Agent stressgevoelig en dus gevaarlijk

• BennieMak

Hier komt ie dan:

"

"Wanneer het niet lukt om meer tijd vrij te maken voor het gericht trainen

en onderhouden van beroepsvaardigheden, dan is een mogelijke keerzijde dat

we – gegeven het huidige klimaat – in toenemende mate met de negatieve

gevolgen van stress in aanraking zullen komen. Dat wil zeggen dat als gevolg

van stress er vaak meer aandacht uitgaat naar de dreiging, dat beschikbare

informatie eerder als bedreigend wordt geïnterpreteerd en dat het moeilijk is

om dreigingsgerelateerd handelen te voorkomen. Uit de huidige experimenten

blijkt dat dit bij politieambtenaren ernstige gevolgen kan hebben voor de

beoordeling van geweldsituaties, het nemen van de beslissing om te schieten

en de uiteindelijke schotnauwkeurigheid. Stress blijft in die zin dus een factor

waarmee in de praktijk ernstig rekening gehouden moet worden. Dit geldt

zowel voor de politiepraktijk als voor de beoordeling van geweldsincidenten

na afloop."

Bron: http://www.politieenwetenschap.nl/pdf/PW53b.pdf

• rijsbergen

“dan is een mogelijke keerzijde dat” geeft al behoorlijk wat giswerk aan in mijn ogen. Het is dus niet geconstateerd maar men vreest ervoor. Of het daadwerkelijk ook zo is weet niemand volgens mij, althans dat haal ik er uit.

• - Gerard -

Oke dan. En als ik het lees is allemaal onder voorbehoud. Het moet zich allemaal eerst maar eens voordoen, dan zal er MOGELIJK sprake zijn van. Ik lees eigenlijk niks anders dan …. ‘mogelijk’, ‘het zou kunnen’ en meer van dat soort vaagheden. Voorspellingen dus.

• - Gerard -

haha …. dat lees ik inderdaad ook.

• KlaasVaak.

Ik heb nog nooit gehoord dat het AT naar ongeregeldheden zoals Project X (-clonen) ed gestuurd worden of hadden moeten worden.

Dat is echt complete bull.

Daar is de ME voor aangevuld met VE (verkennerseenheden).

En of de commandant 15 agenten in gevaar heeft gebracht…

Laten we vooropstellen dat de relschoppers het gevaar brengen of zijn.

En de conclusie dat de commandant dan de schuld heeft is voorbarig.

Ingesloten zijn en massaal door pubers bekogeld worden is niet niks. Ook niet als agent of ME'er.

Ik herinner me nog HvH en Maasgebouw. Moet de ME dan echt kiezen tussen terugtrekken of gericht schieten?

Dat aan een AT'er hogere eisen worden gesteld klopt wel. Met name op gebied van procedures en kunnen blijven schakelen op onverwachte gebeurtenissen.

Maar dat aan een motorrijder andere eisen op gebied van stress worden gesteld klopt NIET.

Zelfstandigheid, ja. Brede ervaring: Ja. Maar een motorrijder zal niet ingezet worden op meldingen waar verhoogd risico te verwachten is.

Want: Hij heeft geen zwaar vest bij zich. Hij is solo. Heeft geen voertuig met pantserplaten (zoals de noodhulpwagens wel). Etc.

Dat hij wel in zulke situaties kan komen waar hij deze middelen nodig heeft: zonder meer.

Maar dat kan een aspirant, een agent ondergebracht bij de wijkpolitie en een buurtagent ook overkomen.

En nog iets: Een AT'er kent zijn verdachte. Die kent zijn verblijfsplaats. Die kent de antecedenten van zijn verdachte. Die kent het plan van aanpak.

De gewone straatagent en noodhulpbemanning NIET. Die lopen overal spontaan tegenaan. Voertuigcontrole en BAM.

Inbraakalarm en dat blijkt een heterdaad te zijn of een gijzeling.

De gewone agent bevriest zelfs de locatie totdat het AT er is. Dat kan wel eens een half uur aanlopen.

