Prikkeldraad tegen huisvredebreuk?

• - Gerard -

Ik denk dat je het eerder in oorzaken moet zoeken zoals Reja dat beschrijft. Kom op zo'n 60 scholen en spreek af en toe congierges. Ik liep laatst 's avonds door een school met de congierge. Blijken gewoon buitendeuren niet op slot. De congierge zei: “Ik word daar zo boos over. Ik zeg zo vaak tegen de docenten dat ze de deuren moeten controleren als ze als laatste de school verlaten maar krijg dan als antwoord dat ze daar geen tijd voor hebben. En dan blijven de deuren gewoon open staan”.

• DePeter

De congierge zei: “Ik word daar zo boos over. Ik zeg zo vaak tegen de docenten dat ze de deuren moeten controleren als ze als laatste de school verlaten maar krijg dan als antwoord dat ze daar geen tijd voor hebben. En dan blijven de deuren gewoon open staan”.

Die geluiden ken ik, daarom heb ik ervoor gekozen de openings en sluitronde op vaste tijden door surveillanten te laten doen. Kost een beetje maar daarmee bouw je wel een stuk “Zekerheid” in.

Maar ook dat is geen garantie, kreeg een aantal weken terug 'smaandags ven een van onze vestigingen te horen dat het hele weekend de hoofdpoort open heeft gestaan, toen ik dat ging navragen bij de betreffende PAC kreeg ik te horen dat dat bij hen niet bekend was en dat terwijl ik diezelfde dag nog een rapport van hen kreeg dat er in het weekend niets noemenswaardig gebeurt was. Deze PAC is inmiddels buiten beeld en hun taak is overgenoemen door die grote uit Maastricht. Wel rekeningen schrijven en niet doormelden kan bij mij niet, dus einde oefening.

grtzzz

• - Gerard -

Ik ken die situatie van jou natuurlijk niet. Ik krijg soms mailtjes als ik als OP-er aan het werk ben. Dan test ik brandmeldinstallaties. Wat doe ik dan? Ik test een automatische melder (die dingen die in het plafond hangen), ik veroorzaak een storing (door de 230V van de BMC uit te schakelen) en ik veroorzaakt een brandmelding door een handmelder te testen (met zo'n zwart, of rood sleuteltje).

Dan moet bij de MK binnenkomen: AM brand, AM hersteld. Storing BMC, storing hersteld. En, HM brand, HM hersteld.

In de praktijk blijkt dat bij 3 van de 65 lokaties die ik maandelijks bezoek het geval. 2 daarvan zitten aangesloten bij de brandweer, 1 bij een PAC. Die andere 63 zitten ook aangesloten op een PAC maar nergens gaat het zoals ik heb uitgelegd. Veroorzaak ik een brandmelding met een AM, dan herstelt die melding zich als een herstel storing. Slaat nergens op natuurlijk, maar zo komt het bij de PAC binnen. Noteer ik, geef ik door aan de school (de overkoepelende organisatie) en er wordt niets mee gedaan. Bij diezelfde school komt de melding van een HM helemaal niet binnen, althans … de PAC kan dat niet zien. Krijg ik een boze mail van een OP-er van die school dat ik dat direct had moeten melden, want de school had elk moment kunnen afbranden. Ik meld mijn bevindingen soms wel een week later. Ik heb wel meer te doen. Maar waar hebben we het dan over? Een HM …. die zal je in geval van brand toch zelf moeten indrukken? Toch … of ben ik nou gek. En nou heb ik een andere school, veel groter dan waar ik het net over had …… wordt helemaal NIETS doorgemeld. Niet naar de brandweer niet naar een PAC. Zeg jij het maar ….

