Burger moet zijn recht halen in Straatsburg

• LM

Om het weer terug te buigen naar de inhoud. De belastingdienst weet niet zonder meer wie de regelmatige bestuurder is van een voertuig. Zij weet dit alleen als dit dit is gemeld en dat is bij deze zaken nu juist het probleem.

Dat in deze zaak een beroep gedaan is op het EVRM is goed te verdedigen. Klassieke grondrechten zijn er primair om de burger te beschermen tegen ongebreidelde overheidsinmenging. Laten we for the sake of argument aannemen dat deze persoon inderdaad te goede trouw is, dan is zijn leven voor een aantal jaar behoorlijk in de war geschopt door de overheid die ten eerste de problemen veroorzaakte / liet gebeuren en in de twee plaats hem niet serieus nam toen hij hierover klaagde. Dit geeft de burger een bijzonder machteloos gevoel en het is alleen maar goed dat de overheid is terechtgewezen.

Klaas Vaak je reageert wat gefrustreerd, je reageert als een gebeten hond op mogelijke kritiek op de politieorganisatie. Ik begrijp dit wel, zeker als je zelf bij de politie werkt, word je vaak geconfronteerd met domme reacties van mensen die gewoon een antipathie hebben tegen politie. TS begint inderdaad niet lekker, ik ben het niet met Hyper eens dat dit opgevat moet worden als een “neutrale vraag” van een geïnteresseerde burger. Als TS het wel zo bedoelde moet hij zorgvuldiger formuleren, zeker gelet de zure vragen / reacties die je hier meer leest is niet vreemd dat mensen dit niet positief opvatten. We hebben hem verder ook niet meer gehoord, dat zegt wellicht ook wat.

Ik vind dat Klaas Vaak t.a.v. deze kwestie te makkelijk de conclusie trekt dat het wel aan de man zelf zal liggen. De rechter vond van niet. Het is eerlijk gezegd wat schandalig om het vonnis opzij te schuiven vanwege de naam van de betrokkene (i), het hebben van een uitkering (ii) en dat er “slechts” € 9.000 is toegewezen als schadevergoeding (iii). Dit kan komen door vooroordelen, soms zijn voordelen in ons werk van praktisch nut, maar ik werk al heel wat jaren in de opsporing (recherche) en een dergelijke grondhouding kan ook vrij dodelijk zijn. Het gaat er niet om of deze betrokkene een fijne man is of alles gedaan heeft om te voorkomen dat dit kon gebeuren, het gaat er primair om dat de overheid bijzonder slordig te werk is gegaan, langs elkaar heen heeft gewerkt en de situatie veel te lang heeft laten door etteren met alle gevolgen van dien. Ik neem aan dat niet alleen deze man slachtoffer is, maar vele andere met hem (aanrijdingen, diefstallen etc.) omdat deze katvangersauto's allerlei strafbare feiten faciliteren.

• KlaasVaak.

Die conclusie dat het aan de man zal liggen heb ik nergens gesteld.

Nergens heb ik gezegd het is zijn schuld of woorden van gelijke strekking;)

Ik heb duidelijk gemotiveerd mijn twijfels aangegeven vanwege de ‘open eindjes’ en daarin ben ik niet de enige hier die dat opviel.

Aan de naam heb ik geen conclusie verbonden als “hij klinkt buitenlands dus daarom is ie fout of zal ie wel fout zijn”.

Ik heb slechts gesteld dat het opviel dat bij het Europese Hof je met naam en toenaam genoemd wordt.

Ter vergelijk: in NL bij rechtspraak.nl en jure.nl en de ombudsman worden alle namen geanonimiseerd. Dàt is wat ik opvallend vond.

Mede omdat er in de uitspraak ook over zijn uitkering wordt gesproken. En dan in die uitspraak stellen dat iemand ‘recht op privéleven heeft’. Tis maar wat je in de mond neemt.

En ja ik vind het een opvallend kenmerk dat iemand met een uitkering in deze problemen komt.

