Orgne zwaailicht

  • - Gerard -

    Dit mag dus ook niet?

    http://www.google.nl/imgres?q=vario+beveiliging&hl=nl&biw=1680&bih=879&gbv=2&tbm=isch&tbnid=euZU38MDTsui8M:&imgrefurl=http://www.beveiligingsbedrijf.org/beveiligingsdiensten-beveiligingsbedrijf-beveiligingsbedrijven-bewakingsbedrijf-bewakingsbedrijven/transportbeveiliging-beveiligingsbedrijf-beveiligingsbedrijven-bewakingsbedrijf-bewakingsbedrijven/transportbeveiliging-transportbeveiliging.html&docid=Xat1R_ADvYJkbM&imgurl=http://www.beveiligingsbedrijf.org/plaatjes/transportbeveiliging.jpg&w=864&h=648&ei=IcJQT63kLOGj0QWG4PXoCw&zoom=1&iact=rc&dur=324&sig=110847605980055637344&page=1&tbnh=122&tbnw=160&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:11,s:0&tx=31&ty=41

  • Marcel

    Graag wil ik een ieder die een reactie op mijn vraag oragne zwaailicht heel hartelijk danken.

    Ik ben hier heel erg mee geholpen.

  • KlaasVaak.

    Heb ooit eens een mevrouw staande gehouden met een politielogo en een niet zo'n fraaie tekst.

    Na heel veel telefoneren met diverse diensten binnen het korps werd ik naar het ministerie van BiZa verwezen.

    Toen ben ik gestopt.

    Mevrouw had de auto net gekocht zij ze en de tekst en het logo zaten erop.

    Ze vond het zelf bij nader inzien ook niet grappig en haar een dag later op het bureau ontboden om haar auto te tonen zonder teksten.

    Het logo mocht ze er ter plekke afhalen.

    Moraal van het verhaal: ik denk dat Biza het copyright bewaakt. Ik niet meer. Tenzij het op een namaak politieauto lijkt.

  • KlaasVaak.

    Er zijn er nog veel meer met blauwe lampen.

    ProRail heeft een piketmedwerker die bij treinrampen de bevelhebber is.

    Om die reden heeft ProRail blauwe lampen.

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/tekst_bevat_sanquin/

    Artikel 1

    1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.

    2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:

    a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;

    b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;

    c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor;

    d. de door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

    van Defensie,

    van Justitie,

    van Verkeer en Waterstaat,

    van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer of van

    Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen, onder zijn verantwoordelijkheid vallende diensten ten behoeve van crisisbeheersing of rampenbestrijding;

    e. de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;

    f. de Milieudienst Zuid-Holland Zuid;

    g. de DCMR Milieudienst Rijnmond;

    h. de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V. ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens;

    i. de door de minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening van de Dienst Justitiële Inrichtingen;

    j. het door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams;

    k. de door de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen aangewezen reddingsbrigades;

    l. het wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;

    m. de militair geneeskundige dienst, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van de Militaire Ambtenarenwet 1931.

  • KlaasVaak.

    Volgens mij mag retroreflectie helemaal niet, maar ik maal er niet om.

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling2/10/Artikel5265/

    1. Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:

    a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

    b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

    En zoals ik elders al schreef: BiZa schijnt het copyright te bewaken.

    Er zijn zat ambtenaren onderweg van Biza, als die niet aan de bel trekken dan ik ook niet.

  • Reja

    Ik weet dat er bij beveiligingsdiensten nogal wat aandacht voor is. Zo heeft het Ministerie van Justitie zich ermee bemoeit, de branchevereniging heeft het standpunt van Justitie doorgegeven en controleren in sommige regio's de afdeling BW hierop. Ik ken voorbeelden van bedrijven die hun striping (groen/zwart) eraf hebben moeten halen terwijl in een andere regio de blauwe striping bij een ander bedrijf gewoon mag blijven zitten. Daar vindt de politie het prima dat er veel “blauw” op straat is !

    Wijzelf rijden gewoon zonder strepen, heb je in ieder geval geen gezeur.

  • KlaasVaak.

    Ik snap werkelijk niet waarom beveiligers (of eigenlijk hun werkgevers) er aandrang toe hebben om op politie te lijken.

    snappen zij niet dat ze geen politie zijn?

    denken zij dan meer te bereiken doordat zij de indruk wekken wel politie te zijn?

    een echte inbreker gaat er bij ontdekking toch wel vandoor, die gaat heus niet in discussie over wat wel/niet mag.

    Die gaat ook bij het zien van een ‘gewone’ auto wel vandoor.

    Een gewone burger ziet toch echt wel het verschil tussen een politieauto en beveilingsauto?