Kijk, er kan veel mis gaan. Bij de medewerkers van de PAC, maar ook de installateur kan volkomen onzin aan teksten installeren waar de mensen van de PAC niets mee kunnen. Vorige week. Test de BMC op een school. Ik schakel de slowhoops uit in de BMC, gaat de sirene van de inbraak af. Kolereherrie, maar dat wist ik van een eerdere test al. Gaat de telefoon in school. Ik meld me en de centralist zegt: ‘Wat doe je me aan?". Ik zeg: ’Niks, want ik het de BMC en inbraak in de test laten zetten. Kijk maar even in jullie systeem'. Hij kijkt en zegt: ‘Ik krijg een melding brand gymzaal. zelfde lokatie, andere terugmeldcode’. Ja, en wat moet ik daarmee? Want voor die gymzaal ben ik niet geautoriseerd …. hangt ook helemaal geen BMC. Wel melder, maar daar ben ik helemaal niet geweest, heb er niet eens een sleutel van.

Dus, installateur bellen … mag dat weer komen oplossen.

M.a.w., ondertussen kijk ik nergens meer van op. Een gesprek met de PAC levert vaak minder fraaie zaken op, maar ik leg, zowel als OP-er als ook beveiliger ALTIJD de verantwoordelijkheid bij de MK. Ik test, stel dingen vast … ook als beveiliger. Dan constateer ik zaken en maak daar een rapport van. Zolang ik maar nooit de schuld krijg, vind ik het allemaal best.

• KlaasVaak.

kortom: het is een zooitje bij al die beveiliginsinstallateurs, verantwoordelijke eigenaren van die systemen, PAC's.

Niet gek dat de politie niet meer de straatstenen uit de grond rijdt bij een zoveelste melding.

En de huidige ‘geverifieerde melding’ werken ook niet.

Vaak wordt met slechte camera's gewerkt die ‘s nachts en ’s aconds alleen in grijstinten weergeven.

Als je dan iemand daadwerkelijk aantreft blijkt het steevast loos alarm.

Als je niemand aantreft is het of raak maar kun je met de beelden alleen zorro identificeren: één zwarte vlek… of helemaal niemand identificeren.

• Reja

Ik verbaas mij er niet over. Er wordt regelgeving bedacht op basis van theorie en niet op basis van de werkelijke praktijk. De branche verkoopt wat de klant (is een leek !) wil of waar men het meeste aan kan verdienen. Camerabeelden, waar zijn die eigenlijk voor. Natuurlijk verkopen wij graag een goed camerasysteem, maar veelal gaat de klant voor een systeem dat niet te duur is. Wat is de waarde van beelden. Als er live meegekeken kan worden (door PAC en Politie) en de kwaliteit is goed, dan heb je er wat aan. Achteraf beelden bekijken, hoe groot is de kans dat er daadwerkelijk identificatie plaatsvindt?

Ik ken installateurs die desnoods een alarmsysteem in een kippenhok monteert als de klant dat wil. Maar er zijn er ook die uitsluitend op basis van de regelgeving kwaliteitsproducten leveren en ALTIJD een gedegen beveiligingsplan maken. Het overgrote deel is zoals de rest van de maatschappij; de grote grijze middelmaat.

Even een aanvulling:

Voor de particuliere markt denk ik dat het vooral belangrijk is dat mensen iets aan hun eigen veiligheid doen. Beginnen met goed hang&sluitwerk, de organisatorische maatregelen en tot slot zorgt een alarmsysteem voor het verkorten van de werktijd van een crimineel. Ik hoorde ooit een verzekeraar zeggen dat elke toeter 5.000 gulden (u leest het goed) aan schade scheelt. Ook een flut-systeem is dus al schadebeperkend.

• - Gerard -

Als ik terugkijk, ik heb die discussie toen ook met KlaasVaak gevoerd, zijn zaken vaak in de kern uiterst simpel. Ik zei toen: ik hou een winkeldief aan, en wat de politie/het OM er vervolgens mee doet zal mij een grote worst zijn. Ik ga er niet over. Mijn belang (het belang van de opdrachtgever) is dat de winkeldief voor minimaal een jaar uit beeld blijft. Niet meer in de winkel komt. Het lot van de winkeldief is secundair dan wel irrelevant. Wij hebben immers al besloten dat de winkeldief niet meer welkom is. Hebben we de politie of het OM niet voor nodig.

