Agent stressgevoelig en dus gevaarlijk

• Planner

Algemene kennis? jij hebt gewoon weer eens nieuwsbericht gelezen en zijn we dus nu weer terug bij af:

http://politie.startpagina.nl/prikbord/16016595/16020373/re-agent-stressgevoelig-en-dus-gevaarlijk#msg-16020373

Heb je het onderzoek al gelezen?

http://www.producten.reedbusiness.nl/default/producten/03Q76/Schieten-of-niet-schieten/index.aspx

• KlaasVaak.

Algemene kennis van actualiteit….ja precies: gebaseerd op de ‘waarheid’ uit De Telegraaf.

• - Gerard -

Planner, even offtopic maar zou je je er een kwartiertje in kunnen verdiepen wanneer je ‘jou’ schrijft en wanneer ‘jouw’. Het leidt nogal af. Misschien voordat je op ‘bericht posten’ klikt?

Kader bedankt ……:D

• BennieMak

Ondersteunen allen mijn beweringen… Ik zou graag een feit willen zien, dat ook maar enigzins mijn woorden ondergraven, begrijp je dat!

• - Gerard -

Ik denk dat we allemaal graag, bijvoorbeeld een quote uit het onderzoeksrapport, willen lezen … en dan mag jij dat quoten, waarin staat dat de Nederlandse agent stressgevoelig is en DUS gevaarlijk is.

• BennieMak

Koop het onderzoek! Verder heb je niet veel inzicht nodig om in te zien dat een te snel en onscherp schietende agent gevaar oplevert…tjee, dat ik dit moet uitleggen aan een agent(?)…

Nog een vraag waar ik maar geen vinger achter krijg: Agenten worden geselecteerd uit een groep mensen die a) daarvoor geinterresseerd zijn, b) daarvoor geschikt zijn (waaronder dus een stressbestendige persoon zijn)

Waarom wordt keer-op-keer, wanneer uit onderzoek blijkt dat agenten toch niet zo stressbestendig zijn (o.a. dit onderzoek en PTSS), dat wegewimpeld wordt met ‘het zijn mensen’!?

• BennieMak

Aldus Henk (alias Klaas) van De TeleVaak… :D

• KlaasVaak.

Zijn het geen mensen dan?

En is stress niet altijd een vertroebelende factor bij de mens?

Waarom zou het anders stress heten?

En waarom maakt een mens in stress anders adrenaline aan?

Of heb jij liever verplicht tewerkgestelden bij de politie die geen compassie hebben met het werk

maar enkel hele erge uitblinkers bleken te zijn in stressvolle situaties?

In de overige 95% van het werk zijn het ongeinteresseerde eikels.

Want tja… ze wilden niet bij de politie maar moesten, vanwege hun stressbestendigheid.

Ik bedoel te zeggen:

ja je moet solliciteren

en uit die groep sollicitanten wordt een bepaalde stressbestendigheid vereist

maar die kun je nooit testen op een sollicitatiegesprek of casus.

Dat blijkt pas echt als het er op aan komt.

Of wil jij sollicitantien meesturen naar een vuurwapenmelding?

En de afloop daarvan bepalend laten zijn voor de aanstelling tot agent.

• - Gerard -

Ja, dat andere waar jij mee zit, de selectie ….. dat roept bij mij ook grote vraagtekens op. Heb ik ook nooit iets van begrepen. Maar volgens mij MOET je dan eerst zelf politieagent zijn en in een voor jou stressvolle situatie terechtkomen. Kijk, het is voor mij heel simpel te verklaren, als buitenstaander. 15 agenten getraumatiseerd bij de rellen in Haren. Mijn eerste reactie is dan: wat deden die 15 agenten daar, volkomen verkeerd geselecteerd door de politieleiding om die 15 mensen daar naar toe te sturen. Maar het antwoord zou, en dan moet jij die getraumatiseerde agent wel zelf zijn om dat te ervaren, ook kunnen zijn dat tijdens de rellen de bevelvoerder van de ME die 15 mensen in een stressvolle situatie heeft gebracht. Door verkeerde instructies te geven aan die 15 agenten.

Het is natuurlijk niet voor niks dat als er zich voor de agenten een gevaarlijke situatie voordoet, de politieleiding het AT inschakelt. Want dat zijn politiemedewerkers geschikt voor het hoogste geweldspectrum. En niet elke agent is geschikt voor het AT. Dat is weer een eliteeenheid uit de normale selectie politiemensen. Een politieagent op een motor is ook weer iets anders dan agenten in een auto. Alleen al de bescherming van zo'n auto t.o.v. een politiemotor ….

Dus ja, als je dan als agent jouw grenzen opzoekt bij werkzaamheden die je eigenlijk aan een AT moet overlaten …..

Tis niet allemaal zo makkelijk uit te leggen als het lijkt, als buitenstaander. Maar ik zie echt wel het verschil, of laat ik het zo zeggen: Ik ben best bereid te accepteren dat er een verschil is tussen een 1 streepje van de jeugdpolitie en een oudgediende van het AT.

• Arie

De titel van dit topic is ook misleidend omdat het suggereert dat de agent stressgevoelig is en dus gevaarlijk. Staat overigens niet eens bij of dit specifiek om NL agenten gaat.

En is de 3e alinea een opvatting van de VU-onderzoekers of een persoonlijke mening van de topicstarter? Buiten dat, dat er filmpjes bestaan waarop agenten wellicht (…) te ver gaan in de geweldtoepassing of mensen iets op fora roepen, is dat dan een onderbouwing van een statement dat DE Nl agent niet tegen stress kan? Zijn er niet duizenden filmpjes te maken waarbij contacten tussen agenten en burgers te zien zijn die juist wel heel normaal verlopen?

Heb het onderzoek niet ter beschikking, dat is in deze discussie sowieso een manco want je moet maar aannemen wat iemand roept, maar het komt mij heel sterk voor dat alle agenten niet tegen stress kunnen. Zal best genuanceerder liggen.

Als je van agenten verwacht dat het robots zijn die zich zonder blikken of blozen anderhalf uur onderbemand laten bekogelen met flessen, stoeptegels en fietsen, ja dan klinkt het inderdaad raar dat 15 agenten na Haren getraumatiseerd zijn.

Zoals altijd zal de waarheid wel weer in het midden liggen.