Het is zo herkenbaar, referentiekader? Ik heb nog nooit iemand met een baan of met enige voortschreidende opleiding met zo'n probleem geconfronteerd gezien.

Dat kan te maken hebben met geldgebrek van iemand met een bijstandsuitkering, dat hem tot die stap brengt.

Of naiviteit van iemand omdat deze laag opgeleid is en minder ver in de toekomst kan/wil kijken en meer bij de dag leeft.

Ook merk ik vaak dat de katvangers horen tot een groep die teveel gepamperd is en denkt “een ander lost het wel voor mij op”.

Ja een vooroordeel, maar wel eentje die waar is en op referentiekader berust.

Ik heb niet gesteld dat er “slechts 9000 Euro is toegewezen”.

Maar dat er geld is geeist ter waarde van een bedrag dat niet onderbouwd is en dàt vond ik frappant.

Dan ga je tot het Europese Hof met je zaak en dan stuur je kennelijk geen gespecificeerde schadeclaim in

Dat betekent in mijn ogen dat je dat niet kunt of niet wilt of je je daar niet voldoende hebt ingespannen.

• - Gerard -

KlaasVaak, ik heb het al zo vaak geschreven; laten we ons beperken tot het onderwerp. Ook in deze discussie gaat het weer over personen en niet uitsluitend over het onderwerp. Het is al zo vaak geschreven; als je iets schrijft komt dat anders over dan dat je met iemand gewoon in gesprek bent, als je de persoon zijn gezicht er ook bij ziet, kunt aanvoelen of hij iets meent of een geintje maakt. Dat is op een forum te vaak gewoon moeilijk inschatten.

Ik snap Hyperactief best goed, denk ik. Ik snap de reactie van LM naar jou toe ook heel goed, en vervolgens kom jij weer met een uitstekende uitleg/verweer, die ik ook snap. Maar alle reacties op elkaar en niet over het onderwerp zelf maken de discussie(s) helemaal niet leuk meer. Niet leuk in de zin van: ach ja ….. boeie. Terwijl deze discussie juist ontzettend veel bruikbare informatie bevat, zeker voor mensen die er weinig van weten zoals ik.

Jij spoort als een echte supercop naar ‘bewijs’, waar je dat dan ook vandaan haalt, helemaal fantastisch. Maar daar doen jouw uitlatingen naar personen zoals: ‘Karel zijn grote waffel’, weer heel veel afbreuk aan. En dat is telkens weer zo zonde, want je bent, vind ik, super gedreven om mensen te informeren.

Dus ….. please please please …. hou daar nou eens mee op. Het voegt niks toe, en je bereikt er niks mee.

• KlaasVaak.

Ik zou natuurlijk niet kunnen reageren…maar 8-)

'Grote waffel' kwam pas nadat mijn eerdere reacties als ‘onbeschoft’ werd betiteld. (Na ca. 3/4 van de reacties, en diverse van anderen aan mijn adres.)

Wat was er onbeschoft aan en waarom reageer je daar dan niet op?

Iets te makkelijk om over hetgeen in die reacties werd gezegd heen te stappen of onbenoemd te laten. So be it.

En supercop is veel te veel eer, dat zou ik nooit van mezelf zeggen. En dat meen ik uit de grond van mijn hart.

• Hyperactief A-P

En supercop is veel te veel eer, dat zou ik nooit van mezelf zeggen. En dat meen ik uit de grond van mijn hart. Aldus: KlaasVaak. 19/02/2012 22:49.

Nou, je steekt best veel tijd in je antwoorden KlaasVaak, en waar je iemand voor kan lichten, dan doe je dat, dat mag ook weleens gezegt worden. En daar is de titel supercop ook naar mijn mening op zijn plaats voor. Alleen de toonhoogte soms wat bij stemmen, probeer ik ook al lukt dat niet altijd.;) Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Het begon direct al met sprookjes en de Efteling, KlaasVaak. En daarmee werd, wat mij betreft, de persoonlijke toon gezet. Kijk, als ik de reactie van Karel lees, kan me daar ook iets anders bij voorstellen. Karel verbaast zich dat zoiets kan gebeuren. Blijkbaar denkt Karel dat i.i.g. de politie dit soort zaken moet kunnen ondervangen.

