Orgne zwaailicht

  • Reja

    Die aanrijdtijd garanties worden nog steeds geregeld afgegeven. Ik zeg dan altijd tegen de potentiële klant dat ik daar wel een weddenschap over durf aan te gaan. Als de klant namelijk de aanrijdtijd controleert, zal men zien dat juist een bedrijf dat zoiets garandeert het niet waarmaakt. Wij geven ook een garantie; als we niet binnen 30 minuten ter plaatse zijn krijgt de klant geen factuur. Dat is voor de meeste klanten een veel eerlijker garantie.

  • - Gerard -

    Dat is een ‘mooie garantie’. Ik had laast 8 alarmmeldingen op rij. Hoef ik dan, als ik bij jou werk, 7 niet te rijden want dat ga ik nooit halen in 30 minuten? Of ga ik 7 alarmmeldingen wel rijden …. voor de kat zijn viool?

  • Reja

    De surveillant rijdt gewoon zijn meldingen, die hoeft zich niet druk te maken over de facturatie. Op jaarbasis valt het aantal niet te factureren opvolgingen erg mee.

  • - Gerard -

    Nee, doe ik ook niet. Maar wij hebben klanten die helemaal niet malen om een kwartier. Er zitten zelfs bij die een uur aanrijtijd niets uitmaakt. Misschien aan die klanten van jou duideijk maken dat 99 van 100 meldingen niks serieus is. Trouwens, had 2 weken geleden nog een melding, meerdere zone's. Dan gaat bij ons de politie eerst even kijken omdat ik heel ergens anders was. En dat doet de politie dan ook. Zou me niks verbazen als ze dat in RR niet doen. Alleen is dat ook weer speculatief en voor de muziek uitlopen.

  • KlaasVaak.

    Hoe kom je tot de suggestie over RR?

  • MofkaP

    Retroreflectie mag, maar daarvoor gelden ook regels. Voornamelijk m.b.t. de toegepaste kleuren. Geel aan de zijkant, rood aan de achterkant en rood of geel aan de zijkant achter.

    Voor bedrijfslogo's of bedrijfskenmerken op voertuigen gelden weer andere (bijzondere) regelingen.

    Dan zijn meer kleuren toegestaan.

  • KlaasVaak.

    Ik vond het al sterk en zoals ik al schreef boeide mij retroreflectie niet.

    Maar wat staat er dan in de RV? Waarom lees ik dan dat het niet mag en waar staat dan dat het wel mag.

    Gelijk nog een tweede vraag:

    Het klopt toch dat de RV alleen voor in NL toegelaten voertuigen geldt en niet voor in het buitenland toegelaten voertuigen (toeristen) die in NL op de weg rijden?

    Hoe zit dat. Wat is bepalend dat de RV niet voor ‘een ieder’ geldt en het RVV wel.

  • MofkaP

    Staat in 5.*.57 RV.

    Voor iedere categorie voertuigen kan de tekst net iets anders luiden.

    Personenauto's mogen (o.a.) voorzien zijn van:

    m. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;

    n. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;

    Over de samenhang tussen RVV enerzijds en RV anderzijds vindt thans een discussie plaats bij de afdeling juridische zaken van het ministerie van I&M. (Ik ben daar zijdelings bij betrokken.)

    In beginsel gelden de verkeersregels van het RVV voor alle weggebruikers en is het technisch reglement slechts van toepassing op in Nederland toegelaten voertuigen.

    Toch blijkt regelmatig uit de Nota van Toelichting dat de wetgever dat onderscheid ook niet helemaal zuiver houdt. Voor toepassing en uitleg van RVV regels wordt dan weer verwezen naar RV. De bedoeling van de wetgever blijkt dan uit de toelichting.

    Een voorbeeld:

    Hoe wil je een buitenlands voertuig met spijkerbanden bekeuren als het verbod in RV staat?

    Hoe wil je een buitenlandse vrachtauto met een volle kerstboomverlichting bekeuren als het verbod in RV is geregeld?

    Om die reden worden het RVV en de samenhang tegen het licht gehouden en komen er (waarschijnlijk) over enige tijd tekstuele aanpassingen waarbij voor de verkeersregels verwezen wordt naar RV.

    Om te beginnen moeten dan de definitieparagrafen van de twee op elkaar aansluiten.

    Ook wordt gekeken welke ge- of verboden wellicht van RV beter naar RVV kunnen worden overgeheveld.

    Maar dat kan nog lastig zijn omdat sommige technische elementen die hier verboden zijn in het buitenland wel zijn toegelaten of soms zelfs verplicht zijn.

    De verschillen worden veroorzaakt doordat het RVV zijn oorsprong vindt in internationale verdragen van de Verenigde Naties, t.w. de verkeersverdragen van Wenen en de protocollen van Genève; terwijl RV opneming in de nationale wetgeving bevat van Europese wetgeving, de richtlijnen. Door het verschil in oorsprong wil er tussen die twee (RV en RVV) wel eens een verschil zitten.

    Daarbij kennen beide (de verdragen en de richtlijnen) zoveel open regelingen, aanbevelingen of keuzemogelijkheden dat wat in het ene land is toegestaan of voorgeschreven in het andere land verboden is.

    In bijvoorbeeld België en Duitsland wordt voor toepassing van de regels soms al verwezen naar de technische reglementen of is in het technische reglement opgenomen dat sommige technische reglementen bij gebruik op de weg ook gelden voor in het buitenland toegelaten voertuigen.

  • - Gerard -

    Iets van protocollen die ze alleen in RR kennen? Moest ik gelijk aan denken. 1 Politieauto speciaal voor dat soort gevallen. En dan precies doen wat en hoe wij dat willen, anders gaan we weer?

  • - Gerard -

    Het gaat mij om de rode zwaailampen op het dak. Dat mag toch ook niet?