AT semafoneren/piketteren, ‘omhangen’ en aanrijden (of vice versa), info vergaren en plan van aanpak maken.

Het AT voert dan eerst een motorkapoverleg over: wie wat waar etc.

Ik weet wel bij wie de stress hoog komt te zitten…

• KlaasVaak.

"dan is een mogelijke keerzijde" zeker overheen gelezen, BennieMak?

En zolang ik maar 3-4x per jaar twee uur op de schietbaan mag verblijven waarin ik mijn wapen ook moet onderhouden/reinigen….

En van die twee uur maar ca. 1/3e tot 1/4e zelf aan de beurt ben om daadwerkelijk te schieten.

En er in die tijd op de schietbaan ook nog mondeling onderricht/uitleg gegeven wordt.

Dan kom ik op 1/4 maal 120 minuten = 30 minuten x 3-4 keer = maximaal 2 uur op jaarbasis.

En Opstelten en cs dat voldoende vinden kan de rest van dit onderzoek over stress etc. zo de prullenbak in.

Want als ik door stress niet goed schiet (wat ik aanneem en niet tegenspreek) dan mag er ook wel eens een goede basis gelegd worden door vaker/langer schieten.

Maar als ik toevallig een zwakke schutter ben? Moet ik dan een doosje patronen in de kroeg kopen en op de hei op blikjes gaan oefenen?

Want ik kan alleen maar trainen op schieten op de schietbaan van de politie.

Agenten bezitten namelijk geen waper'vergunning' (verlof). Wij kunnen dus niet zomaar naar een schietbaan om te oefenen, laat staan met het dienstwapen.

Idem met fitheid. Een gezond en fit lichaam kan meer stress verdragen. Er wordt geen stuiver uitgegeven aan fitness. Dan is het “dat doe je zelf maar”.

Maar wel een kantine met snacks faciliteren maar geen ruimte met fitnessapparatuur?

Laat staan dat er een uurtje in de week in je rooster opgenomen wordt voor het gebruik van die ruimte.

Noch dat er een abonnement met een plaatselijke of landelijke keten wordt georganiseerd.

Ik stond laatst in het Erasmus Medisch Centrum (in niet publiek gebied) op een prikbord te kijken.

Daar hing een advertentie van de MediaMarkt die op 3 datums een winkelopenstelling had voor EMC personeel. Op het hele assortiment 15% korting.

Dat zou de staat voor zijn personeel ook kunnen organiseren. Of op zijn minst kunnen toestaan. Zeker met de huidige salarissen en de uitgeknepen CAO.

Zoals vrij reizen. Korting op de rekening van een ander staatsbedrijf. (vestzak-broekzak).

Nee ze schieten in een kramp als je een ongevraagde korting krijgt als je je avondmaal of een blikje fris in een winkel haalt.

In plaats van fitness faciliteren betalen ze onderzoekers die onzin onderzoeken uitvoeren die elke boerl*l op de achterkant van het spreekwoordelijke sigarenkistje kan voorspellen.

Maar dan heeft het geen bewijswaarde, alleen als iemand die zich onderzoeker noemt. Maar dat het feiten zijn van algemene kennis heeft blijkbaar geen waarde.

En de Tweede Kamer en Gemeenteraden? Die reageren op basis van de (uit zijn verband getrokken) chocoladeletters in de Telegraaf. Denk aan R'dam-Riederlaan.

Of ‘de politie’ neemt sporters in dienst die dan kennelijk een besmettelijke werking op het personeel of op diens fitheid zouden moeten hebben.

Nou ik kan je vertellen: ik ben nog geen politie-topsporter (ex defensie-topsporter) tegen gekomen op de werkvloer of tijdens de verplichte trainingsdagen.

Wel welgeteld 1x op het Oefencomplex in Ossendrecht, dat wil zeggen: in de kantine tijdens de lunch en avondmaaltijd.