    Als eigenaar zou ik geen politiestiping overwegen na te strepen.

    Als medewerker zou het mij een zorg zijn: ik doe mijn werk conform mijn bevoegdheden, dus heeft de striping geen meerwaarde.

  • - Gerard -

    Dat de burger geen verschil ziet tussen politie en beveiliging is juist hét argument waarom het niet wordt toegestaan. Vandaar dat ook de rechten van het gebruik van de striping bij de overheid liggen. Uiteraard ken ik het geval dat Reja omschreef. De groen blauwe striping is in gebruik bij de milieupolitie in in ieder geval Lelystad.

    Maar dat gebeurt ook bij bedrijven. Een paar jaar geleden claimde KPN zelfs de kleur (KPN)groen, maar dat ging zelfs de rechters iets te ver.

    http://www.bsreklame.nl/voorbeelden/autobelettering/gemeente-lelystad-milieupolitie.

    O, en KlaasVaak. De gemiddelde burger heeft geen enkele notie van de bevoegdheden van een particuliere beveiliger. Dat een beveiliger geen extra bevoegdheden heeft, naast het mogen optreden namens de opdrachtgever, weet eigenlijk niemand heb ik zo het idee. Wij krijgen regelmatig kreten als: KUT beveiliger, NEPagent, te horen. Nou, of je bent daar gevoelig voor, ik niet, of niet. Uiteindelijk doen 9 van de 10 gewoon netjes wat je opdraagt. Maar het kan nooit kwaad … als de onwetende zelf het idee heeft dat hij met de politie te maken heeft. Wij zullen zelf nooit zeggen dat we politieagenten zijn, maar als een verdachte dat denkt, dan werkt dat in de meeste gevallen positief uit om geweld tegen een beveiliger te voorkomen. Je hebt als beveiliger alleen maar je mond als ‘wapen’ om jezelf te verdedigen.

    Als beveiliger maak je verschillende dingen mee. Op het randje, er net over. Zo had ik een persoon die zich verdacht gedroeg. Hij stond samen met zijn vriendin, denk ik dan maar, in de rij bij de kassa. Ik had hem al verdacht zien doen in de winkel zelf, dus ik denk: Ga even bij de kassa staan en hou meneer goed in de gaten. Dat viel hem op en hij riep naar mij: “wat moet je nou, nepagent?”. Maar, en dat is dan weer onverwacht en ook weer leuk. Een andere vrouw, zij stond ook in de rij, zei: ‘Ja, hou hem maar in de gaten hoor, hij steelt regelmatig’. Heel apart. Toen hij betaald had begon hij weer: ‘Wat zit je mij nou aan te kijken, NEPagent? Wat wil je nou eikel o.i.d.?’

    Ik zeg: “Uw gedrag valt mij op en staat mij niet aan. En als u zo'n grote mond tegen mij heeft en blijft houden krijgt u van mij een winkelontzegging. Mag u een jaar wegblijven. Ga maar ergens anders iemand uitschelden, niet hier.” En toen greep zijn vriendin in. “Hou je nou maar rustig ……je hebt niks gedaan…..”

  • Reja

    Ik heb ook geen idee, zelf heb ik die behoefte niet. Ik hoor wel vaak van klanten dat zij denken dat beveiligers allerlei bevoegdheden hebben, dus zal de gemiddelde burger wellicht ook dat idee hebben.

  • KlaasVaak.

    Ik heb wel eens in een contractbespreking (in mijn beveiligingstijd) de vraag gehad waarom wij geen ter plaatse tijd garandeerden en de concurrent wel.

    Toen heb ik de spreekwoordelijke spiegel voorgehouden.

    De klant leverde 2 setje sleutels, dus kan ik twee auto's voorzien.

    Die wagens moeten ook geld verdien en staan niet voor 1 klant stand-by. Dat zou onbetaalbaar zijn of men moet permanente bewaking inhuren.

    Dat wilde men niet, enkele alarmopvolging.

    Bovendien heb ik geen mensen op sterk water staan die speciaal voor die klant konden uitrukken.

    En hebben wij geen zwaailampen, want wij zijn geen politie en pretenderen dat ook niet te zijn.

    En wij hebben geen glazen bol, kunnen niet voorspellen wanneer er wordt ingebroken.

    Onze rol is ter plaatse gaan en controleren of er is ingebroken en dan zaakwaarneming te doen van het eigendom indien nodig.

    Wij zijn voor aanhouding op heterdaad indien nodig, maar niet in de zin van de politie.

    Na nog wat uitleg kregen wij het contract.

    De geloofwaardigheid van de beloften van de concurrent was weg.

    Bovendien waren wij goedkoper, maar dat was juist waarom men dacht dat wij voor die prijs geen goed werk zouden leveren.