Om het weer terug te buigen naar de inhoud. De belastingdienst weet niet zonder meer wie de regelmatige bestuurder is van een voertuig. Zij weet dit alleen als dit dit is gemeld en dat is bij deze zaken nu juist het probleem.
Dat in deze zaak een beroep gedaan is op het EVRM is goed te verdedigen. Klassieke grondrechten zijn er primair om de burger te beschermen tegen ongebreidelde overheidsinmenging. Laten we for the sake of argument aannemen dat deze persoon inderdaad te goede trouw is, dan is zijn leven voor een aantal jaar behoorlijk in de war geschopt door de overheid die ten eerste de problemen veroorzaakte / liet gebeuren en in de twee plaats hem niet serieus nam toen hij hierover klaagde. Dit geeft de burger een bijzonder machteloos gevoel en het is alleen maar goed dat de overheid is terechtgewezen.
Klaas Vaak je reageert wat gefrustreerd, je reageert als een gebeten hond op mogelijke kritiek op de politieorganisatie. Ik begrijp dit wel, zeker als je zelf bij de politie werkt, word je vaak geconfronteerd met domme reacties van mensen die gewoon een antipathie hebben tegen politie. TS begint inderdaad niet lekker, ik ben het niet met Hyper eens dat dit opgevat moet worden als een “neutrale vraag” van een geïnteresseerde burger. Als TS het wel zo bedoelde moet hij zorgvuldiger formuleren, zeker gelet de zure vragen / reacties die je hier meer leest is niet vreemd dat mensen dit niet positief opvatten. We hebben hem verder ook niet meer gehoord, dat zegt wellicht ook wat.
Ik vind dat Klaas Vaak t.a.v. deze kwestie te makkelijk de conclusie trekt dat het wel aan de man zelf zal liggen. De rechter vond van niet. Het is eerlijk gezegd wat schandalig om het vonnis opzij te schuiven vanwege de naam van de betrokkene (i), het hebben van een uitkering (ii) en dat er “slechts” € 9.000 is toegewezen als schadevergoeding (iii). Dit kan komen door vooroordelen, soms zijn voordelen in ons werk van praktisch nut, maar ik werk al heel wat jaren in de opsporing (recherche) en een dergelijke grondhouding kan ook vrij dodelijk zijn. Het gaat er niet om of deze betrokkene een fijne man is of alles gedaan heeft om te voorkomen dat dit kon gebeuren, het gaat er primair om dat de overheid bijzonder slordig te werk is gegaan, langs elkaar heen heeft gewerkt en de situatie veel te lang heeft laten door etteren met alle gevolgen van dien. Ik neem aan dat niet alleen deze man slachtoffer is, maar vele andere met hem (aanrijdingen, diefstallen etc.) omdat deze katvangersauto's allerlei strafbare feiten faciliteren.