Maar ik was in het Oefendorp voor een meerdaagse cursus en die sporter voor het afwerken van een trainingsprogramma voor diens sport. Dus niets van deze sporter geleerd gekregen.

En ik gun die sporters alles, maar ik trap niet in het excuus dat hun aanstelling bij de politie voordelen heeft voor de fitheid van het personeel op straat.

Dat is bull… Dat is tegen de wind in kletsen. Zeg gewoon dat het een reclame-uitgave is. Zodat bij sportevenementen het woord politie genoemd wordt.

In de hoop dat het imago van de politie verbetert. Effect in de realiteit is nul. Deze sporters hebben bijna allemaal (een enkele uitzondering daargelaten) nul straatervaring.

Die enkeling was sporter, werd agent en ging uitblinken in zijn sport en werd toen meer sporter dan agent.

Het merendeel is zij-instromer als sporter en krijgt een salaris om (bijna) fulltime te sporten zonder te werken.

Het werk (lees: het excuus) waarvoor ze zijn aangenomen de politieorganisatie zou bestaan uit trainingsprogramma's bedenken die aansluiten op oefencasustiek.

Maar feit blijft dat er nog steeds maar 4x per jaar een dag geoefend wordt in 4 dagdelen / onderwerpen (schieten / theorie / praktijkcasustiek / sport)

Wat heeft al die onderzoekererij voor nut als je niet bereid bent de trainingsfaciliteit op te schroeven in aantal en uitrusting? > reclamepraat.

Het kan beter, we gaan beter. Maar het is praten, praten, praten. We dronken een glas, we deden een plas, en alles blijft zoals het was.

• KlaasVaak.

en wat kost zo'n onderzoek nou?

En wat kost die onderzoeker nou die werkt voor de politie?

Dat is net zoiets als de kunstsubsidieregeling uit het verleden:

Je kreeg een uitkering als je minimaal een x-aantal kunstwerken maakte.

Had je geen inspiratie dan kliederde je wat in elkaar met een lulpraatje erbij en dan was je uitkering weer veilig voor een bepaalde periode.

En die kunst: die ging zo de bunkers in. Die hadden een dure stalen inrichting om schilderijen op te zetten en voor elkaar te schuiven.

Inclusief klimaatbeheersing, alarmsysteem, en bewaking. Het was immers KUNST. Pfffft. Rommel was het.

Dat gevoel heb ik ook bij ingelijfde onderzoekers die niets anders doen dan onderzoeken voor de hand die je voedt.

Had een korpschef met zijn (algemene) kennis en ervaring niet zelf kunnen verzinnen?

Het OM huurt ook ‘ervaringsdeskundigen’ in om bewijs te onderbouwen. Maar iedereen kan zich ervaringsdeskundige noemen.

Het is aan de rechter of deze het toelaat in zijn rechtszaal en welke waarde hij eraan hecht. Het is een onbeschermde titel.

• BennieMak

Men stelt dat a) stressfactoren niet uit te bannen zijn (ook agenten zijn geen supermensen), b) de schietvaardigheid tijdens stressvolle situaties te verbeteren is door vaker te trainen c) er op dit moment geen slachtoffers te betreuren zijn omdat men nu niet dan wel schiet, ondanks dat de situatie daarvoor wel aanleiding gaf…

Het is natuurlijk erg moeilijk om een realistische situatie na te bootsen, daarin hebben de onderzoekers waarschijnlijk expertise. Een rechter was toch ook niet bij het misdrijf. Toch moet hij/zij een uitspraak doen over wat er gebeurt is…

• BennieMak

Kernwoord: Wetenschappelijk onderzoek…

Proef ik hier afgunst aangaande het beroep van anderen? :D

• BennieMak

Proef ik hier afgunst aangaande het beroep van anderen? :D

Overduidelijk blijkt dat agenten meer dienen te trainen, een goede werkgever zal daar rekening mee houden. En anders zal het zich wreken via een toekomstig incident (voor zover het zich nu al niet wreekt doordat agenten hun snor drukken terwijl er geschoten had mogen worden).