’, ‘Het is een inbreuk op mijn privacy’.
Allemaal waar, ik ben niet opsporingsbevoegd ….. en wat wilt u daar mee zeggen? Het is een inbreuk op uw privacy? Laat die (privacy) tas gewoon thuis … we hebben winkelwagentjes … gebruikt u dat. Wij verplichten niemand zijn hele zooi de winkel mee in te sjouwen, daar kiest u zelf voor. Dus, u houdt zich aan onze huisregels en anders wegwezen en niet meer terugkomen.
Ook op straat …. geldt er een verbod op gezichtsbedekkende kleding, en valt een bourka daaronder, dan moet je je daar aan houden, en anders op de blaren zitten. In dit land is het geloof, welk geloof dan ook, ondergeschikt aan de Nederlandse wet.