Ik ken die situatie van jou natuurlijk niet. Ik krijg soms mailtjes als ik als OP-er aan het werk ben. Dan test ik brandmeldinstallaties. Wat doe ik dan? Ik test een automatische melder (die dingen die in het plafond hangen), ik veroorzaak een storing (door de 230V van de BMC uit te schakelen) en ik veroorzaakt een brandmelding door een handmelder te testen (met zo'n zwart, of rood sleuteltje).
Dan moet bij de MK binnenkomen: AM brand, AM hersteld. Storing BMC, storing hersteld. En, HM brand, HM hersteld.
In de praktijk blijkt dat bij 3 van de 65 lokaties die ik maandelijks bezoek het geval. 2 daarvan zitten aangesloten bij de brandweer, 1 bij een PAC. Die andere 63 zitten ook aangesloten op een PAC maar nergens gaat het zoals ik heb uitgelegd. Veroorzaak ik een brandmelding met een AM, dan herstelt die melding zich als een herstel storing. Slaat nergens op natuurlijk, maar zo komt het bij de PAC binnen. Noteer ik, geef ik door aan de school (de overkoepelende organisatie) en er wordt niets mee gedaan. Bij diezelfde school komt de melding van een HM helemaal niet binnen, althans … de PAC kan dat niet zien. Krijg ik een boze mail van een OP-er van die school dat ik dat direct had moeten melden, want de school had elk moment kunnen afbranden. Ik meld mijn bevindingen soms wel een week later. Ik heb wel meer te doen. Maar waar hebben we het dan over? Een HM …. die zal je in geval van brand toch zelf moeten indrukken? Toch … of ben ik nou gek. En nou heb ik een andere school, veel groter dan waar ik het net over had …… wordt helemaal NIETS doorgemeld. Niet naar de brandweer niet naar een PAC. Zeg jij het maar ….
Kijk, er kan veel mis gaan. Bij de medewerkers van de PAC, maar ook de installateur kan volkomen onzin aan teksten installeren waar de mensen van de PAC niets mee kunnen. Vorige week. Test de BMC op een school. Ik schakel de slowhoops uit in de BMC, gaat de sirene van de inbraak af. Kolereherrie, maar dat wist ik van een eerdere test al. Gaat de telefoon in school. Ik meld me en de centralist zegt: ‘Wat doe je me aan?". Ik zeg: ’Niks, want ik het de BMC en inbraak in de test laten zetten. Kijk maar even in jullie systeem'. Hij kijkt en zegt: ‘Ik krijg een melding brand gymzaal. zelfde lokatie, andere terugmeldcode’. Ja, en wat moet ik daarmee? Want voor die gymzaal ben ik niet geautoriseerd …. hangt ook helemaal geen BMC. Wel melder, maar daar ben ik helemaal niet geweest, heb er niet eens een sleutel van.
Dus, installateur bellen … mag dat weer komen oplossen.
M.a.w., ondertussen kijk ik nergens meer van op. Een gesprek met de PAC levert vaak minder fraaie zaken op, maar ik leg, zowel als OP-er als ook beveiliger ALTIJD de verantwoordelijkheid bij de MK. Ik test, stel dingen vast … ook als beveiliger. Dan constateer ik zaken en maak daar een rapport van. Zolang ik maar nooit de schuld krijg, vind ik het allemaal best.