GerardNatuurlijk mag een werkgever iemand afwijzen omdat hij denkt dat een ID-bewijs een vals ID-bewijs is, daar gaat het ook niet over.
Daar gaat het nu precies wel over. In het door jouw genoemde artikel is er bij verschillende instanties, waaronder overheidsinstanties, een poging gedaan om binnen te komen met iets wat op een identificatie/legitimatiebewijs lijkt. Bij die (overheids)instanties zitten beveiligers, die hoogstwaarschijnlijk de opdracht hebben alleen bezoekers toe te laten indien deze beschikken over een geldig, door de (Nederlands of buitenlandse) overheid, identificatiebewijs. En zo hebben werkgevers van de overheid de verplichting opgelegd gekregen om het identificatiebewijs van nieuwe medewerkers op geldigheid te controleren.
Wanneer een beveiliger/werkgever dan geconfronteerd wordt met een document waarvan hij/zij denkt dat deze vals is, dan is het gevolg dat men geen toegang verleent/de medewerker niet aanneemt. Daarnaast zou men de politie moeten bellen, omdat het in het bezit hebben van een vals identificatiebewijs strafbaar is. Het is dan vervolgens aan de polite om definitief vast te stellen of het document nu wel of niet vals is.
Jij begint je betoog met “ten eerste is het geen ID-bewijs”. Feitelijk heb je gelijk, want het is een zelfgefabriceert document, het is dus een vals ID-bewijs (in het artikel haalt men echter identificatie en legitimatie, zowel wel vaker, door elkaar). Maar op het document staat vermeld dat het om een “Identity card” gaat, het wordt gebruikt om toegang te verkrijgen bij overheidsinstanties waarbij identificatie verplicht is gesteld. Of dat nu een wederrechterlijke gedraging is weet ik niet,. Maar het document is bijvoorbeeld ook gebruikt als Identificatiebewijs bij het stemmen, en dat is volgens mij wel degelijk een wederrechterlijke gedraging. En bij zo'n stembureau zitten goedwillende vrijwilligers (burgers), die zonder opsporingsbevoegdheid van overheidswege de opdracht hebben om identificatiebewijzen te controleren op hun geldigheid. Als ik jouw betoog volg, dan had er bij elk stembureau dus een opsporingsambtenaar moeten staan om de identificatiebewijzen te controlen?
Ik ben trouwens benieuwd of jij wel gestemd hebt? Want dat betekend dus dat jij jouw identificatiebewijs hebt laten controleren door een in jouw beleving onbevoegde burger.