De gebouwen waar ik de BMC's test zijn eigendom van de gemeente. Komt de brandweer langs, stelt eisen aan de BMI, en de school heeft in de kern maar één verantwoordelijkheid: goed onderwijs geven.

Alles wat niets met het onderwijs geven sec te maken heeft wordt uitbesteed aan derden, zoals wij voor de beveiliging en verplichte controles van BMI's. Wordt allemaal buiten de scholen om voor de scholen besloten.

• - Gerard -

Ik vind het inderdaad een drama KlaasVaak. Morgenvroeg heb ik weer alarmdienst. Heb ik een pesthekel aan. Vorige keer kreeg ik een melding: ‘Inbraak alarm trappenhuis, zone 3’. Ik vraag aan de MK …. waar is zone 3, en welk trappenhuis? MK: ‘Geen idee, zo krijg ik de melding binnen’.

Wat moet ik er mee?

En volgens mij kan het allemaal veel simpeler. Duidelijke teksten aanleveren bij een PAC. Maar, ik heb me laten vertellen door een monteur van een installatiebedrijf. Ik zeg: ‘In een school waar ik de BMC test komen alleen technische alarmen binnen. Of ik nu een storingmelding test of een brandmelding’. De PAC had mij al gezegd: ‘laat dat aanpassen, tech. storing is prio 8, brand is 2. Prio 2 heeft dus voorrang in de MK’. Zegt die monteur: ‘Dat klopt, maar tech. alarm is, omdat het prio 8 is …. 80 euro goedkoper en daarom wordt dat zo gedaan’.

Tsja …. allemaal dat minimale geneuzel. Ik heb daar weinig mee maar leer steeds beter relativeren.

Het is zelfs zo, KlaasVaak, dat ik niet eens met de school in discussie mag gaan als ze me vragen naar de testen. Laatst ook …. handmelders komen niet binnen op de BMC en niet bij de MK PAC. Congierge wil dat ik hem daar direct bericht over doe. Maar ik mag dat dan weer niet want aanpassingen kosten geld, en dat moet de gemeente dus uiteindelijk beslissen maar ook betalen.

• Reja

Prio-verhaal klopt deels. Bij alarmcentrale's wordt aan bepaalde meldingen ook een bepaalde prioriteit gehangen. Doorgaans is prio 1 overval, prio 2 brand, prio 3 inbraak etc. Technische meldingen, te laat in-uit en dergelijk hebben een lagere prioriteit zodat de computer meldingen met een hogere prioriteit voorrang geeft richting centralist.

Er zijn ook meldkamers waar de meldingen met de hoogste prioriteit bovenaan het lijstje meldingen staat, maar de centralist nog altijd zelf keuze heeft welke melding hij pakt.

Als je alleen maar een technische melding aan een alarmcentrale doorgeeft, is dat inderdaad voordeliger. Maar, normaal gesproken is er een soort basisabonnement waarin de standaard meldingen inbraak-brand-tech.storing zijn opgenomen. Ik vind het absoluut niet door de beugel kunnen als brandmeldingen als technische storing worden doorgemeld of handmelders in het geheel niet doormelden. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als er eens overdag brand uitbreekt in zo'n school.

• DePeter

Handmelder moet automatisch doorgemeld worden zonder vertraging, wat is anders het nut van een handmelder?

Kan altijd gebeuren dat er iets gebeurt wat de melder doet afgaan, breuk, vandalisme maar dat zij zo.

grtzzz

• Reja

Ben het helemaal met je eens, zo'n school moet gesloten worden door de brandweer. Alleen die weten het niet !