Een tijd terug hadden we het over ID fraude. Eigenlijk alle instanties waren op de hoogte van de ware identiteit van de persoon en toch werd hij bij elke controle opnieuw aangehouden door de politie. Op straat bij een controle of door een AT bij hem thuis. En de man zijn leven is verwoest, alle instanties erkennen het, maar het wordt nooit opgelost. En dan zou je ook kunnen schrijven: ‘als dit waar is, waar zijn jullie dan mee bezig?’.

Het systeem is niet feilloos. En als jij dan uitlegt waar het hier fout kon en nog steeds kan gaan, dan is dat toch voldoende? Dan hoef je Karel toch niet te verwijten in sprookjesland te wonen? Het is gewoon de onbekendheid van Karel over de materie, en dat kun je hem gewoon met zakelijke uitleg ook duidelijk maken.

Even iets anders, maar ook in lijn met hoe de overheid met personen omgaat. Ik zag vorige week de nieuwe super PG bij Pauw en Witteman. Hij kwam vertellen dat een slachtoffer nu meer aandacht krijgt tijdens een proces. Hij gaf eerlijk toe dat een slachtoffer voor het OM bijzaak is. Er is een misdrijf gepleegd, wij gaan er mee aan de gang, proberen de verdachte veroordeeld te krijgen en wat het slachtofffer er allemaal van vindt, zal ons worst zijn. Nou, dat gaat dus eindelijk veranderen.

• KlaasVaak.

Nee het begon met:

Als dit verhaal echt waar is vraag ik mij af waar jullie zoal mee bezig zijn in het dagelijkse leven.

En dan is mijn reactie daarop ('sprookjes'/'De Efteling') nog lang niet ‘onbeschoft’, hooguit (even)scherp. My two cents.

Dat in combi met het feit dat de politie zich niet bezig houdt met ongeldig maken van een rijbewijs maar de gemeente.

En de rest van jouw voorbeelden zijn zoals jij altijd zegt (bij)zaken die hier niets mee te maken hebben. Maar affijn.

Bovendien staat het AT dichterbij de politie als de gemeente.

Wat betreft het OM en slachtoffers: dat komt voort uit de geschiedenis en de vorming van het Wetboek van Strafvordering en Strafrecht.

Daarin staat de dader centraal. Dat kun je slecht de politie of het OM verwijten. Als er geen handvaten in de wet staan… zul je eerst bij de wetgever moeten zijn.

• Nog steeds Dennis

KlaasVaak

Wat betreft het OM en slachtoffers: dat komt voort uit de geschiedenis en de vorming van het Wetboek van Strafvordering en Strafrecht.

Daarin staat de dader centraal. Dat kun je slecht de politie of het OM verwijten. Als er geen handvaten in de wet staan… zul je eerst bij de wetgever moeten zijn.

En de wetgever is daar vervolgens in 2007 mee aan de slag gegaan, met als gevolg de Wet versterking positie slachtoffers in het strafproces. Daaraan gerelateerd bestaat Aanwijzing slachtofferzorg (2010A029) van het OM (http://www.om.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/@155130/aanwijzing/).

Dit ter aanvulling.

• BennieMak

Mooi gesproken Hyper!

De genoemde personen reageren als gestoken door een wesp, beetje overtrokken allemaal. Ik vraag mij inderdaad ook af of de bewuste personen op vergelijkbare wijze reageren in uniform. Als dat zo is, dan kan ik wel begrijpen dat ‘oom agent’ steeds minder respect krijgt.

Ik heb een vermoeden dat de aangehaalde agenten graag hun frustraties anoniem afreageren op dit prikbord…

• BennieMak

Mooi samengevat en verwoordt LM.

Karel wijdt er niet over uit, die 9000 euro schadevergoeding lijkt me een schijntje als daarmee de vermoedelijke schade die de man heeft geleden betaald moet worden… En dus alsnog een flinke duw…